Iranian Agriculture News Agency

وزیر کشاورزی دولت اقلیم کردستان:

بازار محصولات کشاورزی ایران در اقلیم کردستان ارزیابی می‌شود

وزیر کشاورزی دولت اقلیم کردستان در گفت‌وگو با ایانا ادعا کرد: اقلیم خواستار اجرایی کردن توافقات دو طرفه‌ و بین‌المللی درباره آب‌های مشترک میان ایران و اقلیم ‌است.

بازار محصولات کشاورزی ایران در اقلیم کردستان ارزیابی می‌شود

وزیر کشاورزی دولت اقلیم کردستان در گفت‌وگو با ایانا ادعا کرد: اقلیم خواستار اجرایی کردن توافقات دو طرفه‌ و بین‌المللی درباره آب‌های مشترک میان ایران و اقلیم ‌است.

عبدالستار مجید در این گفت‌وگو که عصر امروز به‌صورت تلفنی از اربیل عراق با خبرنگار ایانا انجام شد، در اشاره به آنچه پس از دیدار با حسین صفایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در کنفرانس خبری مشترک، اعلام کرده بود، گفت: در این دیدار روابط اقتصادی دوجانبه‌ میان تهران و اربیل و مدیریت منابع آبی مشترک میان طرفین، مورد گفت‌وگو و بحث و بررسی طرفین قرار گرفته‌ است.

وی با بیان اینکه پیش از این توافقی میان اقلیم کردستان و ایران در سال 2015 امضا شده بود که در این دیدار مورد بحث و بررسی مجدد قرار گرفت، افزود: از آنجا که بخش‌هایی از این توافق هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است؛ لذا با بررسی مجدد بستر لازم برای اجرای آن فراهم خواهد شد.

وزیر کشاورزی اقلیم کردستان همچنین ادعا کرد: در دیدار با رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در مورد منابع آبی مشترک میان طرفین که‌ از ایران به‌ اقلیم کردستان سرازیر می‌شود، گفت‌وگو کرده‌‌ایم و خواستار پایان بسته شدن منابع آبی از سوی ایران و پایبندی به‌ توافقات بین‌المللی درباره منابع آبی شده‌ایم.

البته مجید، توضیح بیشتری درباره صحت و سقم کارشناسی حقوقی ادعای خود ارائه نداد.

به گفته وی، حسین صفایی نیز در این کنفرانس خبری که امروز در اربیل برگزار شده، گفته است: ‌ایران به‌‌منظور گسترش روابط اقتصادی با اقلیم کردستان، بازارهای اقلیم را به‌‌ویژه‌ از لحاظ محصولات کشاورزی، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بر اساس نقل قولی که مجید از قول صفایی اعلام کرد، ایران برنامه‌ای شش ساله‌ را برای توسعه‌ سیستم بانکی در بازار اقلیم کردستان به‌منظور تسهیل امور بازرگانی تجار ایرانی در اقلیم و تحویل کالا به‌صورت اقساطی و وام به‌ تجار اقلیم در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، با توجه به مقدور نشدن تماس با رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در اربیل عراق، درباره اظهارات خودش در جریان این نشست خبری و دیدار با دولت اقلیم کردستان عراق، اطلاعات تکمیلی از این مذاکرات و توافقات دوجانبه در اخبار تکمیلی بعدی، متعاقباً منتشر خواهد شد./

N-950922-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید