Iranian Agriculture News Agency

کارشناس وزارت بهداشت به ایانا خبر داد:

آغاز مسابقه سفیدپزی نان در کشور!/ نان‌های سوپری بی‌شناسنامه و بی‌آدرس، نیازمند برخورد قاطعانه دولت

نان‌های سنتی به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر بی‌کیفیت‌تر و لاستیکی‌تر شدند که یکی از عوامل آن مسابقه سفیدپزی است که این روزها به راه افتاده است.

آغاز مسابقه سفیدپزی نان در کشور!/ نان‌های سوپری بی‌شناسنامه و بی‌آدرس، نیازمند برخورد قاطعانه دولت


نان‌های سنتی به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر بی‌کیفیت‌تر و لاستیکی‌تر شدند که یکی از عوامل آن مسابقه سفیدپزی است که این روزها به راه افتاده است.

دکترای کسب و کار و کارشناس وزارت بهداشت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به بهانه برگزاری جشن برداشت محصول با محوریت گندم که به‌طور قطع بر تولید نان نیز تأثیرگذار است، گفت: نانوایان کشور از نظر میزان تولید گندم مصرفی مشکلی ندارند، اما تأخیر در اعلام نرخ نان بر اساس قیمت تمام‌شده طی سه سال گذشته، مهم‌ترین دغدغه نانوایان محسوب می‌شود.

محمدرضا خواجه افزود: نانوایان همچنین نگران آن هستند که مجوز جدیدی صادر شود که این امر می‌تواند ورشکستگی تعدادی از نانوایان سنتی و صنعتی را دربر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حذف فاصله صنفی در شغل نانوایی رقابت ایجاد نمی‌کند، خسارت ایجاد می‌کند و صدور مجوز بی‌رویه برای نانوایی طی سال‌های گذشته باعث بهبود کیفی نان‌های سنتی نشده، بلکه باعث تشدید ضایعات و ضربه بر پیکر نان‌های سنتی و صنعتی شده، زیرا این امر باعث شروع مسابقه سفیدپزی در کشور شده است؛ به‌گونه‌ای که آردهای فانتزی در مغازه‌های سنگک پخته می‌شود و نان‌ها را بی‌بو و بی‌مزه و لاستیکی‌تر می‌کند.


نان‌های سوپری بی‌شناسنامه و بی‌آدرس، نیازمند برخورد قاطعانه دولت هستند

دکترای کسب و کار ادامه داد: لازم است دولت برخورد قاطعانه‌تری با نان‌های سوپرمارکتی بی‌شناسنامه و بی‌آدرس داشته باشد که در شرایط حاضر مقدار آنها افزایش یافته است.

خواجه تصریح کرد: تنورهای حرارتی غیرمستقیم باعث شده که ضایعات نان افزایش یابد و علاوه بر آن گاهی به دلیل بالا بودن PH آب وآرد وضعف گلوتنی خمیر (نانوا مجبور است استراحت کمتری به خمیر بدهد) نانوایان متهم به مصرف جوش‌شیرین شده‌اند که نباید نانوا بخاطر گناه نکرده مجازات شود.

وی یادآور شد: هر نانوا به‌طور متوسط ۴۰۰ گرم نمک به یک کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد تزریق می‌کند. یعنی هر نان حدود یک گرم نمک دارد، اما اگر آرد ما سن‌زده یا فاقد پروتئین لازم باشد، مجبوریم مقدار نمک مصرفی را افزایش دهیم، در غیر این صورت خمیر متلاشی می‌شود.

خواجه در پایان تأکید کرد: اگر فصل تابستان باشد و آردها ضعیف و کم‌گلوتن‌تر باشد، نانوا چاره‌ای جز افزایش مقدار نمک از ۴۰۰ به ۸۰۰ گرم ندارد؛ بنابراین نمی‌توان با خمیر ناچسب، نان دلچسب تولید کرد.

گفتنی است، ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم کیفی در دنیا است و استان‌هایی چون خوزستان و فارس در این زمینه زبانزد هستند. امید می‌رود که افزایش تولید که باعث برگزاری جشن خودکفایی محصول گندم شده است، بر کیفیت آن تأثیر نگذاشته و همچنان بتوانیم در منطقه پیشرو باشیم./

M-950922-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید