Iranian Agriculture News Agency

در جلسه کارگروه ملی کاهش سن و وزن کشتار مرغ در اتحادیه مرغداران گوشتی مطرح شد:

میدان بهمن، مقصر اصلی بی‌نتیجه ماندن طرح کاهش سن و وزن کشتار/ 70 درصد مرغ‌ها سایز نیستند

شاید انگشت اتهام بی‌نتیجه ماندن اجرای طرح کاهش وزن کشتار در حال حاضر، به سمت میدان بهمن باشد؛ میدانی که به گفته بسیاری از کارشناسان، نقشی تأثیرگذار در قیمت‌گذاری و نحوه توزیع مرغ در استان تهران را به دوش می‌کشد.

میدان بهمن، مقصر اصلی بی‌نتیجه ماندن طرح کاهش سن و وزن کشتار/ 70 درصد مرغ‌ها سایز نیستند


شاید انگشت اتهام بی‌نتیجه ماندن اجرای طرح کاهش وزن کشتار در حال حاضر، به سمت میدان بهمن باشد؛ میدانی که به گفته بسیاری از کارشناسان، نقشی تأثیرگذار در قیمت‌گذاری و نحوه توزیع مرغ در استان تهران را به دوش می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایانا، صبح امروز در اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ گوشتی، جلسه کارگروه ملی کاهش سن و وزن کشتار، با حضور نمایندگانی از وزارت جهادکشاورزی، کشتارگاه طیور، سازمان دامپزشکی، انجمن جوجه یکروزه، شرکت پشتیبانی امور دام و انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ برگزار شد که به بررسی مشکلات موجود در این طرح پرداختند.

آن طور که از جمع‌بندی سخنان حضار به‌نظر می‌رسید، قبل از اجرای طرح، بخشنامه‌ای از طرف وزارتخانه به میدان بهمن ارسال می‌شود، مبنی بر اینکه فروش مرغ بیش از دوهزار و 200 گرم در غرفه‌های این میدان از تاریخ یکم آذرماه ممنوع باشد، اما مسئولان میدان بهمن، بنا به دلایلی، این بخشنامه را لغو کرده و روند طبیعی بازار را به مخاطره نمی‌اندازند. این در حالی است که به عقیده کارشناسان وزارتخانه، در صورت اجرای بخشنامه به صورت جدی، تقاضا برای مرغ ریز افزایش یافته و به مرور زمان، وزن مرغ توزیع شده در این میدان، کاهش می‌یافت.


مرغ سایز به اندازه کافی نداریم

مدیر میدان بهمن، در توضیح دلیل لغو این بخشنامه گفت: از ابتدای آذرماه که طرح ابلاغ شد، با همکاری سازمان دامپزشکی نسبت به رصد محموله‌ها اقدام شد.

علیرضا فاتح‌نیا، افزود: اما متاسفانه متوسط وزن در روزهای نخست، دوهزار و 800 گرم و تا چند روز بعد به دوهزار و 400 گرم رسید که عمده آنها به‌دلیل کشتاری بود که در کشتارگاه‌های تهران انجام می‌گرفت. این در حالی است که استانی مانند آذربایجان غربی، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته و تقریباً موفق بوده است.

به گفته وی، اگر بخشنامه به اجرا درمی‌آمد، مطمئناً با کمبود مرغ در غرفه‌ها مواجه شده و در نهایت بیش از 200 مرکز عرضه در تهران، با بحران روبه‌رو می‌شدند؛ زیرا تولید مرغ سایز به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخگوی بازار باشد. به عبارتی بیش از 70 درصد مرغ‌ها وزنی بالاتری در مقایسه با مرغ سایز دارند.

فاتح‌نیا ادامه داد: با این وجود، سازمان میادین آمادگی عرضه مرغ سایز را خواهد داشت، به شرط اینکه تامین مرغ به اندازه کافی در این سامانه صورت گیرد.


مرغ‌های کیسه خیاری!

مدیر میدان بهمن معتقد است: اکنون بزرگ‌ترین مشکل موجود، نحوه رسیدگی به مرغ‌هایی است که وزنی بالاتر داشته و نباید بسته‌بندی شوند؛ زیرا اینها در کیسه‌های مخصوص که به نام کیسه خیاری معروف هستند، ریخته شده و باز هم وارد بازار می‌شوند. در حالی که باید غرفه ویژه‌ای تنها برای توزیع این نوع محصول در میدان وجود داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ گوشتی، در واکنش به این موضوع اظهار داشت: فروش مرغ به‌صورت کیسه خیاری، به هیچ عنوان درست نیست و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن کرد.

به گفته محمدعلی کمالی، چنین اتفاقی کل نظام بهداشتی و برنامه‌ریزی برای طرح را به هم می‌زند و به نوعی عقب‌گرد شدید برای صنعت مرغداری محسوب می‌شود.

اما عضو هیأت‌مدیره انجمن کشتارگاه‌های کشور در پاسخ به این ادعا بیان کرد: بحث کیسه خیاری، قرار بود مقطعی و تنها برای چند روز باشد، اما هنوز ادامه دارد. در عین حال، کشتارگاه هم نمی‌تواند جلوی ورود مرغ درشت را بگیرد. از طرفی نیز میدان بهمن در اجرای این طرح، شانه خالی می‌کند.

فرهاد قربانزاده با طرح این پرسش که کشتارگاه‌ها با مرغ سنگین چه باید بکنند، عنوان کرد: اکنون که چند هفته‌ای است بحث آنفلوآنزا مطرح شده، مرزها بسته شده و کشتارگاه‌ها برای صادرات خرید نمی‌کنند؛ بنابراین تقریباً تمام آنچه که کشتار می‌شود برای مصارف داخلی است. به همین دلیل، وقتی خریداری برای مرغ سایز پرورش‌دهنده وجود نداشته باشد، او هم صبر می‌کند تا وزن بالاتر رفته و سود بیشتری عایدش شود. حتی شرکت پشتیبانی هم برای مرغ سایز، پول بیشتری نمی‌پردازد.

وی یادآور شد: البته کاهش صادرات، باعث افت قیمت مرغ سایز تا 150 تومان در هر کیلوگرم شده است. آن‌گاه چگونه می‌توان تولیدکننده را برای این امر تشویق کرد؟

قربانزاده پیشنهاد کرد که مرغ‌های درشت، قطعه‌بندی شده و سپس وارد کیسه‌های 10 کیلوگرمی شود؛ برای این منظور هم کشتارگاه‌ها تا 100 تومان در هر کیلوگرم دستمزد بگیرند. همین مسئله، در افزایش تقاضای مرغ سایز، انگیزه ایجاد خواهد کرد. زیرا بدیهی است که کشتارکن نیز به دنبال سود و منفعت خود می‌شود.

این در حالی است که مدیر میدان بهمن، اجرای این طرح را منوط به مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی دانست.


تبلیغات؛ خوب یا بد؟

کمالی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه مردم تهران، پذیرش رسانه‌ای بالایی دارند. کافی است تنها یک ماه این موضوع از طریق صدا و سیما اطلاع‌رسانی شود. بی‌گمان، فرهنگ آن در میان مردن نهادینه خواهد شد. این در حالی است که برخی مرغداران ما هنوز نمی‌دانند که نگهداری بیشتر مرغ، به واسطه استفاده بیشتر از غذا، هزینه بالاتری به آنها متقبل می‌کند، به همین دلیل برای جبران گرانی نرخ جوجه یکروزه، طول دوره را افزایش می‌دهند تا مرغ سنگین‌تر بفروشند. بنابراین بهتر است فشار تقاضا از طرف مردم باشد.

قربانزاده، با اشاره به بی‌تاثیر بودن تبلیغات در چنین شرایطی، افزود: اگر فردای روز تبلیغات، مردم به مرغ‌فروشی‌ها مراجعه و مرغ سایز پیدا نکردند، وضعیت از این بدتر خواهد شد. زیرا هنوز به اندازه کافی این محصول در بازار وجود ندارد و مردم برای خرید سردرگم می‌شوند.

در این میان، مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، گفت: فرهنگ سازی به هر روشی که باشد، هزینه دارد. زیرا باید همه جانبه و جامع صورت گیرد.

مصطفی سیدمصطفوی، افزود: به عنوان مثال، برای یک بار معرفی مرغ سایز در برنامه آشپزی که در صدا و سیما پخش می‌شود، حداقل 20 میلیون تومان پول نیاز است. از طرفی، قطعاً باید مرغ سایز، قیمتی بالاتر از مرغ سنگین داشته باشد تا به نوعی تولیدکنندگان تشویق شوند.


زمان اجرای طرح، درست نبود

معاون مدیرعامل شرکت پشتیبانی نیز در ارتباط با اجرای طرح کاهش سن کشتار گفت: به‌نظر می‌رسد دست‌اندرکاران باید در زمان اجرای طرح، کمی بیشتر دقت می‌کردند.

محمدرضا حزبئی افزود: اکنون عرضه و تقاضا تقریبا دوشادوش هم حرکت می‌کنند و تولیدکننده می‌تواند مرغ خود را چند هفته بیشتر نگه دارد، اما وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد، تولیدکننده‌ای که در فروش محصول خود تعلل کند، بازنده خواهد بود. بنابراین اردیبهشت ماه، بهترین زمان برای اجرا محسوب می‌شد.

این در حالی است که از نظر معاون مدیرکل دفتی طیور وزارت جهادکشاورزی، هدف از اجرای طرح، ایجاد فشار و دستور از بالا به پایین نبود.

امید امینی ادامه داد: قرار بود مرغ سایز 100 تا 200 تومان در هر کیلوگرم، بالاتر به فروش برسد. البته این امر، منوط به ایجاد تقاضای بیشتر برای این بخش از محصولات بود. ولی در حال حاضر، مصرف‌کننده دسترسی مطلوبی به مرغ سایز ندارد و نمی داند آن را از کجا باید تهیه کند.

امینی معتقد است، اگر میدان بهمن، در اجرای بخشنامه کوتاهی نمی‌کرد و تنها یک یا دو روز از توزیع مرغ با وزن بالاتر از مقدار تعیین شده خودداری کرده و با قدرت تمام در اجرای آن می‌کوشید، بدون شک افزایش تقاضا برای مرغ سایز اتفاق می‌افتاد و کم‌کم مردم نیز به این امر عادت می‌کردند.

کارشناس دفتر طیور وزارتخانه نیز در انتهای این بحث گفت: یک غرفه که روزانه به طور متوسط 3 تن توزیع مرغ دارد، با جایگزینی مرغ سایز، حداقل 4.5 میلیون تومان در ماه متضرر خواهد شد. زیرا او مرغ را به شکل کیلویی خریده و به صورت دانه‌ای عرضه می‌کند.

به گفته احمد حقی، گذشته از ضرر و زیان مالی، جابه‌جایی و عرضه مرغ درشت به خاطر تعداد کمتر، سهل‌تر بوده و وقت کمتری از فروشنده خواهد گرفت. بنابراین وقتی منفعت و سود یکی از حلقه‌ها در نظر گرفته نشود، طرح به جایی نخواهد رسید./

V-950920-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید