Iranian Agriculture News Agency

خورشید این‌بار برای کنیایی‌ها نعمت است

انرژی خورشیدی، سودمند برای سلامت، کشاورزی و محیط زیست کنیا

حدود 70 درصد از جمعیت کنیا از منابع انرژی پرهزینه و نامناسب با محیط زیست استفاده می‌کنند، اما این روند به سمت استفاده از انرژی‌های سبز در جریان است، چنانکه اکنون کنیا‌یی‌ها، بیشتر نیازهای انرژی روزانه‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین می‌کنند.

انرژی خورشیدی، سودمند برای سلامت، کشاورزی و محیط زیست کنیا


حدود 70 درصد از جمعیت کنیا از منابع انرژی پرهزینه و نامناسب با محیط زیست استفاده می‌کنند، اما این روند به سمت استفاده از انرژی‌های سبز در جریان است، چنانکه اکنون کنیا‌یی‌ها، بیشتر نیازهای انرژی روزانه‌شان را با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین می‌کنند.

به گزارش ایانا از دویچه وله، Peter Theuri 45 ساله دارای مزرعه‌ای کوچک در شهرستان کیامبو در کنیای مرکزی است که باید مواد غذایی خانواده و هزینه مدرسه کودکانش را تأمین کند.

همچنین آبیاری محصولاتش یک مسئله مهم است چراکه برای پمپاژ آب از چاه، باید از پمپ دیزلی استفاده کند و او این کار را کاری سخت و خسته‌کننده توصیف می‌کند.

علاوه بر این پمپ‌های دیزلی، باعث تولید گازهای گلخانه‌ای هم شده که می‌تواند در تغییرات آب و هوایی تأثیر داشته و سلامت انسان را تهدید کند.

وی به دویچه‌وله می‌گوید: " در آن زمان مجبور به این کار بودم، چون جایگزینی برای این پمپ‌ها نبود."


پاک، سبز و مقرون به‌صرفه

اما این شیوه تغییر کرده است و این کشاورز یکی از کشاورزان کنیایی است که پمپ دیزلی‌اش را کنار گذاشته و انرژی خورشیدی را جایگزین آن کرده است.

هزینه این سیستم جدید، 250 دلارآمریکا است، تقریبا همان قیمت ژنراتور دیزلی است. اما بر خلاف ژنراتور، دیگر لازم نیست روزانه دو دلار برای خرید سوخت آن، بپردازد.

وی توضیح می‌دهد: " این سیستم به مخزنی که سه متر بالاتر از زمین قرار دارد، آب را پمپاژ می‌کند و از آن جا، با نیروی جاذبه، آب به سمت پایین بر روی محصولات جریان پیدا می‌کند. با استفاده از پمپ های خورشیدی می‌توان در طول روز و در بعد از ظهر، مزرعه را آبیاری کرد."


تأمین روشنایی مناطق روستایی آفریقا

در آفریقا به‌ویژه در جوامع روستایی که در آن مکان‌ها اتصالات شبکه کمیاب و هزینه بالایی برای بسیاری از کشاورزان دارد، نیروی برق خورشیدی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حال حاضر پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر ( IRENA: International Renewable Energy Agency ) نشان می‌دهد که حداقل 70 درصد از جمعیت 600 میلیون نفری آفریقا، به شبکه برق متصل نیستند و برای تأمین انرژی، مجبورند از منابع انرژی ناکارآمد، گران قیمت و آلاینده استفاده کنند.

فرانسیس نجوکا " Francis Njoka "، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه کشاورزی و صنعت جومو کنیا تا نایروبی، می‌گوید: "تأمین روشنایی منازل جمعیت روستایی، تا حد زیادی به چوب، زغال چوب و نفت سفید وابسته است."

اما با تغییر رویکرد به سمت انرژی پاک، هزینه کم تامین انرژی در راه است. در شرق آفریقا، بیش از 350 هزار نفر در حال حاضر از پانل‌های خورشیدی برای روشنایی منازل‌شان استفاده می‌کنند که انتظار می‌رود این تعداد با کاهش هزینه‌ها، بیشتر هم شود.

با توجه به گزارش IRENA ، از سال 2010 هزینه سیستم‌های روشنایی خورشیدی 80 درصد کاهش یافته است و یک سیستم در مقیاس کوچک در حال حاضر هزینه‌ای حدود 100 یورو دارد.


کلینیک خورشیدی

به باور نجوکا، به منظور سرعت بخشیدن تغییرات و استفاده از مزایای انرژی خورشیدی بیشتر برای کنیا، دولت باید بیش از این در انرژی های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری کند.

انرژی خورشیدی می‌تواند به مقابله با مشکلات کلیدی در کنیا، فراتر از خانه‌ها و مزارع برود که از آن جمله می‌توان به بخش سلامت اشاره کرد.

در کلینیک " Merueshi " در شهرستان کاجایدو" Kajiado "، جویس کوین " Joyce Koin " مدیر کلینیک توضیح می‌دهد: "پانل‌های خورشیدی از 12 تا 14 ساعت روشنایی را تامین می‌کند و ارزان و کارآمدتر از نفت سفید بوده و روی کار من هم بسیار تاثیر داشته است."

این مدیر کلینیک، به دویچه وله می‌گوید: "پیش از این که سیستم‌های روشنایی خورشیدی کلینیک نصب شود، به دلیل تاریک شدن هوا، باید کلینیک را خیلی زود تعطیل می‌کردیم."

وی ادامه می‌دهد: "در حال حاضر با انرژی خورشیدی، ما قادر هستیم بیمارانی را که در شب نیاز به مراقبت‌های اضطراری دارند، پذیرش کنیم."

کلینیک Merueshi هم اکنون بخش اورژانس دارد. همچنین از یک دستگاه تصفیه آب خورشیدی سود می برد، و با این کار توانسته خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب را کاهش دهد./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.dw.com/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید