Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد:

نبود محدودیت آبی برای توسعه کشاورزی در غرب

معاون اول رییس جمهور گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری پس از اجرای طرح‌های آبی غرب کشور، دیگر با محدودیت آب برای توسعه صنعت، معدن و کشاورزی مواجه نخواهیم بود.

نبود محدودیت آبی برای توسعه کشاورزی در غرب

معاون اول رییس جمهور گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری پس از اجرای طرح‌های آبی غرب کشور، دیگر با محدودیت آب برای توسعه صنعت، معدن و کشاورزی مواجه نخواهیم بود.

به گزارش ایانا، اسحاق جهانگیری افزود: از این پس این، مردم هستند که باید با بهره‌وری بالا و توجه به روش‌های نوین آبیاری نسبت به توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات صنعتی اقدام کنند.

وی که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دوازدهمین همایش سراسری مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سخن می‌گفت؛ در ادامه با اشاره به کارنامه درخشان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان کرد: این مجموعه در کارنامه خود اجرای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را دارد و در غرب کشور نیز از آذربایجان غربی تا ایلام و خوزستان، مهمترین طرح‌های آب و خاک و اجرای انواع و اقسام سدها و پروژه‌های آبرسانی را به عهده گرفته است.

معاون اول رییس جمهور افزود: با تکمیل و اجرای این طرح‌ها، تحولی در غرب کشور رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: طرح‌های آب و خاک در غرب کشور با یک تدبیر سرعت پیدا کرد و مقام معظم رهبری موافقت کردند که 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح‌ها اختصاص پیدا کند و خوشبختانه با این اتفاق، امروز هیچ محدودیتی در طرح های غرب کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، جهانگیری با بیان اینکه یکی از آرمان‌های بزرگ امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه و پیشرفت کشور است، بیان کرد: شعاری که مردم در زمان انقلاب اسلامی به معنای استقلال سر می‌دادند در حقیقت یکی از مولفه‌های مهم آن استقلال و اقتدار اقتصادی است که برای توسعه کشور باید از این اقتدار و استقلال برخوردار باشیم .

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات مناسبی در جهت توسعه کشور انجام شود و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود، گفت: باید بسترهای مناسبی برای فعالان بخش خصوصی فراهم شود و اقتصاد کشور قادر باشد در مقابل شوک‌های درونی و بیرونی مقاومت کند .

وی افزود: در سال های اخیر با شوک هایی که از بیرون بر اقتصاد کشور وارد شد و به دلیل تحریم‌های ظالمانه که در کشور حاکم شد، باید به این نکته توجه کنیم که برخی تکانه‌های درونی و بیرونی می‌تواند اقتصاد کشور را تضعیف کند .

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: این شوک ها که در سالهای گذشته به کشور وارد شد، باعث شد که رشد منفی اقتصاد، رکود و تورم در کشور حاکم شود به گونه‌ای که هنوز نتوانسته‌ایم این مشکلات را به طور کامل پشت سر بگذاریم و مردم نیز در این میان با کاهش قدرت خرید و افت درآمد سرانه مواجه شدند به شکلی که قدرت خرید مردم و درآمد سرانه کشور در سال‌های 91 و 92 حدود 21 درصد نسبت به سال 90 کاهش داشت و این یعنی باید سال ها تلاش کنیم تا وضع زندگی مردم را به سال 90 بازگردانیم .

جهانگیری اضافه کرد: یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور را حجم نیروی بیکار جوان عنوان کرد و افزود: در سال 1395 نیروی جدید متقاضی کار بالغ بر 1 میلیون و 200 هزار نفر بود و به طور سالانه بالغ بر همین میزان به افراد جویای کار اضافه می شوند .

وی با یادآوری اینکه اقتصاد ایران در دوران شکوفایی سالانه حدود 600 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌است و گاهی نیز در یک دهه میزان اشتغال خالص ایجاد شده در حد صفر بوده است، گفت: اگر نتوانیم سالانه 1 میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم، حجم زیادی از بیکاری به کشور اضافه خواهد شد .

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رقبای جدی در سطح منطقه دارد، بیان کرد: سند چشم انداز بیست ساله و عقل سلیم حکم می کند که برای رقابت با رقبای منطقه خود باید بتوانیم اقتدار اقتصادی خود را افزایش دهیم که متاسفانه بر اساس سند چشم انداز، امروز باید از رشد 8 درصدی اقتصاد برخوردار می‌بودیم اما در حال حاضر رشد اقتصادی کشور حدود 3 درصد است و مجموع این چالش‌ها به ما حکم می‌کند که همه کسانی که به ایران علاقمند هستند، باید تلاش کنند تا بتوانیم قدم‌های بزرگ برداریم .

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم قدم های بزرگ برداریم و کارهای بزرگ در زمینه های توسعه صنعت نفت و گاز، سد سازی، حمل و نقل، نیروگاه و صنعت و معدن انجام دهیم، باید علاوه بر دفاع از انجام کارهای بزرگ، از اجرای طرح‌های کوچک نیز غفلت نکنیم زیرا آنچه می‌تواند اقتصاد ایران را از مشکل بیکاری نجات دهد توجه به طرح های کوچک و متوسط است .

اقتصاد مقاومتی بهترین راه نجات

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مجموع چالش های اقتصاد کشور با نسخه‌ای که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند قابل حل است، عنوان کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قادر است ایران را در برابر همه چالش‌های اقتصادی محافظت کند .

وی با یادآوری اینکه اقتصاد مقاومتی دارای پنج رویکرد اصلی است، بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که این رویکردهای پنج گانه باید در همه دستگاه‌های کشور اعم از نهادهای عمومی و غیردولتی، قوای سه گانه و نیروهای مسلح حاکم باشد و در همه اقدامات این رویکردها مورد توجه قرار گیرد .

جهانگیری افزود: همه دستگاه‌ها که خود را در برابر مقام معظم رهبری مسئول می‌دانند باید بررسی کنند و خود را مورد بازخواست قرار دهند که چه قدمی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی برداشته‌اند و نباید به دنبال اشکال و ایراد و بازخواست دیگران باشند .

وی با اشاره به کمبود منابع مالی برای اجرای طرح های عمرانی کشور، گفت: البته منابع مالی در کشور کم نیست بلکه روش تامین مالی اجرای طرح‌ها مناسب نیست .

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور در بخش‌های مختلف، بیان کرد: در بخش نیروی انسانی ظرفیت کشور معجزه‌گر است و تعداد فارغ التحصیلان ایران در رتبه چهارم و پنجم کشور اول دنیاست و سالانه 850 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی جدید به میزان فارغ التحصیلان کشور اضافه می‌شود .

وی افزود: دولت عزم خود را جزم کرده است که توسعه کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با اجرای طرح‌های بزرگ، کوچک و متوسط دنبال کند و در همین راستا یکی از رویکردها که مقام معظم رهبری از ابتدای سال بر آن تاکید کردند، احیاء واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است که دولت با جدیت در این زمینه ورود کرده و آن را پیگیری می‌کند .

جهانگیری یکی از مهمترین سیاست‌های دولت که در برنامه ششم توسعه نیز لحاظ شده را توسعه خطوط ریلی کشور اعلام کرد.

وی با اشاره به محدودیت بودجه دولت و کمبود منابع برای اجرای طرح‌های عمرانی نیمه تمام یادآور شد: اجرای این طرح‌ها با بودجه دولت چند ده سال زمان می‌برد. یکی از واقعیت‌های تلخ کشور این است که دولت به شدت بزرگ شد و بخش اعظم درآمدهای دولت صرف هزینه های جاری می شود .

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه باید برای اجرای طرح های عمرانی روش دیگری به جز اتکاء به بودجه دولت پیدا کنیم، افزود: یکی از برنامه‌هایی که دولت در همین راستا در پیش گرفته، واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی است و دولت از این کار به دنبال درآمد نیست بلکه هدف اصلی تکمیل این طرح های نیمه تمام است تا مردم بتوانند از اجرای آنها بهره مند شوند .

معاون اول رییس جمهور با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته برای تامین منابع مالی خارجی، اضافه کرد: در این برنامه بر این موضوع تاکید شده است که منابع خارجی باید برای اجرای طرح هایی اختصاص پیدا کند که بازپرداخت آن از محل اجرای طرح امکانپذیر باشد چرا که قصد نداریم کشور را بدهکار کنیم .

وی همچنین با یادآوری اینکه پیش بینی کرده ایم که10 هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها اضافه کنیم، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها اگر بخش خصوصی 20 درصد از منابع لازم برای اجرای طرح های نیمه تمام عمرانی را بیاورد، امکان تامین 80 درصد مابقی از محل منابع دولت، نظام بانکی و صندوق توسعه ملی میسر است .

جهانگیری کشتی سازی را یکی از رشته‌های مهم صنعتی ایران برشمرد و گفت: زیرساخت‌های خوبی در این رشته صنعتی در کشور ایجاد شده است و باید از شرکت‌های فعال در این زمینه حمایت کنیم و برای تامین مالی پروژه‌های مرتبط با کشتی سازی راه حلی پیدا کنیم و امیدوارم بتوانیم با این گونه اقدامات به یکی از کشورهای خوب در زمینه کشتی سازی تبدیل شویم .

معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم از نمایشگاه اقتدار سپاه در عرصه سازندگی نیز بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، معادن و صنایع معدنی، کشاورزی، حمل و نقل،‌آب و نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنادر و سازه های ساحلی قرار گرفت .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید