Iranian Agriculture News Agency

قانون خاک در ایالات متحده آمریکا؛

جابه‌جایی خاک درون آمریکا و واردات از کشورهای دیگر دارای مقررات است

بخش APHIS (Animal and Plant Health Inspection Service: خدمات مربوط به بازرسی بهداشتی حیوانی و گیاهی) وزارت کشاورزی ایالات متحده، قوانینی برای حفاظت و سلامت خاک دارد که به چکیده‌ای از آن در اینجا اشاره می‌کنیم. مطالعه این قانون از این جهت مناسب به‌نظر می‌رسد که لایحه قانون خاک از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی رفته و منتظر تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. این قانون در زیر از نظرتان می‌گذرد:

جابه‌جایی خاک درون آمریکا و واردات از کشورهای دیگر دارای مقررات است


بخش APHIS ( Animal and Plant Health Inspection Service : خدمات مربوط به بازرسی بهداشتی حیوانی و گیاهی) وزارت کشاورزی ایالات متحده، قوانینی برای حفاظت و سلامت خاک دارد که به چکیده‌ای از آن در اینجا اشاره می‌کنیم. مطالعه این قانون از این جهت مناسب به‌نظر می‌رسد که لایحه قانون خاک از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی رفته و منتظر تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. این قانون در زیر از نظرتان می‌گذرد:


- تاریخچه:

APHIS در سال 1972 تأسیس شد، خدمات بازرسی بهداشت حیوانی و گیاهی ( APHIS ) بسیاری از کارهای مهمی که بیش از 100 سال جزو ماموریت وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA ) بوده،‌ انجام می‌دهد. در این سال‌ها، نهاد یادشده، به گسترش مأموریت خود در جهت حفظ و حراست از کشاورزی آمریکا پرداخته و مکان آن در مریلند آمریکا واقع است.

خدمات این نهاد با هدف حفاظت و ترویج سلامت کشاورزی و تنظیم مقررات در این حوزه و در حمایت از هدف USDA ، در راستای حفظ و ترویج مواد غذایی، کشاورزی، منابع طبیعی و مسائل مرتبط است.

بنابراین، خاک ازجمله مواردی است به شدت تحت کنترل APHIS و مقررات آن قرار دارد و مسیری برای جلوگیری و شناسایی انواع ارگانیسم‌های خطرناک به داخل ایالات متحده را فراهم می‌کند.

واردات خاک به ایالات متحده از منابع خارجی ممنوع و حرکت خاک توسط انسان به وسیله انواع و اقسام وسائط نقلیه در داخل ایالات متحده محدود شده است مگر توسط APHIS و تحت شرایط خاص انجام شود.


- خاک چیست؟

خاک مخلوطی از مواد آلی و غیرآلی است، مواد آلی، بخش‌های ناشناخته از گیاهان یا موجودات و همچنین آن بخش سست زمین را که در رشد گیان تأثیر دارد، شامل می‌شوند.

این مخلوط می‌تواند باعث فعالیت‌های بیولوژیکی و در نتیجه حمل آفات مضر یا بیماری‌ها باشد. برخی از نمونه‌های خاک و ترکیبات آن خاک سطحی، بستر جنگل، چوب و یا کمپوست گیاهی، هوموس، کرم خاکی ( earthworm castings ) هستند.


- چرا مقررات برای خاک تنظیم شده است؟

خاک می‌تواند شامل موجودات متعدد و آفات و یا تخم علف‌های هرز مضر، یا پروپاگول ‌های دیگر ( propagules ) (1) باشد. این آفات شامل باکتری‌ها، ویروس گیاهی، قارچ‌ها، نماتدها ( nematodes ) (2) و نرم تنان مخرب، Acari (کَنه‌سانان، زیررده‌ای از عنکبوتیان بندپا است که شامل کنه‌ها و هیره‌ها می‌شود) و حشرات هستند.

مقررات APHIS ، از سلامت و ارزش‌های کشاورزی و منابع طبیعی آمریکا در برابر گیاهان مخرب و بیماری‌های حیوانات و آفات محافظت می‌کند. خاک تحت نظر قرنطینه فدرال و شرایط محافظتی در نظر گرفته شده وزارت کشاورزی آمریکا و APHIS ، می‌تواند از کشورهای خارجی، ایالات دیگر و درون ایالت، جابه‌جا شود.


- درخواست جواز

درخواست جواز خاک تحت فرم‌هایی خاص برای جابه جایی گیاه زنده به آفات، عوامل کنترل بیولوژیکی، یا علف‌های هرز مضر انجام می‌شود.


اطلاعات عمومی

- برچسب حمل

جواز حمل واردات خاک توسط برچسب سیاه، سفید، سبز و زرد تنظیم شده است. برای واردات خاک، برچسب صادر می‌شود. برچسب حاوی اطلاعات در مورد چگونگی حمل و نقل، مبدا، شرایط حرکت و مواردی است که در مجوز صادر شده ثبت شده است.

خاک باید به‌صورت بسته‌بندی و ایمن حمل شود. محموله‌های وارداتی با وزن سه پوند ( 3 lbs : حدود یک کیلوگرم) یا کمتر، دارای برچسب سبز و زرد، روی بدنه خارجی هر بسته (محموله) باشد.

محموله‌هایی که به‌طور مستقیم، برای تأیید به وزارت کشاورزی ایالات متحده می‌آیند، نیاز به برچسب سیاه و سفید دارند و بدون داشتن برچسب در قسمت بیرونی، حتی با داشتن برچسب داخل بسته، امکان تأیید داده نمی‌شود. هر برچسب به‌صورت جداگانه با یک شماره بارکد، متمایز می‌شود.


- پرسش‌های متدوال

همچنین پرسش‌های متداولی وجود دارد، که به همراه پاسخ در زیر آمده است:


چه مدت برای صدور مجوز زمان لازم است؟

این مدت می تواند تا 30 روز طول بکشد.


آیا تمام افراد نیاز به مجوز ورود خاک دارند؟

بله، هر خاک که از منابع خارجی وارد شود، نیاز به یک مجوز واردات دارد.


تا چه زمانی مجوز خاک معتبر است؟

مگر در شرایط خاص، زمان استاندارد برای مجوز تا سه سال از تاریخ صدور است.


چنانچه واردات سنگ داشته باشیم، نیازبه مجوز دارد؟

اگر نمونه به اندازه کافی بزرگ باشد و با خاک و یا هر گونه باقی مانده آلی دیگر آلوده نباشد، مجوز APHIS مورد نیاز نیست.


اگر رسوب ( sediment ) وارد شود، نیاز به مجوز است؟

چنانچه، نمونه با آب نمک باشد، مجوز APHIS لازم نیست.


برای ایجاد یک آزمایشگاه خاک چه اقداماتی باید انجام داد؟

به‌طور کلی، بررسی مربوط به تاسیسات خاک توسط مقامات حفاظتی ( Plant Protection ) و مقامات قرنطینه ( Quarantine Officials ) انجام می‌شود، برای این کار موارد مربوط به حفاظت کافی برای جلوگیری از انتشار آفات و منطقه امن برای ذخیره خاک و استفاده نکردن از اتوکلاو ( autoclave : از این وسیله در مواردی که برای انجام واکنش شیمیایی نیاز به دما و فشار بالا باشد استفاده می‌شود) و زباله‌سوز ( incinerator ) در نظر گرفته می‌شود.


- مقررات خاک در گردش ( Circular )

به‌دلیل اینکه خاک می‌تواند دارای بیماری‌های متعدد و آفات باشد، تقریبا خاک از همه کشورهای خارجی و در بسیاری از ایالات در آمریکا نمی‌تواند جابه‌جا شود، تنها در شرایط خاص این کار انجام می‌شود.


- فرایند صدور مجوز

واردات و حرکت خاک مبتلا به بیماری وآفات برای APHIS یک امر بسیار مهم تلقی می‌شود (خط قرمز برای این نهاد محسوب می‌شود) به همین دلیل، سطوح مختلف بررسی و پس از آن تأیید می‌شود.


میزان خاک سه پوند (حدود یک کیلوگرم) یا بیشتر - خاک غیراستریل‌، خاکی که شامل موجودات بیولوژیکی نباشد:

اجازه مورد نیاز برای واردات و یا حرکت خاک غیراستریل بین ایالتی از هاوایی، و یا ایالات آمریکا باید انجام گیرد. این موارد باید قبل از تصویب با شرایط توافقنامه، مطابقت داده شود؛ بنابراین، تا سه ماه بررسی‌های لازم، پردازش و تأیید درخواست انجام می‌شود.


میزان خاک سه پوند یا کمتر - برای اقدامات استریل کردن برای ورود:

واردات و یا حرکت بین ایالتی خاک غیراستریل از کشورهای خارجی، هاوایی و ایالات دیگر، در مقادیر سه پوند یا کمتر برای استریل کردن ( sterilization ) برای ورود، نیاز به مجوز برای جابه‌جایی (حمل) به مرکز درمانی دارد که برای این کار واحد بازرسی مربوطه وجود دارد.


- شرایط مجوز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فوق‌دکترا

برای دانشجوی تحصیلات تکمیلی/ فوق‌دکترا تحت شرایط ویژه مجوز صادر می‌شود:

محافظت قابل قبول، به این معنی است که متقاضیان باید اقدامات محافظتی اعمال کنند و موجودات زنده خاک تحت کنترل باشد. چنانچه دانشجو نتواند این کار انجام دهد مجوز باطل می‌شود و باید استاد و یا محقق قانونی، درخواست مجوز بدهد.

امکان صدور مجوز به دانشجویی که اقامت دائم ایالات آمریکا را دارد، وجود دارد. این مجوز برای مدت زمان مشخصی صادر شده به محض خروج لغو می‌شود.


- شرایط حمل دستی

موارد مجاز حمل خاک به‌صورت دستی به ایالات متحده تنها در شرایط خاصی انجام می‌شود. برای حمل دستی باید درخواست داده و در صورت اجازه مجوز صادر می شود. شرایط مجوز مراحل خاص دارد؛ متقاضی می تواند درخواست کند که شخص دیگری حمل خاک را انجام دهد،اما آن شخص باید در مجوز مشخص شود.


- مقدار خاک خارجی با وزن زیر یک کیلوگرم (سه پوند)

برای متقاضی با میزان خاک کمتر از سه پوند، مجوز می تواند از سوی واحد مربوطه طی دوهفته صادر و خاک در مبادی ورودی با وسایل مناسب، استریل می‌شود.


- خاک خارجی با وزن بالای یک کیلوگرم

خاکی که استریل نیست در مدخل ورود به یک مرکز تأیید، برای مجوزهای بیشتر برده می‌شود، تا مقررات حفاظتی خاص و همچنین انطباق با شرایط مربوطه انجام شود.


- خاک داخلی

خاک از گوام، هاوایی، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده (3) ، به‌عنوان یک خاک خارجی در نظر گرفته می‌شود، برای جابه‌جایی در ایالات متحده تحت شرایط خاک خارجی است.

خاک کانادا، از مناطق زیر وارد آمریکا نمی‌شود:

- آلبرتا: زمین‌های کشاورزی و زمین‌های واقع در نزدیکی منطقه فورت ساسکاچوان Fort Saskatchewan و زمین‌هایی که در نزدیکی منطقه Spruce Grove هستند.

- بریتیش کلمبیا: بخشی از منطقه سانیچ مرکزی Central Saanich در جزیره ونکوور، غرب سانیچ‌رود Saanich Road

- نیوفاندلند و لابرادور: کل جزیره نیوفاندلند.

- کبک: منطقه سینت - آمبل Saint- Amble

خاک از دیگر نقاط کانادا برای ورود به ایالات متحده نیاز به بازرسی و تأیید از مبداء دارد.


- جداکردن موجودات زنده

مجوزها هشداری هستند که خاک ممکن است حاوی گیاه، حیوان یا عوامل بیماری زای انسانی باشد که تحت شرایط (مجوزهای) خاص انجام می‌شود. مجوزها برای تضمین اطمینان از حذف یا حفاظت از موجودات زنده خاک توسط مقامات مجاز داده می‌شود. مجوز جداسازی و حفاظت آفت خاک وارداتی، تحت فرم‌های الکترونیکی انجام می‌شود.


- اهمیت تقویت‌کننده‌های رشد گیاه ( PGEs : Plant Growth Enhancers )

اصلاحات خاک/ تقویت‌کننده‌های گیاهی چیست؟

اصلاحات خاک/ سلامت گیاه یا افزایش‌دهنده‌های (تقویت‌کننده) رشد گیاه ( PGEs : Plant Growth Enhancers )، به‌طور معمول موادی هستند که به خاک، گیاهان یا محیط رشد گیاه، به‌منظور افزایش رشد گیاه اضافه می‌شود. این موارد عبارتند از کود، کمپوست، لجن، کود حیوانی، میکروب‌ها، مواد افزودنی، و ترکیبات دیگر.

سیاست‌های نظارتی مربوط به واردات تقویت‌کننده‌های گیاهی ( PGEs ) درون ایالات متحده:

PGEs ‌ها، این پتانسیل را دارند که به‌دلیل داشتن آفات و یا بخش‌هایی از گیاه، خطری برای کشاورزی و محیط زیست آمریکا محسوب شوند؛ بنابراین، انتشار این مواد در محیط زیست ایالات متحده می‌تواند باعث آسیب رساندن به کشاورزی و محیط زیست شود.

APHIS برای ارگانیسم‌هایی که می‌توانند روی سلامت حیوانات و گیاهان تأثیر بگذارد، مقرراتی تنظیم کرده است. این موارد می‌تواند شامل عوامل بیماری‌زا انسانی و حیوانی باشد، که توسط سایر سازمان‌ها تنظیم شده است.

همچنین APHIS اختیار دارد مقررات موجودات میکروبی یا موجودات کنترل بیولوژیکی biocontrol organisms (برای کنترل آفات، علف هرز حشره... به کار می‌رود) یا آفت‌کش‌های بیولوژرکی biopesticidal را تنظیم کند.

برای موارد بسیاری در این حوزه مقررات تنظیم می‌شود که شامل موادی همچون موجودات میکروبی، نرم‌تنان، بندپایان، نماتدها nematodes ، بذر علف هرز مضر، خاک، کرم خاکی و موارد حیوانی مانند کود و بستر مواد است. موارد حیوانی که برای سلامتی حیوانات خطر دارد، توسط APHIS و خدمات دامپزشکی ( VS : Veterinary Services ) تنظیم می‌شود.


- مجوزها و پروانه مربوط به واردات PGEs به داخل ایالات متحده:

برنامه‌های مربوط به مجوز برای محیط زیست نیازمند ارزیابی دقیق است و این موضوع به مقررات سازمان‌های دیگر هم ارتباط پیدا می‌کند. مجوز برای تحقیقات زیست‌محیطی شامل مطالعات میدانی 10 جریب (چهار هکتار) یا کمتر در نظر گرفته شده است.

اگر APHIS تشخیص دهد که PGEs خطری برای کشاورزی آمریکا یا محیط زیست ندارند، APHIS همچنان نیازمند به الزامات قانون سیاست ملی محیط زیست National Environmental Policy Act (NEPA) و قانون گونه‌های در معرض خطر FWS Endangered Species Act) : ESA ) قبل از اجازه ورود و انتشار کالاها درون آمریکا است. APHIS برگه‌های تصمیم‌گیری بر اساس مورد به مورد، ارزیابی شناختی در ارتباط با موارد صادر می‌کند.


برگه‌های تصمیم‌گیری عبارتند از:

١- "برگه مردود" ( letters of denial )

٢- "برگه مجوز لازم ندارد" ( letters of no permit required )

٣- "نامه بدون اجازه قانونی" ( letters of no jurisdiction )

برگه‌های دو و سه برگه‌هایی برای تسهیل محموله در ورود به آمریکا، و برگه شماره یک نشان می‌دهد که APHIS مجوز نداده، چراکه خطری برای کشاورزی آمریکا است.

اگر یک محصول برای ورود به ایالات متحده مجاز باشد، نیازمند گواهی خلوص و هویت است.


برای چه مواردی، مقرراتی تنظیم نشده است؟

PGEs عاری از مواد آلی است. مواد آلی که از مقررات وزارت کشاورزی ایالات متحده معاف شده، شامل سنگ‌های آتشفشانی، پومیس (سنگ آتشفشانی جامد و متخلخل) و نوعی زغال‌سنگ (پیت) (4) . مواردی که ضدعفونی نشده، صدور گواهینامه مربوط به فرایند ضدعفونی مورد نیاز است.


- کارهایی که باید انجام شود:

اگر محصول شامل موجودات زنده است: ارائه نام علمی کامل و تأثیر هر میکروب شامل کشوری که ارگانیسم از آنجا آمده و مکانی که ارگانیسم جدا شده (به‌عنوان مثال، خاک، آب، حیوان، گیاهان و...) ضرور است و همچنین چنانچه میکروب در محصول توسط آنالیز تعیین شود، توصیف روش استفاده شده و یک کپی از نتایج ارائه شود.

در ادامه، با ارائه اطلاعات و با استناد به متون علمی مشخص شود میکروب‌ها برای گیاهان، انسان‌ها، حیوانات و ارگانیسم‌های دیگر در محیطی که آزاد می‌شود (منتشر می‌شوند) بیماری‌زا است یا خیر.

یک لیست کامل از تمام مواد تشکیل‌دهنده در هر محصول ارائه شود؛

محصول برای چه منظوری است، برای تحقیق یا مقاصد تجاری (فروش/ توزیع)؟ اگر برای تحقیق است، زمینه، آزمایشگاه، اتاق رشد و یا گلخانه مورد استفاده مشخص شود.

آیا محصول دارای خاک است؟ آیا محصول شامل کرم خاکی ( earthworm castings )، لجن، کود، زباله مزرعه، یا سایر مواد آلی است؟ باید این موارد مشخص شود.

آیا محصول حاوی موادی است که باعث تجزیه (پوسیدگی، فساد) می‌شود؟ درباره اینکه ماده گیاهی از کجا به‌دست آمده یا چگونه مشتق شده‌، توضیح داده شود.

آیا محصول فرآوری شده یا درمان شده ( treated ) است؟ اگر چنین است، درباره روش فرآوری ( processing ) یا درمان توضیح داده و پروتکل دقیق برای هر روش ارائه شود.

مکانیسمی که توسط آن رشد گیاه افزایش یافته، با ارائه مبنای علمی توصیف شود.

آیا هدف، کنترل آفات گیاهی یا علف هرز مضر است؟ اگر چنین است، چه آفاتی یا علف هرز مضر مورد نظر است؟

آیا درباره میکروب برای تولید سم و آنتی‌بیوتیک در متون علمی گزارش شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، درباره نقش آن در سلامت گیاه توضیح داده شود./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.aphis.usda.gov/


پی‌نوشت:

١- :propagules قطعه تکثیر یا پروپاگول، بخشی از گیاه، مانند جوانه‌ها یا شاخه‌های جانبی است که در تکثیر دخالت دارد. یک موجود یا قسمتی از آن که قادر به تولید موجود جدید دیگری است، گاه براثر فعالیت یکی از سلول‌های سطحی تال اندمی کیسه‌ای شکل که درون آن اجسام کوچکی به نام پروپاگول وجود دارد روی تال به وجود می‌آید. قطعه تکثیر جسمی تقریباً کروی است که از چند سلول کلروفیل‌دار و محتوی مواد اندوخته‌ای و مواد غذایی به‌ویژه چربی به مقدار فراوان ساخته می‌شود. در سطح پروپاگول‌ها دو نقطه رویشی وجود دارد.

٢- nematodes : نماتدها به گروهی از جانوران پرسلولی و کرمی شکل گفته می‌شود که دارای بدنی صاف، بدون بند ( Nonsegmented ) و بدون پا هستند که در یک انتهای بدن، سر و در یک انتهای دیگر، دم ( Tail ) قرار دارد بیشترین جمعیت نماتدها در عمق 15 تا 30 سانتی متری خاک وجود دارد. نماتدهای انگل گیاهی بیشتر ریشه و سایر اندام‌های زیرزمینی گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند، اما برخی مانند نماتد ساقه یونجه و پیاز و نماتد گال دانه گندم به قسمت‌های هوایی گیاه حمله می‌کنند.

٣- جزایر ویرجین ایالات متحده ( United States Virgin Islands ): واقع در دریای کارائیب، شرق پورتوریکو و جنوب غرب جزایر ویرجین بریتانیا. جزایر ویرجین ایالات متحده یکی از مناطق خودگردان ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید.

٤- Peat : گیاهانی که بعد از خشک شدن و از بین رفتن به داخل باتلاق‌ها می‌افتادند و بر اثر خروج اکسیژن، فساد بی‌هوازی تسریع می‌شد. در این حالت پوشش گیاهی به ماده‌ای لجن مانند، به نام پیت (Peat) تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید