Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت روز دانشجو به ایانا عنوان کرد:

سالانه 50 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف کشاورزی از دانشگاه‌ها دانش‌آموخته می‌شوند/ 104 میلیارد تومان، در اختیار کارآفرینان علمی کاربردی قرار گرفت/ کاهش نسبی بیکاران دانش‌آموخته کشاورزی

رییس مؤسسه آموزش علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش نسبی بیکاران دانش‌آموخته رشته‌های مختلف کشاورزی خبر داد.

سالانه 50 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف کشاورزی از دانشگاه‌ها دانش‌آموخته می‌شوند/ 104 میلیارد تومان، در اختیار کارآفرینان علمی کاربردی قرار گرفت/ کاهش نسبی بیکاران دانش‌آموخته کشاورزی


مؤسسه آموزش علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی، از کاهش نسبی تعداد بیکاران دانش‌آموخته رشته‌های مختلف کشاورزی خبر داد.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی امروز به مناسبت شانزدهم آذر روز دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هنوز 30 درصد دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، در آمار بیکاری قرار دارند.

سیدجلال‌الدین بصام با اشاره به اینکه سالانه حدود پنج‌هزار نفر از دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را آموزش‌دیدگان مراکز علمی کاربردی تشکیل می‌دهند، افزود: رشته‌های باغبانی، دامپروری و زراعت به ترتیب، در فهرست علاقه‌مندی دانشجویان قرار دارد.

به گفته وی، رشته‌های کشاورزی، رتبه هفتم تعداد بیکاران را بعد از رشته‌هایی مانند معماری، برق، آی‌تی و... به خود اختصاص داده که البته تا چند سال پیش، رتبه نخست، مخصوص رشته‌های کشاورزی بود، اما اکنون این نسبت کاهش یافته است.

سالانه 50 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف کشاورزی از دانشگاه‌های آزاد، سراسری و علمی کاربردی دانش‌آموخته می‌شود

بصام عنوان کرد: در حالا حاضر سالانه 50 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف کشاورزی از دانشگاه‌های آزاد، سراسری و علمی کاربردی دانش‌آموخته می‌شود که طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، از 20 سال گذشته تاکنون تنها حدود 40 هزار نفرشان وارد بازار کار مرتبط در بخش خصوصی شده و نزدیک به همین مقدار نیز، در ارگان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند.

وی معتقد است: از آنجا که مراکز علمی کاربردی، هم در ارتقای مهارت و هم در پیشرفت دانش افراد تأثیرگذار است، می‌تواند دانشجویانی را تربیت کند که از بقیه دانش‌آموختگان جلوتر هستند و راحت‌تر شغل مورد نظر را پیدا می‌کنند؛ هرچند ممکن است ابزار و اهرم‌های به کارگیری این افراد در جامعه فراهم نبوده و عده‌ای از آنها نیز با معضل بیکاری درگیر باشند.

پایه گذاری طرح کار در حین تحصیل در مراکز علمی کاربردی کشاورزی

رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: به همین دلیل از دو سال گذشته، طرح کار در حین تحصیل را در مراکز علمی کاربردی کشاورزی پایه‌ریزی کردیم تا دانشجویان علاقه‌مند و کارآفرین بتوانند از این فرصت استفاده کنند؛ به‌گونه‌ای که با در اختیار قرار دادن زمین و تجهیزات مورد نیاز به متقاضیان، عملیات تولید واقعی اتفاق افتاده و دانشجویان، با تجربه مسائل مختلف، از جزئیات کار در رشته مورد نظر آگاه می‌شوند.

بصام با بیان اینکه تعداد این دانشجویان، در حال حاضر به حدود 400 نفر می‌رسد، ادامه داد: قرار است این طرح برای تمامی رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی به اجرا گذاشته شود.

وی تأکید کرد: در مراحل بالاتر، بحث حمایت از ایده‌های دانش‌آموختگان را مدنظر قرار داده‌ایم که تاکنون در حوزه کارآفرینی حدود 50 نفر تحت حمایت بوده‌اند. تا این لحظه از لحاظ سخت‌افزاری، اموال، تجهیزات و مزارع، حدود 100 میلیارد تومان و از نظر منابع مالی، چهار میلیارد تومان در اختیار کارآفرینان قرار گرفته است.

بصام در پایان اضافه کرد: ایده‌های خاصی مانند کشاورزی گلخانه‌ای در هفت طبقه، کشاورزی ایروپونیک، تولید برنج و کرفس ارگانیک و غنی کردن تخم‌مرغ با ویتامین D ، تاکنون مورد حمایت دانشگاه علمی کاربردی قرار گرفته‌اند./

V-950916-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید