Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت‌وگو با ایانا:

جوجه، بورسی می‌شود/ فرار از اجرای طرح کاهش وزن کشتار به بهانه گرانی جوجه

نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، از ورود قریب‌الوقوع این محصول به بازار بورس کالا خبر داد.

جوجه، بورسی می‌شود/ فرار از اجرای طرح کاهش وزن کشتار به بهانه گرانی جوجه


نماینده بخش خصوصی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، از ورود قریب‌الوقوع این محصول به بازار بورس کالا خبر داد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از طرف این انجمن به وزارتخانه پیشنهاد شده که جوجه یکروزه در بورس کالا عرضه شود تا نوسانات قیمتی کمتری در این محصول اتفاق بیفتد.

غلامعلی فارغی با اشاره به اینکه ورود هر محصولی به بورس کالا می‌تواند در ثبات قیمتی آن بسیار تأثیرگذار باشد، افزود: در صورت همکاری واحدهای گوشتی و عوامل ذی‌ربط، می‌توان جوجه یکروزه را با استفاده از معاملات آتی و سلف که پیش از این درباره نهاده‌ها صورت می‌گرفت، در بورس کالا عرضه کرد.

به گفته وی، معمولاً در طول سال، دو نقطه اوج قیمت برای مرغ وجود دارد؛ یکی عید نوروز و دیگری ماه مبارک رمضان. البته کم و بیش به غیر از این دو زمان، همیشه بازارها شاهد نوسان قیمت مرغ در فواصل گوناگون بوده اند که دلیل آن را باید در نحوه انجام معاملات جست؛ زیرا همیشه خرید و فروش‌های جوجه و مرغ به‌صورت سنتی بوده و واسطه‌های بسیاری در این میان، دخیل بوده‌اند.

فارغی بیان کرد: در صورت همکاری عوامل دخیل در این پروژه، به‌زودی طرح پایلوت عرضه جوجه در بورس به اجرا در خواهد آمد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند که همیشه باید از واسطه‌ها خرید کنند و به سیستم‌های بازاری مدرن، عادت نکرده‌اند. البته بخشی از این موضوع به نوع فرهنگ ما وابسته است؛ زیرا معمولاً ما از تغییر می‌هراسیم. با این حال، بدون شک، عرضه در بورس، بهترین راهکار برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با بیان اینکه عده‌ای تقصیر اجرایی نشدن طرح کاهش سن و وزن کشتار را به گردن نرخ بالای جوجه یکروزه می‌اندازند، تأکید کرد: این موضوع مانند دستاویزی شده برای برخی مرغداران که نمی‌خواهند در اجرای این طرح کمک کنند.

فارغی می گوید: از آنجا که این طرح، پروژه‌ای ملی است و مرغداران باید منافع ملی را مد نظر قرار دهند، پس باید موضوع را به صورت کلان و جامع دید. به عبارتی، قیمت جوجه، تنها یکی از پارامترهای تأثیرگذار در نرخ نهایی محصول است و عوامل دیگری در این زمینه دخیل هستند که متأسفانه از چشم این افراد پنهان مانده است.

وی در پایان اظهار داشت: قیمت جوجه، فرع است و پارامتری مانند دان، تأثیری به مراتب بیشتر بر قیمت تمام‌شده خواهد داشت؛ بنابراین نمی‌توان به بهانه فرار از اجرای طرح، نرخ جوجه را بهانه کرد./

V-950921-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید