Iranian Agriculture News Agency

همکار سازمان بهداشت جهانی در اجرای پروژه غذای سالم برای جامعه سالم در گفت‌وگو با ایانا:

غنی‌سازی نان‌های سنتی، راهی برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر

برای جلوگیری از انقراض نان‌های محلی و ملی لازم است طرح بهینه‌سازی نان‌های سنتی در کشور به سرعت اجرایی شود.

غنی‌سازی نان‌های سنتی، راهی برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر


برای جلوگیری از انقراض نان‌های محلی و ملی لازم است طرح بهینه‌سازی نان‌های سنتی در کشور به سرعت اجرایی شود.

همکار سازمان بهداشت جهانی در اجرای پروژه غذای سالم برای جامعه سالم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بر لزوم طرح بهینه‌سازی نان‌های سنتی در کشور تأکید کرد و گفت: 75 هزار نانوایی در کشور وجود دارد که 65 درصد آن را نان مسطح تشکیل می‌دهد.

محمدرضا خواجه افزود: 40 درصد نان‌های مسطح کشور لواش و 40 درصد را تافتون تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای طرح بهینه‌سازی نان‌های سنتی در کشور، میزان ضایعات به میزان چشم‌گیری کاهش خواهد یافت و علاوه بر آن معایب نان‌های سنتی همچون کوتاهی زمان خواب خمیر و زمان پخت، استفاده از آردهای سبوس‌گیری‌شده، مصرف جوش‌شیرین و جوهرقند و کاهش شعله مستقیم روی نان برطرف خواهد شد.

خواجه ادامه داد: با اجرای این طرح، آرد سفید از نان حذف شده و علاوه بر آن، غنی‌سازی نان با مصرف آرد کامل یا آرد سبوس‌دار هفت درصد انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: غنی‌سازی نان می‌تواند با مصرف مخمر به جای جوش‌شیرین و استفاده از کنجد سیاه برای زیباسازی دوچندان شود.


افزایش بیماری‌های چاقی، دیابت، سکته و سرطان با مصرف نان‌های سفید

کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تولید نان با آرد سفید می‌تواند ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری همچون چاقی، دیابت، سکته و سرطان را افزایش دهد که در عوض با اضافه کردن سبوس به آردهای فوق، ایمن‌سازی سلامت مردم حفظ می‌شود.

خواجه تأکید کرد: پوک‌سازی نان از طریق پهن کردن چانه با دست به جای وردنه، اشتغال‌زایی در نانوایی‌های سنتی، آسان‌سازی پخت نان با آردهای ضعیف و کم‌قدرت و بهسازی، افزایش مساحت نانوایی‌ها به‌منظور تأمین فضای تخمیر، نگهداری آرد و افزودنی‌ها و استقرار میز نان‌سردکن داخل نانوایی‌ها می‌تواند از انقراض نان‌های محلی و ملی جلوگیری کرده و ناموس کشور را در حوزه نان احیا کند.

وی اظهار داشت: بر اساس توسعه سازمان بهداشت جهانی، نان باید پرفیبر و کم‌نمک بوده و روزانه باید 30 گرم فیبر به بدن برسد تا از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری شود.

خواجه اضافه کرد: 15 گرم فیبر مورد نیاز بدن با مصرف میوه، حبوبات و سبزیجات تأمین و مابقی باید با مصرف نان‌های سبوس‌دار تأمین شود.

وی در پایان گفت: برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حذف ضایعات نان و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر باید احیای نان سبوس‌دار در جامعه را در دستور کار قرار دهیم./

M-950917-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید