Iranian Agriculture News Agency

مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد:

دیگر نمی‌توان از ورود زنان بـه زمـینه‌های مدیریتی و سیاسی جلوگیری کرد/ برگزاری رویداد بزرگ کنگره زنان موفق ایران با رویکرد ضد تبعیض های جنسیتی

تبدیل‌ نیازمندی ­های بالقوه زنان در عرصه فـعالیت ­ها و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی،نیازمند ایجاد‌ دگرگونی‌ در نگرش‌ اجتماعی به زنان و تحول تفکر حاکم بر نظام برنامه‌ریزی و سـیاستگذاری کـلان کـشور‌ است.

دیگر نمی‌توان از ورود زنان بـه زمـینه‌های مدیریتی و سیاسی جلوگیری کرد/ برگزاری رویداد بزرگ کنگره زنان موفق ایران با رویکرد ضد تبعیض های جنسیتی

به گزارش ایانا از کنگره ملی زنان موفق ایران، ویدا آزاد مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان کرد: بررسی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه، نشان‌دهنده‌ توجه‌ مـثبت‌ مـسئولان بـه این موضوع است زیرا در‌ هر‌ برنامه‌ نـسبت‌ به‌ بـرنامه‌ پیشین‌ توجه بیشتری به زنان،نیازها و سهم بسیار ثمربخش آنان در فرآیند توسعه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم بعضی افراد و گـروه‌های صـاحب قدرت بـه دلیـل افـکار مردسالارانه‌ خواهان تداوم‌ نقش سنتی زنان بـوده‌اند و بـا ایجاد مانع،تلاش در محدود کردن زنان دارند.؛ هر چند زنان با مـشارکت در سـطوح گوناگون آموزشی و کسب مهارت‌های لازم‌ تـلاش‌ کرده‌اند میزان بهره‌مندی‌ حقوق خـود را افـزایش دهند.

مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بدیهی اسـت کـه دیگر نمی‌توان از ورود زنان بـه زمـینه‌های مدیریتی و سیاسی جلوگیری کرد زیرا به غیر‌ از‌ افزایش نارضایتی‌ها،آثار نامطلوب اجتماعی،فرهنگی برجای خواهد گذاشت و بـا بـازماندن کشور از توسعه،در سطح جهانی از اعتبار ایـران خـواهد کاست.

وی تاکیدکرد: هر چند زمان بسیاری سپری شده، اما هنوز هم مـی‌توان دربـاره راهبردهای موجود توسعه و به‌ کارگیری زنان‌ در فرایند توسعه‌ با‌ توجه به نیازهای کشور واهمیت آن در سطح جهانی،در ارزش­های اجتماعی و فرهنگی‌ جامعه تجدید نظر کرد و با اتخاذ سیاست­ های مناسب برای تأمین مـنافع بـیشتر افراد جامعه (نه فقط منافع یک‌ گروه‌ ویژه) و تغییر و تحکیم ساختار مناسب اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی اقدام کرد.

آزاد بیان داشت: باید زمینه‌های توانمند کردن زنان را با ایجاد فضای مـطمئن بـرای فعالیت­ های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان، بیش از پیش فراهم کرد و با‌ برطرف‌ کردن‌ موانع فرهنگی و تغییر قوانین، زمینه‌ دستیابی‌ آنان‌ به‌ برابری و عدالت فراهم شود؛ تا آن ها بتوانند به طور کامل در فرآیند سیاست‌گذاری­ های هـمه­جـانبه‌ی زندگی خـانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی‌ مشارکت‌ کنند‌ زیرا توجه نکردن به مسائل زنان جز زیان به‌ کشور‌ و دورماندن از توسعه، نتیجه‌ای نخواهد داشت .

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری رویداد بزرگ کنگره زنان موفق ایران بتواند تعادل سازی میان ساختار قدرت در بین دو جنس در دستگاه های اجرایی به واسطه تبعیض جنسیتی حاکم بر ساختار قدرت کمک نماید.

آزاد در عین حال افزود: بخش عمده ای از تبعیض جنسیتی موجود در ایران به دلیل نادیده گرفتن برخی ویژگی های فیزیولوژیکی زنان است که مردان با قبول این تفاوت های جنسیتی می توانند عدالت را در میان دو جنس برقرار کنند و با ارائه راهکارهای تخصصی و مؤثر، معضلات در این حوزه را برای بانوان متخصص هموار کنند.

مشاور امور بانوان رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار نمود: برای تحقق اهداف باید مردان را نیز به سوی این باور سوق دهیم که زنان توانایی­ ها و قابلیت­ هایی همسو با آنان دارند و با قبول این مهم بخش اعظم راه طی شده و ما به مقصد خود نزدیک تر خواهیم شد.

آزاد افزود: امروزه‌ تمامی صاحب‌نظران و مسئولان اجرایی به این نتیجه رسیده‌اندکه سطح توسعه کشورها تابعی از شاخص­های‌کیفیت گـروه‌های گـوناگون جمعیتی آن هاست؛ در این میان،گروه جمعیتی زنان به‌ دلیل‌ ویژگی­ های آنان از نظرتوانایی­ ها، مسئولیت ­ها و به طورکلی کارکردهایی که در تسریع فرایند توسعه کشور می‌تواند به عهده داشته باشد؛ قابل توجه است. وی ادامه داد: در‌ حـال حاضر روند‌ توسعه‌ همه‌جانبه‌ جوامع در زمینه‌های اقتصادی،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی بیانگر نیازمندی مشارکت کامل زنان‌ و فراهم آمدن فرصت­های لازم برای تبدیل توانایی ­های بالقوه آنها به کارکردهای بالفعل‌ و بهره‌مندی‌ جامعه از این‌توانایی ­هاست .

عضو کمیته هماهنگی کنگره زنان موفق ایران افزود: متأسفانه تبعیض‌ جنسی، بسیاری‌ از‌ زنـان را از رشـد و شکوفایی استعداهایشان محروم کرده و کشور را‌ از‌ دستیابی به رشد و توسعه همه جانبه باز داشته است. اعمال تـبعیض نـاروا بر مبنای جنس و نادیده گرفتن حقوق زنان که موجب‌ پایـمالی‌ شخصیت،حیثیت، استعدادها‌ و توانایی­ های زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور شده تا نقش زنان در‌ فرایند‌ توسعه‌ به‌ رسمیت شناخته نشود و در ایـن راسـتا بـا مشکلاتی مانند نقصان آینده‌نگری بعضی از‌ مسئولان‌ مواجه شود.

وی گفت: تبدیل‌ نیازمندی­های بالقوه زنان در عرصه فـعالیت ­ها و زندگی اجتماعی،اقتصادی و سیاسی،نیازمند ایجاد‌ دگرگونی‌ در نگرش‌ اجتماعی به زنان و تحول تفکر حاکم بر نظام برنامه‌ریزی و سـیاستگذاری کـلان کـشور‌ است.

عضو شورای راهبردی کنگره زنان موفق ایران افزود: میزان مشارکت زنان در فعالیت­ های گوناگون اقتصادی، اجتماعی‌ و سیاسی که از شاخص ­های مهم تـوسعه‌ هـمه‌ جانبه‌ اسـت، مورد توجه‌ سازمان‌ ملل‌ برای تعیین درجه توسعه‌یافتگی‌ کشورهاست؛ این شاخص­ ها بر مبنای‌ گزارش تـوسعه انـسانی سازمان ملل متحد در ایران بسیار پایین است که‌ نشان‌دهنده‌ ناکافی بودن توجه‌ برنامه‌ریزان و مسئولان کشور‌ به‌ ایـن‌ مـوضوع‌ است.

وی همچنین افزود: علاقه مندان و پژوهشگران می توانند با توجه به محورهای کنگره از جمله شناسایی موانع پیش روی نقش آفرینی مدیریتی بانوان در دستگاه اجرایی، بررسی موانع فرهنگی و اجتماعی در عدم حضور بانوان کشور در بخش های مدیریتی، شناسایی راهکارهایی جهت افزایش حضور بانوان در بخش های مدیریتی، شناسایی فرصت و تهدیدها در عرصه حضور بانوان در بخش های مدیریتی و...، مقالات خود را برای شرکت در این کنگره از طریق پایگاه اینترنتی www.topwomeni.ir به دبیرخانه کنگره، ارسال نمایند.علاقه مندان برای کسب اطلاعات تکمیلی می توانند به پایگاه اینترنتی کنگره مراجعه و یا با شماره های 4-33699093-021و 9-36621318-021 تماس حاصل نمایند.

نخستین کنگره بین المللی زنان موفق ایران همگام با ماده 31 برنامه ششم توسعه، باهدف بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و متوازن و افزایش حضور آنان در مناصب مدیریتی و سیاسی کشور باحمایت معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری، استانداری تهران، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صدا و سیما، سازمان آموزش و فنی حرفه ای کشور، سازمان بهزیستی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز آمار ایران، جمعیت هلال احمر، دانشگاه الزهرا، کانون زنان بازرگان ایران، با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده و زارتخانه ها، استانداری ها، سازمان های مدیریتی، با محوریت ارتقاء مدیریت و رهبری زنان در دستگاه های اجرائی در عرصه ملی، دیپلماسی و تعاملات بین المللی، با دعوت گسترده از مقامات ملی و بین المللی، از جمله ریاست جمهوری ؛ وزرا، بانوان موفق در عرصه های ملی و بین المللی از کشورهای مختلف جهان و مدیران زن دردستگاه های اجرایی کشور، به همت مرکز همایش های بین المللی توسعه؛ 21دی ماه 95 در سالن اجلاس سران اسلامی تهران، خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید