Iranian Agriculture News Agency

تفاهم نامه همکاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی محصولات کشاورزی امضا شد

 با امضای این تفاهم نامه 10 ماده ای، اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در راستای نوسازی و اصلاح فرآیند حمل و نقل بین المللی محصولات کشاورزی با هدف توسعه صادرات این محصولات به کشورهای مختلف متعهد شدند.

تفاهم نامه همکاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بین المللی محصولات کشاورزی امضا شد



دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران به منظور نوسازی زیر ساخت ها، اصلاح فرآیندها و بهره گیری از وسایط حمل و نقل خارجی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، با امضای این تفاهم نامه 10 ماده ای، اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی و فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در راستای نوسازی و اصلاح فرآیند حمل و نقل بین المللی محصولات کشاورزی با هدف توسعه صادرات این محصولات به کشورهای مختلف متعهد شدند.

به موجب ماده (2) این تفاهم نامه همکاری، از این پس اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی متعهد شده که برای حمل و نقل کالاهای صادراتی صرفا از تشکل های حمل و نقل بین المللی که عضو فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران هستند، استفاده و از تحویل محموله های صادراتی به اشخاص غیر به طور مطلق خودداری کنند.
فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران نیز بر اساس ماده (3) تفاهم نامه موظف است تشکل های حمل و نقل بین المللی را متقاعد کند که نسبت به بیمه مسوولیت خود و بیمه باربری که بر اساس قوانین و مقررات کنوانسیون های بین المللی می باشد، اقدام کنند و در غیر این صورت متخلفان تمامی خسارات را عندالمطالبه پرداخت خواهند کرد.
بر اساس ماده (4) تفاهم نامه در صورت کمبود و یا گرانی وسایط حمل و نقل داخلی، فدراسیون ایران متعهد شده نسبت به اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی و توافق کنوانسیون ها، تعهد نامه ها و توافق نامه های بین المللی از وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین نیازهای حمل و نقل بین المللی از خارج از کشور اقدام کند.
طبق ماده (5) این تفاهم نامه،در انجام صادرات محموله های کشاورزی به خارج از کشور از طریق ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، شرکت های متخصص و دارای توانایی در انجام این امور را به اتحادیه و دفتر توسعه صادرات معرفی خواهد کرد تا از خدمات این شرکت ها استفاده شود.
به موجب این تفاهم نامه، فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران موظف است نسبت به فعال کردن کشتی رانی والفجر از مبدا بوشهر به مقاصد کویت، بحرین، قطر و عربستان سعودی که به علت برخی مشکلات بیش از سه سال است تعطیل می باشد، اقدام کند.
فدراسیون ایران در عین حال متعهد شده که سیستم حمل و نقل ریلی را به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی به واگن های سردخانه دار مجهز کند.
این فدراسیون بر اساس تفاهم نامه همکاری، مسیر حمل هوایی (کارگو) به مقاصد مختلف به ویژه اتحادیه اروپا را احیا خواهد کرد.
در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری شاهرخ شجری مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: کمبود ظرفیت ناوگان کانتینر دار حمل و نقل کشور موجب پایین بودن عرضه خدمات حمل و نقل بین المللی نسبت به تقاضا برای صادرات محصولات کشاورزی و افزایش هزینه حمل و نقل شده است.
وی افزود: این کمبودها و عدم رعایت استانداردها در برخی شرکت های حمل و نقل بین المللی و عدم بیمه حمل محصولات کشاورزی خساراتی را به صادر کنندگان وارد می کند و از این رو برای رفع این مشکلات و کمک به توسعه صادرات، این تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.
شجری اظهار داشت: طبق این تفاهم نامه همکاری، فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران موظف شده که تشکل ها و شرکت های معتبر حمل و نقل را برای پوشش ظرفیت حمل و نقل محصولات کشاورزی به دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی معرفی کند و در مواقعی که ظرفیت حمل و نقل کشور نسبت به ظرفیت صادرات جوابگو نباشد این اجازه داده شده از ظرفیت های حمل و نقل خارجی برای بارگیری از مبدا و صادرات استفاده شود.
وی با بیان این که سالانه نزدیک به 5 میلیون تن محصولات کشاورزی از کشور صادر می شود، گفت: میان حجم صادرات محصولات کشاورزی که اغلب فساد پذیر هستند با ظرفیت ناوگان حمل و نقل بین المللی جاده ای و کامیون های کانتینردار فاصله زیادی وجود دارد.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، ظرفیت سالانه حمل و نقل جاده ای کشور توسط 300 کامیون کانتینر دار برای محصولات کشاورزی را کمتر از 100 هزار تن عنوان کرد.
در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری، محمد عیقرلو دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: سیتسم حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای ما مناسب است، اما تجهیزات و امکانات مناسب برای حمل کالاهای کشاورزی فسادپذیر را نداریم که قرار است در صورت صدور مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رفع برخی موانع و مشکلات، سیستم حمل و نقل را به تجهیزات و سردخانه های استاندارد برای حمل کالاهای کشاورزی مانند گل و گیاه و مواد لبنی به سایز کشورها کنیم.
وی افزود: فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران تمام تلاش خود را برای دستیابی به اهداف صادارت کشور به ویژه محصولات کشاورزی خواهد کرد.
عیقرلو بسته بندی مناسب کالاهای کشاورزی را از اولویت های مهم برای حمل و نقل بین المللی دانست و از صادر کنندگان خواست به موضوع بسته بندی توجه نشان دهند.
وی در همین حال خواستار کمک دولت در برطرف کردن موانع و مشکلات تجهیزسیستم حمل و نقل کشور شد.
رضا نورانی رییس اتحادیه ملی صادر کنندگان محصولات کشاورزی نیز در این مراسم با بیان این که تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی و حمل و نقل مرکب و یا چند وجهی محصولات کشاورزی امضا شده، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از کمیسیون ماده (1) وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستای نوسازی و تکمیل توسعه صادرات اقدام و کانتینرهای یخچالی استاندارد وارد چرخه حمل و نقل کشور شود.
وی افزود: برای تجهیز سیستم حمل و نقل جاده ای به دو هزار کانتینر یخچالی، نزدیک به 60 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است.
وی گفت: ایران در دهه 60 تا 70 بزرگترین صادر کننده محصولات فسادپذیر مانند میوه، تره بار و گل و گیاه به کشورهای اروپایی بود، اما با اعمال تحریم های ظالمانه غرب و فرسوده شدن ناوگان هوایی کشور، هیچگونه حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی به کشورهای مقصد انجام نمی شود، اما امیدواریم با خرید 100 تا 150 فروند هواپیما، بتوانیم دست کم از 10 فروند هواپیما در توسعه حمل هوایی محصولات استفاده کنیم.
نورانی بر تقویت زیرساخت ها و نوسازی سیستم حمل و نقل به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از سیستم حمل و نقل خارجی و بارگیری های مجدد منجر به افزایش هزینه های صادرات، کاهش کیفیت و طولانی شدن زمان تحویل کالا می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید