Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک به ایانا خبر داد:

افزایش 10 درصدی تولید خشکبار در کشور/ بازار متعادل خشکبار برای شب یلدا

سال گذشته در مجموع حدود دو میلیون 285 هزار تن خشکبار در کشور تولید شد که انتظار می‌رود امسال این مقدار با 10 درصد افزایش به سه میلیون 100 هزار تن برسد.

افزایش 10 درصدی تولید خشکبار در کشور/ بازار متعادل خشکبار برای شب یلدا


سال گذشته در مجموع حدود دو میلیون 285 هزار تن خشکبار در کشور تولید شد که انتظار می‌رود امسال این مقدار با 10 درصد افزایش به سه میلیون 100 هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: از دو میلیون 285 هزار تن خشکبار تولیدشده در کشور، یک میلیون 100 هزار تن آن خرما و یک میلیون 185 هزار تن آن سایر اقلام خشکباری بوده است.

رمضان رویین‌تن با بیان اینکه خشکبار کشور در دودسته عمده تولید می‌شود، افزود: دسته نخست محصولات خشکبار دانه‌ای هستند مانند؛ پسته، بادام، گردو، فندوق، سنجد و... و گروه دوم محصولاتی هستند که از خشک کردن میوه‌ها به‌دست می‌آیند. در مجموع آنچه به‌عنوان خشکبار و آجیل در کشور تولید می‌شود، حدود 22 قلم محصول را شامل می‌شود.

وی میزان سرانه مصرف محصولات خشکباری در ایران را بسیار بالاتر از سایر کشورها عنوان کرد و ادامه داد: سرانه مصرف خرما در کشور 960 هزار تن و به ازای هر نفر 12 کیلوگرم و سایر محصولات خشکباری 785 هزار تن و به ازای هر نفر 10 کیلوگرم است که در مجموع هر فرد ایرانی سالانه 22 کیلوگرم انواع محصولات خشکباری مصرف می‌کند.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی درباره بازار خشکبار شب یلدا بیان کرد: با توجه به افزایش تولید در سال جاری نگرانی از بابت کمبود محصولات و افزایش قیمت وجود ندارد و انتظار می‌رود در شب یلدا امسال بازار متعادلی را تجربه کنیم.

رویین‌تن بازار صادراتی خشکبار ایران را خوب توصیف کرد و یادآور شد: در سال گذشته بیش از 540 هزار تن خشکبار از کشور صادر شده است که 140 هزار تن آن خرما و 400 هزار تن آن سایر محصولات بوده است و در مجموع 2.2 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی واردات هر نوع محصول خشکباری به کشور را ممنوع عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور به اندازه نیاز تولید انواع خشکبار با تنوع بالا وجود دارد، ضمن اینکه واردات این محصولات با خطر انتقال امراض و آفات همراه است به همین دلیل واردات محصولات خشکباری به کشور ممنوع شده است.

رویین‌تن در پایان در توضیح وجود برخی از محصولات خشکباری خارجی در بازار، تأکید کرد: آنچه در بازار دیده می‌شود محصولات قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد شده‌اند و به مردم توصیه می‌شود که از خریداری آنها خودداری کنند؛ زیرا از نظر بهداشتی قابل اطمینان و تأیید نیستند./

G-950920-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید