Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی خبر داد:

اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی گفت: با اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در مجموع 88 میلیون متر مکعب در سال در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی از اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در این استان خبر داد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه این طرح ها در سطح 16 هزار و 20 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا می شود، افزود: در حال حاضر از مجموع این طرح ها، 14 طرح به مساحت یک هزار و 281 هکتار با بهره مندی 829 نفر بهره بردار تا کنون در سطح استان اجرایی شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح ها 7.04 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده و 164 چاه اعم از مجاز و غیر مجاز مسدود شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی طرح های تجمعیی در حال مطالعه را 40 طرح در سطح هشت هزار و 539 هکتار عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح ها نیز 46.9 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه جویی و 228 چاه مجاز و غیر مجاز نیز حذف خواهد شد .

کریم زاده یادآور شد: 15 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح 921 هکتار در سطح استان در دست اجرا بوده و 22 طرح تجمیعی مطالعه شده نیز در سطح پنج هزار و 279 هکتار آماده اجرا است .

این مسئول با بیان اینکه 764 چاه اعم از مجاز و غیر مجاز با اجرای این طرح ها مسدود و حذف خواهد شد، افزود: با اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در مجموع 88 میلیون متر مکعب در سال در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد .

وی با اشاره به برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و کار گروه ستاد احیاء دریاچه ارومیه در خصوص توسعه سیستم های نوین آبیاری و کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان، خاطرنشان ساخت: در همین راستا عملیات آبیاری تحت فشار از 364 هزار و 957 هکتار اراضی آبی و باغی استان تاکنون در سطح 53 هزار و 278هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مدیریت یکپارچه آبیاری و بهره برداری از اراضی، کاهش تعداد و هزینه ایستگاه های پمپاژ و خطوط انتقال آب و آبگیرها، افزایش کارایی مصرف آب در مزرعه و افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی و بهینه سازی مصرف با توجه به مدیریت واحد، حذف چاه های دارای پروانه بهره برداری و فاقد پروانه اراضی تحت پوشش طرح تجمیعی و امکان مدیریت آبیاری در حد مطلوب را از مزایای اجرای طرح های تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان اعلام کرد .

کریم زاده تأکید کرد: امکان استفاده 85 درصدی از تسهیلات دولتی در تأمین هزینه های طرح، افزایش یکنواختی توزیع آب در مزرعه، امکان تجویز برنامه مدیریتی کم آبیاری در مواقع کم آبی، افزایش روحیه مشارکت و همبستگی در بین زارعان و افزایش تولید خالص در واحد سطح نیز از دیگر مزایای اجرا و توسعه این طرح ها در اراضی کشاورزی استان است .

وی در پایان شکوفایی اقتصاد منطقه و بهبود وضع معیشتی روستاییان، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به سوی شهرهای بزرگ و توسعه صنایع جانبی وابسته به کشاورزی را از اثرات کلی اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح های تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان عنوان کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید