Iranian Agriculture News Agency

برگزاری مراسم روز جهانی خاک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با حضور بازرگان، رییس موسسه تحقیقات خاک و آب، دواتگر معاون ایشان و تعدادی از اعضای هیات علمی و محققین موسسه تحقیقات خاک و آب، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، معاونت آب و خاک و انجمن علوم خاک ایران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

برگزاری مراسم روز جهانی خاک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران


به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات خاک و آب، مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با حضور بازرگان، رییس موسسه تحقیقات خاک و آب، دواتگر معاون ایشان و تعدادی از اعضای هیات علمی و محققین موسسه تحقیقات خاک و آب، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، معاونت آب و خاک و انجمن علوم خاک ایران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم، گلدان ساز رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن خوشامد گویی به مدعوین و دانشجویان، با بیان اینکه جنگل، مرتع، زراعت و باغبانی همگی منوط به خاک است و زندگی بر روی خاک بنا شده است، اظهارداشت: باید بتوانیم قدر آنچه را که داریم بدانیم و در جهت حفظ منابع خود گام های موثری را برداریم.
در ادامه، گرجی، رییس انجمن علوم خاک و عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، با تاکید بر این که جهان به این نتیجه رسیده است که اگر به خاک توجه نکند، حیات نمی تواند تداوم پیدا کند، سخنرانی خود را تحت عنوان "وظایف خاک، رسالت های ما" ارائه کرد.
وی با اشاره به نقش مدیریت پایدار خاک در امنیت غذایی، هوای سالم و تمیز، تامین آب سالم و کافی، بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه، حفاظت محیط زیست و افزایش توان اقتصادی جامعه، تاکید کرد: حفاظت و مدیریت پایدار خاک یک ضرورت برای حل بحران آب و ریزگرد است.
گرجی از اثرات مدیریت پایدار خاک در منابع طبیعی، به نقش خاک در کاهش تلفات و تنظیم چرخه آب و توزیع مناسب آن، مدیریت خاک در جنگل، استحصال بیشتر آب با افزایش تولید زیتوده، مدیریت خاک در مراتع، افزایش پوشش گیاهی، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و کاهش رواناب و رسوب اشاره کرد.



وی ادامه داد: رسالت ما اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در مورد ضرورت مدیریت منابع خاک کشور، تقویت تشکیلات اجرایی متولی حفاظت و مدیریت خاک، تصویب و اجرای قانون حفاظت از خاک و ساماندهی مسائل قانونی و حقوقی، شناسایی منابع خاک، تهیه نقشه خاک ها با مقیاس مدیریت پذیر، راه اندازی بانک اطلاعات خاک کشور، اجرای برنامه پایش کیفیت منابع خاک، اجرای برنامه کشاورزی حفاظتی، برنامه حفاظت خاک و مهار فرسایش، رواناب و رسوب، برنامه افزایش ماده آلی خاک و برنامه اصلاح و بهبود وضعیت حاصلخیزی منابع خاک است.
در ادامه روزی طلب با مروری بر تحولات علم خاک در نیم قرن اخیر به ارائه راهکار برای مسائل پیش رو پرداخت، همچنین سرفرازی مدیرکل دفتر آب و خاک کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی سخنرانی خود را با عنوان "وضعیت منابع خاک کشاورزی و برنامه های پیش رو" و تهدیدهای موجود منابع خاک ارائه کرد.
این مراسم با اجرای موسیقی زنده و تقدیر از کشاورزان و دانشجویان نمونه خاتمه یافت.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید