Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایانا:

شرایط اقلیمی مناسب، تولید گوجه‌فرنگی را دردسرساز کرد/ صادرات بهترین راهکار حل معضل گوجه‌فرنگی بوشهر

به‌دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و یکدست رسیدن محصول گوجه‌فرنگی کل کشور، مشکلات قیمتی برای گوجه‌فرنگی استان بوشهر به‌وجود آمده است که شاید بتوان با صادرات و فرآوری آن را مرتفع کرد.

شرایط اقلیمی مناسب، تولید گوجه‌فرنگی را دردسرساز کرد/ صادرات بهترین راهکار حل معضل گوجه‌فرنگی بوشهر


به‌دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و یکدست رسیدن محصول گوجه‌فرنگی کل کشور، مشکلات قیمتی برای گوجه‌فرنگی استان بوشهر به‌وجود آمده است که شاید بتوان با صادرات و فرآوری آن را مرتفع کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید گوجه‌فرنگی در استان بوشهر که باعث نارضایتی کشاورزان شده است، گفت: شرایط اقلیمی سال جاری باعث شد که تمامی گوجه‌فرنگی‌های زیر کشت در کشور به‌صورت همزمان و یکدست برسد.

خسرو عمرانی افزود: با وجود آنکه باید گوجه‌فرنگی استان فارس تا 20 آبان‌ماه از دور خارج می‌شد، اما هنوز شاهد آن هستیم که محصول این استان وارد بازار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر شرایط اقلیمی مناسبی حاکم شد که این امر باعث افزایش عملکرد در واحد سطح و تولید بسیار مناسب و یکدست این محصول شد؛ به‌گونه‌ای که تمامی محصول باید در یک زمان برداشت و تحویل مراکز فروش شود که این امر باعث شده است قیمت به طرز چشمگیری کاهش یابد؛ به‌گونه‌ای که امروز قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 400 تومان رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، راهکارهایی همچون صادرات و بازگشایی مرزهای عراق، کاهش تعرفه‌ها، مذاکره برای صادرات به کشور روسیه، خریداری گوجه‌فرنگی توسط اتحادیه تعاونی تولید استان بوشهر و افزایش خط تولید رب گوجه‌فرنگی با راه‌اندازی دو کارخانه جدید در استان بوشهر اتخاذ شده است.

عمرانی تصریح کرد: صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهایی همچون روسیه، گرجستان، عراق و... قیمت را متعادل‌تر می‌کند؛ به شرط آنکه با همکاری وزارت امور خارجه، این اقدام سریع‌تر انجام شود. چون زمانی که گوجه فرنگی می‌رسد، نمی‌توان مدت زیادی آن را نگهداری کرد.

وی یادآور شد: کمتر از 10 روز است که بحران گوجه‌فرنگی در استان بوشهر آغاز شده، اما در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم آن را سریع‌تر رفع کنیم.


رعایت نکردن الگوی کشت توسط کشاورزان، دردسرساز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تأکید کرد: به غیر از شرایط اقلیمی، عامل دیگری که باعث افزایش تولید گوجه‌فرنگی شده است، رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان است؛ زیرا از سال گذشته سطح زیر کشت ابلاغ شده بود، اما بهره‌برداران توجهی به این مسئله نداشتند.

عمرانی اظهار داشت: سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر 12 هزار و 500 هکتار است که تولید 560 هزار تنی قابل پیش‌بینی است، اما به‌دلیل افزایش عملکرد در واحد سطح و شرایط اقلیمی حاکم، تولید بیش از این مقدار خواهد بود.سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر 12 هزار و 500 هکتار است که تولید 560 هزار تنی قابل پیش‌بینی است، اما به‌دلیل افزایش عملکرد در واحد سطح و شرایط اقلیمی حاکم، تولید بیش از این مقدار خواهد بود.

وی همچنین گفت: در سال گذشته بیش از 200 هزار تن صادرات گوجه‌فرنگی به کشورهای همجوار داشتیم و علاوه بر آن بیش از 350 هزار تن از محصول نیز راهی بازار داخلی و بازار مصرف شد، اما در سال جاری به‌دلیل آنکه روابط ترکیه با روسیه پایدار شده است،‌بازار روسیه از دست رفته است و شاید بتوان با مشوق‌های خاص و پایین بودن قیمت، بخشی از این محصول را راهی روسیه کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه افزود: حمل گوجه‌فرنگی به سایر نقاط استان و حتی میدان میوه و تره‌بار استان تهران راهی دیگر است که بتوان بازار آشفته گوجه‌فرنگی در بوشهر را بهبود بخشید.

عمرانی خاطرنشان کرد: صادرات و استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی برای تولید رب گوجه‌فرنگی در شرایط حاضر بهترین روش است تا بتوان بازار را متعادل کرد.

وی در پایان تصریح کرد: به‌صورت جدی پیگیر حل مسئله گوجه‌فرنگی هستیم تا کمپین "نچیدن گوجه‌فرنگی" و سایر بحث‌هایی که درباره این محصول به راه افتاده است را خاتمه دهیم./

M-950921-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید