Iranian Agriculture News Agency

حوادث ترافیکی هر ۳۱ دقیقه یک ایرانی را می‌کشد



آخرین آمار از حوادث ترافیکی در کشور نشان می‌دهد که ٩‌درصد کل مرگ‌و‌میرها و ١٢‌درصد بار بیماری‌ها در پی تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. به استناد همین آمارها، بیش از ٥٠‌درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث ازجمله حوادث رانندگی، در گروه سنی ١٥ تا ٤٤‌سال ثبت می‌شود که در این میان سهم مردان در مرگ‌ومیرهای حوادث ترافیکی، دوبرابر زنان است. همین بررسی‌ها تأکید می‌کند که مرگ‌های ناشی از حوادث، دو برابر مرگ‌هایی است که بر اثر بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا رخ می‌دهد.
به گزارش ایسنا، اینها بخشی از گزارشی است که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد. به گفته او، حوادث ترافیکی اکنون به هفتمین عامل مرگ‌ومیر تبدیل شده‌ است: «ایران از نظر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به‌نسبت جمعیت، در رتبه هشتم دنیا قرار دارد. لیبی، تایلند و سایر کشور‌های آفریقایی نیز در رتبه‌های اول هستند.» حریرچی آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در ‌سال ٨٤ و ٩٤ را مقایسه کرد و گفت: «در ‌سال ۸۴ این آمار برابر ۲۷هزار و ۷۵۵ نفر بود که در ‌سال ۹۳ به ۱۶‌هزار و ۸۷۲ و در‌ سال ۹۴ به ۱۶هزار و ۵۸۴ مورد رسید. با این‌همه، بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور متوسط هر ۳۱ دقیقه، یک ایرانی به دلیل حوادث ترافیکی از بین می‌رود و هر چهار دقیقه، یک خانواده از تصادفات جان سالم به‌در می‌برد.»
او شایع‌ترین علت مرگ ناشی از حوادث را مربوط به حوادث ترافیکی، ضربه، سقوط و خشونت اعلام کرد و گفت: «۵۰‌درصد علت مرگ‌های غیرطبیعی هم ناشی از حوادث حمل‌ونقل است.» او ادامه داد: «علت اصلی از دست رفتن سال‌های عمر در کشور، در درجه نخست حوادث ترافیکی و سومین علت مرگ پس از سکته‌های مغزی و قلبی اعلام شده است.»
حریرچی در ادامه از کاهش قابل توجه مشکلات تنفسی در اهواز به نسبت‌ سال گذشته خبر داد، با این توضیح که «امسال میزان مراجعه‌ها به دلیل مشکلات تنفسی در شهر اهواز، بیش از ٧٠ تا ٨٠‌درصد کاهش یافته است.» سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تصمیم انتقال پایتخت برای رهایی از آلودگی هوا و ترافیک گفت: «تصمیم‌گیری درباره انتقال پایتخت برای نجات از ترافیک و آلودگی هوا در صلاحیت مسئولان ارشد کشور است اما وزارت بهداشت انتقال و توزیع پراکندگی مراکز درمانی را امکان‌پذیر می‌داند.» او ادامه داد: «اگر چنین تصمیمی در سطوح بالا اتخاذ شود، بازتوزیع و پراکنده کردن مراکز درمانی با توجه به پراکندگی جمعیت امکان‌پذیر است، اما مسأله کمبود ١٠٠‌هزار تخت بیمارستانی به جای خود باقی است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید