Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد:

کشت 5 برابری کلزا در استان فارس

در سال زراعی جاری 32 رقم کلزا در پنج طرح PVS در مناطق سردسیر، معتدل و گرمسیری استان استفاده شده است که در نهایت ارقام برتر معرفی خواهند شد و هم چنین 67 سایت طرح امید در سطح شهرستان های استان فارس اجرا شده است.

کشت 5 برابری کلزا در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشت کلزا در این استان در سال زراعی جاری پنج برابر سال زراعی گذشته است.

به گزارش ایانا از فارس، محمد مهدی قاسمی با اعلام این خبر گفت: در سال زراعی گذشته دو هزار و 397 هکتار کلزا کشت شده بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال زراعی 95 - 96 و با همت و تلاش کلیه کارشناسان اجرایی در استان و شهرستان های استان فارس این سطح به 11 هزار و 578 هکتار رسیده است که این میزان پنج برابر سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی گذشته است.

وی افزود: کلزای کشت شده از سطح سبز خوبی برخوردار است و بایستی از هم اکنون تا پایان برداشت مراقبت های لازم از نظر آبیاری، علف های هرز، آفات، بیماری ها و تغذیه گیاهی مد نظر قرار گرفته شود و کمیته خرید کلزا و ستاد برداشت این محصول در اسرع وقت از هم اکنون با آسیب شناسی خرید و برداشت سال گذشته شروع به فعالیت کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: میزان 96 تن و 700 کیلوگرم بذور ارقام هیبرید جدید و پر محصول کلزا مخصوص مناطق سرد، معتدل و گرمسیری بین کشاورزان توزیع شده است که از خصوصیات این ارقام هیبرید می توان به سرعت رشد بالا به خصوص در اوایل رشد، مقاومت بیشتر به کم آبی، مصرف کمتر بذر در هکتار، قدرت شاخه دهی بالا، یکنواختی در گلدهی، مقاومت به ریزش، وزن هزار دانه بالا، درصد روغن بالاتر، افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: در سال زراعی جاری 32 رقم کلزا در پنج طرح PVS در مناطق سردسیر، معتدل و گرمسیری استان استفاده شده است که در نهایت ارقام برتر معرفی خواهند شد و هم چنین 67 سایت طرح امید در سطح شهرستان های استان فارس اجرا شده است .

قاسمی گفت: بایستی کلیه سطح زیر کشت کلزا در استان فارس توسط مجری طرح به صورت رایگان بیمه شود و این مهم توسط سازمان جهاد کشاورزی فارس برای تحقق در حال پیگیری است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در صورت بروز خسارت به مزارع کلزا بایستی نسبت به بازدید از این مزارع اقدام و گزارش لازم را تهیه کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان به لزوم تهیه بسته استفاده از ظرفیت تعاونی های روستایی، تعاونی تولید و سایر تشکل ها در اجرای طرح ها اشاره کرد و تصریح کرد: بایستی مسئولان پهنه ها از ابتدای مرحله داشت تا پایان برداشت محصول کلزا در کنار کشاورزان باشند و در تمامی این مراحل توصیه های لازم را به آنان ارائه دهند.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید