Iranian Agriculture News Agency

قائم‌مقام سازمان امور عشایر به ایانا خبر داد:

70 درصد جامعه عشایری درگیر کمبود آب/ افزایش ظرفیت پرواربندی به دو میلیون رأس از بهمن‌ماه

اگر اعتبارات مورد نیاز جامعه عشایری تأمین شود، خواهیم توانست ظرفیت پرواربندی را از 700 هزار رأس به دو میلیون رأس برسانیم که بدین‌ترتیب میزان تولید گوشت 30 هزار تن افزایش می‌یابد.

70 درصد جامعه عشایری درگیر کمبود آب/ افزایش ظرفیت پرواربندی به دو میلیون رأس از بهمن‌ماه


اگر اعتبارات مورد نیاز جامعه عشایری تأمین شود، خواهیم توانست ظرفیت پرواربندی را از 700 هزار رأس به دو میلیون رأس برسانیم که بدین‌ترتیب میزان تولید گوشت 30 هزار تن افزایش می‌یابد.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از ادامه مشکل کم‌آبی در مناطق شرقی و جنوبی کشور خبر داد و گفت: با وجود آنکه بارندگی‌ها فشار کم‌آبی را در برخی استان‌ها کاهش داد، اما هنوز در بخش‌های جنوبی و شرق کشور با مشکل آبرسانی روبه‌رو هستیم.

میرولی صفرزاده افزود: در حال حاضر تمامی مناطق کشور در نیمه جنوبی ازجمله کرمانشاه تا سیستان و بلوچستان و کل شرق کشور نیازمند آبرسانی سیار حتی برای مردمان عشایری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه شمالی کشور مشکلات کمتر بوده، زیرا بارندگی وجود داشته است.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر با اعلام اینکه در حال حاضر 80 درصد عشایر در مناطق قشلاقی به‌سر می‌برند، ادامه داد: 70 درصد جمعیت عشایر کشور در ناحیه جنوبی مستقر شده که برای تأمین آب، نیازمند آبرسانی سیار هستیم.

صفرزاده تصریح کرد: برای تأمین علوفه عشایر نیز اگر بارندگی‌ها مناسب و دمای هوا نیز خوب باشد، تا یک ماه و نیم آینده علوفه در مناطق رشد خواهد کرد.

وی یادآور شد: تاکنون حدود 200 هزار تن جو برای عشایر تأمین شده که توسط تشکل‌های عشایری تبدیل به کنسانتره و در اختیار دام‌ها قرار گرفته است.

صفرزاده تأکید کرد: برای تأمین مابقی نیازهای جامعه عشایری، از شرکت پشتیبانی امور دام به‌صورت مدت‌دار حدود 100 هزار تن دیگر نیز علوفه خریداری و در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا پس از فروش بره‌ها، اقدامات لازم برای تسویه‌حساب انجام شود.


پیش‌بینی افزایش سه برابری پرواربندی دام‌های عشایر از بهمن‌ماه سال جاری

قائم‌مقام سازمان امور عشایر درباره وضعیت پرواربندی نیز اظهار داشت: در برنامه داریم که از بهمن‌ماه سال جاری ظرفیت پرواربندی را به سه برابر ظرفیت فعلی افزایش دهیم، به شرط آنکه اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.

وی همچنین گفت: از محل ستاد بحران قرار بود 1.5 میلیارد دلار اعتبار اختصاص یابد تا به پرواربندی دام‌های عشایر اختصاص پیدا کند و بر این اساس دولت لایحه‌ای را نیز به تصویب رسانده بود، اما هنوز مبلغی تخصیص نیافته است.

صفرزاده در ادامه افزود: در صورت اختصاص اعتبارات، ظرفیت پرواربندی از 700 هزار رأس فعلی به بیش از دو میلیون رأس خواهد رسید و میزان تولید گوشت نیز حدود 30 هزار تن افزایش می‌یابد.

وی درباره اعتبارات تخصیصی خاطرنشان کرد: هنوز ریالی از اعتبارات ملی تخصیص نیافته، اما 25 درصد اعتبارات استانی تخصیص یافته است که از نظر ریالی حدود 30 میلیارد تومان می‌شود.

صفرزاده در پایان اضافه کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز جامعه عشایری تخصیص نیابد، کل جمعیت مردم و دام‌های این جامعه دچار مشکلات شدید خواهند شد./

M-950920-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید