Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن نان‌های صنعتی استان تهران خبر داد:

خوداتکایی 70 درصدی کشور در تولید ماشین‌آلات نان صنعتی/ یارانه آرد باعث افت کیفیت نان‌ها شد

رئیس انجمن نان‌های صنعتی استان تهران از خودکفایی 70 درصدی در تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای نان صنعتی در کشور خبر داد.

خوداتکایی 70 درصدی کشور در تولید ماشین‌آلات نان صنعتی/ یارانه آرد باعث افت کیفیت نان‌ها شد


رئیس انجمن نان‌های صنعتی استان تهران از خودکفایی 70 درصدی در تولید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای نان صنعتی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مهدی خان‌محمدی با بیان اینکه صنایع داخلی تولیدکننده ماشین‌آلات در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است، گفت: این ماشین‌آلات علاوه بر برخوداری از کیفیت بالا یک‌سوم قیمت دستگاه‌های مشابه خارجی را دارند.

وی با بیان اینکه از صفر تا صد زنجیره تولید نان صنعتی در کشور رشد داشته است، افزود: در 20 سال پیش کشور نیازمند واردات مایه خمیر و بهبوددهندها بود، اما امروز با پیشرفت‌های انجام‌شده، شاهد مازاد تولید در این محصولات هستیم که بستر صادرات آنها را فراهم می‌کند.

رئیس انجمن نان‌های صنعتی استان تهران با انتقاد از اختصاص دوباره یارانه آرد به نانوایی‌های سنتی، بیان کرد: سال گذشته که یارانه‌های آرد قطع شده بود کارخانه‌های آرد رقابت مثبتی برای تحویل آرد کیفی‌تر به نانوایی‌ها داشتند، اما پرداخت دوباره یارانه آرد این انگیزه را از کارخانه‌های تولید آرد گرفت و دوباره کیفیت آردها کاهش یافت.

خان‌محمدی یکی از مشکلاتی پیش روی توسعه مصرف نان صنعتی را توزیع غیرعادلانه یارانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: دولت گندم نانوایی‌های سنتی را هر کیلوگرم 600 تومان عرضه می‌کند؛ در حالی که قیمت آن برای نانوایی‌های صنعتی کیلویی 900 تومان است که این اختلاف قیمت مانع رشد و توسعه نان‌های صنعتی و حجیم می‌شود.

وی با اشاره به صدور 30 مجوز واحد نان صنعتی 20 تنی در دولت گذشته، عنوان کرد: با توجه اینکه صدور این مجوزها بدون کارشناسی دقیق انجام شده بود 20 تا 30 درصد از این واحدها کاملاً تعطیل و تعداد معدودی از آنها نیز با درصدی کمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

رئیس انجمن نان‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه اگر بودجه نان صنعتی هدر نمی‌رفت و هدفمند استفاده می‌شد، امروز خیلی از مشکلات نان کشور حل شده بود، تأکید کرد: قرار بود 40 درصد نان مصرفی مردم صنعتی باشد، اما اکنون فقط هفت درصد از نان مصرفی مردم کشور صنعتی است.

خان‌محمدی قیمت نان صنعتی را در برخی موارد کمتر از نان سنتی عنوان کرد و یادآور شد: این قیمت‌ها در حالی است که در نان صنعتی از بهبوددهنده‌ها و مایع خمیر استفاده می‌شود و این نان‌ها با حرارت غیرمستقیم پخت شده و بهداشتی هستند ضمن اینکه ضایعات آن بسیار پایین است که این امر صرفه اقتصادی این نوع از نان‌ها را بالا می‌برد.

وی در پایان اظهار داشت: از دولت می‌خواهیم که با بسترسازی مناسب و حذف زمینه‌ای ایجاد رقابت منفی موانع پیش روی تولید نان سالم را رفع کند./

G-950920-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید