Iranian Agriculture News Agency

باز هم تکرار سگ‌کشی



شهروند| تصویر سگ‌های بی‌جان پشت وانت‌های آبی دیگر تکراری شده اما همین دو روز پیش بار دیگر اتفاق افتاد. این بار در دو نقطه از کشور پیمانکاران شهرداری کمر به کشتن حیوانات بستند و تعداد زیادی از سگ‌های آزاد را کشتند. این اتفاق در حالی است که امروز، مصادف است با ١٠ دسامبر؛ روز جهانی حقوق حیوانات.
به‌تازگی پایگاه خبری شهر طبس از «معدوم‌کردن ٨ قلاده سگ ولگرد توسط شهرداری» خبر داده و نوشته است که این اتفاق با شکایت اهالی شهر و به‌ویژه روستاهای اطراف انجام شده است. در متن خبر به «جولان سگ‌های ولگرد و به خطر انداختن امنیت جانی و بهداشتی مردم و بی‌نظمی شهر» اشاره شده و در تصویر ضمیمه جای گلوله در تن این ٨ سگ دیده می‌شود. شهردار هم با تأیید خبر گفته که این مرحله اول معدوم‌سازی بوده است.
دیروز عکس‌های دیگری منتسب به سگ‌کشی در بروجن هم منتشر شد که تعداد زیادی از حیوانات کشته‌شده را پشت وانتی آبی نشان می‌داد و مأمور شهرداری هم کنار حیوانات مرده ایستاده بود. خبرگزاری‌ها اگر چه در این‌باره چیزی ننوشتند، اما انتشار این تصویر در فضای مجازی اعتراضات زیادی به دنبال داشت. قبل از این هم کشته‌شدن ٨‌هزار سگ در رفسنجان، از اتفاقاتی بود که واکنش‌های زیادی را برانگیخت. تکرار سگ‌کشی به‌ویژه در فصول سرد در شرایطی است که لایحه حمایت از حیوانات هنوز به سرانجام نرسیده است.
«سارا امینی»، کارشناس ارشد حقوق محیط‌زیست و از اعضای فعال دیده‌بان حقوق حیوانات در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ما برای توقف این موارد در حال گفت‌و‌گو با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستیم. در جلسه‌ای با مسئولان این سازمان راهکارهای جایگزین را گفتیم اما درنهایت گفتند، اگر چه خواهان استفاده از روش‌های اخلاقی برای کنترل جمعیت سگ‌های آزاد هستند اما نهادهایی مثل فرمانداری‌ها، آنها را تحت فشار می‌گذارند. این نهادها گفته‌اند که دنبال راه‌های کوتاه‌مدت هستند و روش کوتاه‌مدت چیزی نیست جز عقیم‌کردن و ساخت پناهگاه‌ها و البته معدوم سازی.»
او ادامه می‌دهد: «گفتیم برای کنترل جمعیت، پسماندهای شهری و زباله‌ها را کنترل کنند؛ چرا که میزان زادآوری سگ‌ها ارتباط مستقیمی با وجود غذا دارد و هر چه زباله بیشتر باشد، زادآوری هم بیشتر خواهد بود.»
امینی با اشاره به رشد قارچ‌گونه پناهگاه سگ‌ها ادامه می‌دهد: «از طرفی تمایل به دایرکردن پناهگاه سگ‌ها برای نگه‌داشتن سگ‌های آزاد و عقیم‌کردن آنها هم اقدامی ضد حقوقی است. پناهگاه جای حیوانات سالم نیست اما سگ‌هایی که هزاران‌ سال با انسان‌ها و یا به شکل گله‌ای زندگی کرده‌اند را در این مکان‌ها جای می‌دهند، آن هم با تعدادی بیش از ظرفیتشان. هم حق زادآوری را از آنها می‌گیرند و هم این حیوانات اغلب در بدترین شرایط بیماری و مرگ‌ومیر سر می‌کنند.»
با این حال پیشنهادهای جایگزین دیده‌بان حقوق حیوانات برای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور این بود که جمعیت در چند مرحله کنترل شود: «نخستین گام مطالعه است. باید آمار سگ‌های هر منطقه اندازه‌گیری شود و اگر قلمرو آنها بیش از ظرفیت پر شده بود، جمعیت کنترل شود. در گام بعدی بررسی می‌کنیم که از جمعیت موجود چند‌درصد از ماده‌ها باید عقیم شود.»
این فعال حقوق حیوانات ادامه می‌دهد: «اگر قرار است جمعیت کنترل شود، باید عقیم‌سازی کنند، نه اخته؛ هر چند عقیم‌کردن عفونت و درد به دنبال دارد. جامعه دامپزشکی ظلم بزرگی کرد و برای پول‌سازی بیشتر عقیم‌سازی را باب کرد و حالا که پول‌ساز شده، سخت می‌توان جلویش را گرفت. مدتی است واکسنی برای عقیم‌سازی آمده که تأثیر هورمونی دارد و لااقل حیوانات را از زندگی طبیعی‌شان دور نمی‌کند.»
او با انتقاد از تندروی در برخورد با کشته‌شدن سگ‌ها که باعث شده لایحه حمایت از حیوانات همچنان خاک بخورد، می‌گوید: «قبل از این‌که ماجرای کشتار سگ‌های شیراز اتفاق بیفتد و تجمعات به تندروی بکشد، ما یک‌سری قوانین را در رابطه با حیوانات به سازمان محیط‌زیست تحویل داده بودیم؛ اما بعدا بعضی هنرمندان و افراد بدون تخصص تنها برای مطرح‌کردن خودشان پیگیر ماده واحده‌ای شدند که ایرادات فراوانی داشت و حتی ضدحقوق حیوانات بود. به این موضوع اعتراض کردیم اما کنار گذاشته شدیم.»
امینی ادامه می‌دهد: «این در حالی است که ما به‌عنوان فعال مردمی این حوزه تخصصی و گام‌به‌گام پیش خواهیم رفت. یک شبه نمی‌توان تغییر ایجاد کرد. ما به دنبال منع خشونت و حیوان‌‌آزاری هستیم، چه حیوانات اهلی و چه وحشی.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید