Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از بایدها و نبایدهای اختصاص یارانه نان در لایحه بودجه 95:

یارانه مربوط به نان با سیاست‌های مجلس هم‌خوانی ندارد/ اختصاص 92 درصدی یارانه‌ها به نان

در حالی 10 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه یارانه‌ای یک‌هزار و 138 میلیارد تومانی سال 1396 به نان اختصاص داده شده است، نظرات موافق یا مخالف برای این تخصیص همچنان وجود دارد.

یارانه مربوط به نان با سیاست‌های مجلس هم‌خوانی ندارد/ اختصاص 92 درصدی یارانه‌ها به نان


در حالی 10 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه یارانه‌ای یک‌هزار و 138 میلیارد تومانی سال 1396 به نان اختصاص داده شده است، نظرات موافق یا مخالف برای این تخصیص همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، بودجه سال آینده در حالی تقدیم مجلس شد که هنوز بخش کشاورزی و برخی دیگر از بخش‌ها از بودجه سال 95 بی‌نصیب‌مانده‌اند، اما توجه ویژه‌ای که هیأت دولت به این بخش تولیدی داشته‌اند، درخور توجه است، زیرا یارانه‌های بخش کشاورزی با مبلغ یک‌هزار و 138 میلیارد تومان تقدیم مجلس شده است که بیش از 68 درصد کل اعتبارات یارانه‌های سال آینده را به خود اختصاص داده است؛ علاوه بر آن، 92 درصد این یارانه‌ها برای حوزه آرد و نان در نظر گرفته شده است، اما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تا پایان سال 1394 باید یارانه مربوط به نان حذف شود و تاکنون نیز حذف 20 درصدی آن اتفاق افتاده است، اما در بودجه سال 95 شاهد بودیم که این بخش مشمول یارانه شد و در سال 96 نیز در صورت تصویب نمایندگان مجلس، دوباره بودجه‌ای معادل 10 هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه بودجه لحاظ شده که سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران معتقد است: از آنجا که قیمت تمام‌شده گندم و آرد با یکدیگر متفاوت است، لازم است هرساله به این بخش یارانه تعلق گیرد.

سیدمؤمن نیافر می‌گوید: امکان حذف یارانه نان وجود ندارد، زیرا اعتقاد دولت بر این است و بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان مجلس نیز در تصویب این لایحه مصمم باشند.

وی می‌افزاید: باید دید نمایندگان مجلس چه مقدار از لایحه 10 هزار و 500 میلیارد تومانی مربوط به بخش آرد و نان را مورد عنایت قرار داده و تصویب می‌کند، اما اعتقاد دارم که این یارانه برای سال آینده نیز لحاظ خواهد شد و امکان حذف آن وجود ندارد.


برای افزایش کیفیت، نان نباید یارانه بگیرد

در حالی که نمایندگان مجلس قبل از دولت تدبیر و امید نظر دیگری درباره یارانه آرد و نان داشتند، اما همچنان بودجه نیز بر اساس اختصاص یارانه بسته شده است و نظرات مخالف این بخش نیز وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: لایحه بودجه تقدیم‌شده به مجلس با سیاست‌های مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی ندارد، زیرا قرار بود یارانه نان تا پایان سال 1394 حذف شود.

محمدرضا خواجه خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر حدود 20 درصد یارانه نان حذف شده و این امر هنوز به‌صورت کامل عملیاتی نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برای نان نباید یارانه در نظر گرفت، زیرا نانوایی‌های دولتی در حال حاضر زیان‌ده شده‌اند و علاوه بر آن، کیفیت نان‌ها نیز هر روز بدتر از روز قبل می‌شود.

خواجه تصریح می‌کند: در صورت اختصاص یارانه به بخش نان، شاهد سقوط کیفیت نان، کاهش استانداردهای علمی و فنی، کاهش وزن و تضعیف نان‌های سنتی در کشور خواهیم بود.

وی یادآور می‌شود: اگر یارانه مربوط به نان به مردم بی‌بضاعت یا بهره‌برداران بخش کشاورزی داده شود، اثربخش‌تر خواهد بود تا این مبلغ به نانوایان داده شود.

کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید می‌کند: از آنجا که نانوایی یک شغل تولیدی محسوب می‌شود، باید نانوایان نسبت به اخراج کارگران و جایگزینی دستگاه‌های پیشرفته اقدام کنند تا بدین‌ترتیب بتوانند تولید مناسبی داشته باشند و از آنجا که دستگاه‌های موجود در کشور مناسب نیست، بنابراین نان‌های تولیدی هیچ‌وقت وَر نیامده و مزه و طعم واقعی را نخواهند داشت.

خواجه بیان می‌کند: دولت باید به فکر افزایش کیفیت نان و حفظ سلامت مردم باشد، زیرا در شرایط فعلی و با ادامه روند فوق با اختصاص یارانه‌های مداوم، هیچ تغییری در کیفیت نان به‌وجود نخواهد آمد.

وی اضافه می‌کند: منطقی است که به‌عنوان مثال نرخ نان تافتون یارانه‌ای با وزن 200 گرم، حدود 250 تومان باشد، در حالی که اکنون این نان 210 تومان عرضه می‌شود.


نان‌های صنعتی مغفول از یارانه نان بودجه 96

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران درباره این یارانه می‌گوید: این یارانه در واقع به زنجیره آرد و نان تعلق می‌گیرد و سیاست ثبات قیمت نان سیاستی است که همه دولت‌ها آن را در پیش می‌گیرند تا نان با قیمتی ثابت به دست مردم برسد.

کاوه زرگران می‌افزاید: مدت‌ها است نانوایی‌های صنعتی از آرد یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند و این ماده را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند، در حالی که در ماده 110 برنامه پنج ساله پنجم توسعه قید شده است که تمام خدمات و امکانات دولتی برای نانوایان اعم از سنتی و صنعتی باید از یک ضریب برخوردار باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و غیریارانه‌ای باعث شده که مصرف‌کنندگان، خرید نان سنتی را به صنعتی ترجیح دهند.

زرگران به بالا بودن مصرف سرانه نان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: هر ایرانی 170 کیلوگرم نان مصرف می‌کند و این عدد نشان می‌دهد که بخش اعظمی از امنیت غذایی کشورمان به نان وابسته است؛ بنابراین تثبیت قیمت نان وظیفه همه دولت‌ها است و این مسئله بیش از اینکه به حوزه کشاورزی مربوط باشد، یک حرکت استراتژیک در راستای تنظیم بازار است؛ پس اگر برای تنظیم بازار نان بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم، باید آن را در ردیف خاص خودش قرار دهیم.

در حالی که نظرات مختلفی برای اختصاص یارانه نان وجود دارد، اما همچنان صاحب‌نظران بر این اعتقاد هستند که قیمت قوت غالب مردم باید ثابت باقی بماند و این یارانه‌ای که هرساله به این حوزه تعلق می‌گیرد، بهتر است به دست تولیدکننده و نیازمندان واقعی جامعه که عددی معادل 30 درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، تعلق گیرد؛ زیرا 70 درصد مابقی افراد جامعه ایرانی را اغنیا تشکیل می‌دهند./

M-950916-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید