Iranian Agriculture News Agency

بدون مشارکت روستائیان توسعه محقق نمی شود



سرپرست معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: برای داشتن اقتصادی پویا و مولد در مناطق مختلف کشور، مشارکت روستائیان اصل اساسی است و بدون وجود این مشارکت توسعه اتفاق نمی افتد.

به گزارش ایرنا، سعیدرضا جندقیان بیدگلی روز یکشنبه در همایش فرمانداران، بخشداران، روسای شوراهای اسلامی بخش ها و دهیاران استان افزود: از حیث ارزش کاری و اهمیت موضوع، دهیاران در بالاترین سطح مدیریتی کشور قرار دارند.
وی اظهار کرد: نباید موضوع مهم معیشت افراد خانوارهای روستایی در نزد مسئولان نادیده گرفته شود و در این راستا لزوم جذب مشارکت مردم برای همراهی با دهیاری ها ضروری است.
معاون امور دهیاری‌های کشور با تشریح ظرفیت های دولت در روستاها، گفت: با وجود ظرفیت های بالای کشور، به مدیران خلاق برای ایجاد توسعه در روستاها نیازمندیم.
جندقیان بیدگلی شاخصه های پیدایش توسعه را عنوان و تاکید کرد: اگر در کشوری جمعیت، هنر و تولید داخلی مظهر تمدن باشد، آن جامعه توسعه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه 95 درصد محصولات کشاورزی ایران را کشاورزان تولید می کنند، گفت: آیا این بی انصافی نیست که 67 درصد ارزش افزوده حاصل از تولیدات کشاورزان را به امور شهری اختصاص دهیم.
معاون امور دهیاری‌های کشور به بودجه 81 هزار میلیارد و 500 میلیون ریالی دولت طی 11 سال گذشته به بخش روستایی اشاره کرد و افزود: از این مبلغ، 52 هزار میلیارد ریال طی سه سال گذشته و در دولت یازدهم به روستاها تخصیص یافته، اما با این وجود توسعه در این بخش محقق نشده است و مانع هایی وجود دارد.
جندقیان ابراز کرد: موضوع بحران آب، کویرزایی و نبود عدالت اجتماعی در هر کشوری سبب ایجاد مانع برای رشد و توسعه خواهد بود و ایران از این مسئله استثنا نیست.
وی به اهمیت حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی در کشور اشاره و تصریح کرد: ساکنان روستا با ساماندهی دهیاری ها می توانند بهترین اهرم برای حفظ محیط زیست از مسائل مختلف باشند.
معاون امور دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مردمی می تواند مانع از حفرهای غیر مجاز برای کشف عتیقه جات گردد، همچنین این ممانعت سبب جلوگیری از ورود خسارت های هنگفت به کشور در این زمینه ها شود.
جندقیان اظهار کرد: نهاد دهیاری باید منشا فکر، ایده پردازی، تدبیر، ساماندهی مردم و مشاوره برای توسعه روستا باشد.
به گزارش ایرنا،در پایان این مراسم از دهیاران نمونه استان با حضور استاندار، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و شماری از مسئولان استانی تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید