Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد:

تولید 850 هزار کیلوگرم عسل در استان تهران

کل کلنی های سرشماری شده استان تهران 9 هزار و 130 کندوست که از این تعداد 856 هزار و 893 کیلوگرم عسل، سه هزار و 16 کیلوگرم گرده گل، 21 هزار و 870 کیلوگرم موم تولید شده است.

تولید 850 هزار کیلوگرم عسل در استان تهران

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران از تولید850 هزار کیلوگرم عسل در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، احمد مینایی با بیان این مطلب گفت: براساس آخرین سرشماری انجام شده در کل استان تهران که با همکاری اتحادیه زنبورداران و تعاونی های زنبورداری شهرستان ها انجام شد، 753 زنبورستان در آخرین سرشماری شناسایی شد که 875 نفر مشغول به فعالیت در آن ها هستند .

وی افزود: کل کلنی های سرشماری شده استان 9 هزار و 130 کندوست که از این تعداد 856 هزار و 893 کیلوگرم عسل، شه هزار و 16 کیلوگرم گرده گل، 21 هزار و 870 کیلوگرم موم تولید شده است .

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران از کد دار شدن کندوهای زنبور عسل خبر داد و افزود: برای نخستین بار امسال تمام کندوها براساس کد شناسه ای که دریافت کرده بودند، سرشماری شدند .

مینایی تصریح کرد: درجلسه هماهنگی سرشماری زنبورستان ها که یک ماه پیش از آغاز آمارگیری برگزار شد، مصوب شد که کندوهای بدون کد شناسه سرشماری نشود و خوشبختانه طبق گزارش های رسیده هیچ موردی بدون کد شناسه نداشتیم .

وی در همین زمینه افزود: کد شناسه کلنی های زنبورستان ها یک عدد 9 رقمی است که دو رقم اول کد استان (کد استان تهران: 23)، دو رقم بعدی کد شهرستان و 5 رقم بعدی نیز 5 رقم آخر کد ملی زنبوردار است .

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه استان تهران بزرگ ترین مصرف کننده عسل کشور است، یادآور شد: با این حال تولیدکنندگانی در استان تهران فعالیت دارند که عسل صادراتی تولید و به کشورهایی مثل سوئد و آلمان صادر می کنند .

مینایی خاطرنشان کرد: دماوند با 44 هزار و 25 کلنی بیشترین تعداد کندو ها (48 درصد کل) کلنی های سرشماری شده استان تهران را به خود اختصاص داده است و بعد از آن شهرستان های شمیرانات و فیروزکوه بیشترین میزان کندو را داشتند .

وی با اشاره به کیفیت عسل تولیدی استان گفت: کیفیت عسل بر اساس محل استقرار کندو و نوع شهد جمع آوری شده توسط زنبورها متفاوت است .

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: بهترین کیفیت عسل را منطقه لار درشهرستان شمیرانات به دلیل وجود تنوع گیاهان دارویی آن منطقه دارد و حدود 58 زنبوردار استان دراین منطقه مستقر هستند .

مینایی با بیان اینکه درسال جاری در دو شهرستان ورامین و تهران نیز تعاونی زنبورداری تشکیل شد، گفت: با پنج تعاونی زنبورداران قبلی، درحال حاضر هفت تعاونی زنبورداری درسطح استان تهران فعالیت دارند.

وی در پایان با اشاره به مزایای این تعاونی ها گفت: تأمین نهاده ها و تجهیزات مورد نیاز زنبورداران، برگزاری دوره های آموزشی، کمک به بازاریابی و فروش عسل، برنامه ریزی استقرار کندوها و... از وظایف تعاونی ها به شمار می رود و این تعاونی ها نیز با عضویت در صندوق حمایت از صنعت زنبور و همچنین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان ها از تسهیلات با سود چهار درصد استفاده می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید