Iranian Agriculture News Agency

با همکاری بانک جهانی و فائو انجام می‌شود؛

کاهش فقر در چین با ایجاد تعاونی کشاورزان و دسترسی به بازارهای فروش/ زنان مانند مردان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های تعاونی شرکت کنند

فقیرترین استان چین، گوئیژو "Guizhou"، با جمعیت 40 میلیون نفر در جنوب غربی این کشور قرار دارد. تقریباً 40 درصد از ساکنان آن، اقلیت‌های قومی و 28 درصد از افراد، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

کاهش فقر در چین با ایجاد تعاونی کشاورزان و دسترسی به بازارهای فروش/ زنان مانند مردان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های تعاونی شرکت کنند


فقیرترین استان چین، گوئیژو "Guizhou" ، با جمعیت 40 میلیون نفر در جنوب غربی این کشور قرار دارد. تقریباً 40 درصد از ساکنان آن، اقلیت‌های قومی و 28 درصد از افراد، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت بانک جهانی، برای کمک به کاهش فقر، قرار است پروژه‌ای با کمک مالی بانک جهانی، ارتباط 38 تعاونی جدید کشاورزی را به بازار برقرار و برای آنها امکان دسترسی بیشتر به زنجیره عرضه محصولات کشاورزی مدرن‌تر را فراهم کند.

"تعاونی به ما در مورد چگونگی افرایش و درمان جوجه‌ها آموزش داده است. طی یک ماه با کار در تعاونی، یک هزار و 80 یوان (در حدود 156 دلار) با سود افزوده حاصل از فروش محصولات به‌دست آوردیم"؛ این سخنان را دو کشاورز به نام‌های Ma Guolan و Liang'an مطرح کردند.

همچنین بودجه 140.51 میلیون دلاری پروژه توسعه مناطق روستایی گوئیژو، توسط وام بانک جهانی به مبلغ 100 میلیون دلار، همراه با کمک مرکز سرمایه گذاری سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) تامین می‌شود. این پروژه به کشاورزان در 11 شهرستان در مناطق Bijie ، Zunyi ، Tongren ،روش‌های جدید برای بازسازی و مکانیزاسیون تولید و فعالیت های فرآوری کشاورزی را نشان می‌د‌هد.

این طرح، مکمل برنامه کاهش فقر دولت چین در راستای صنعتی شدن کشاورزی و با هدف توسعه صنایع محلی مبتنی بر کشاورزی از طریق توسعه فرصت های اقتصادی برای خانواده های فقیر روستایی خواهد بود که با همکاری ذی نفعان مختلف در زنجیره ارزش انجام می شود. در این باره می توان به تعاونی Sinan Egret Lake Eco-Park Professional در شهرستان سینن " Sinan "، اشاره کرد که شامل ثبت نام 100 درصد خانوار های فقیر در روستاهای‌شان بوده است.

باید به این نکته اشاره کرد که خانوارهای فقیر روستایی در مناطق دور افتاده هم در تولید زنجیره ارزش غذایی مدرن همکاری می کنند. همچنین باید گفت، شرکت‌های تجاری کشاورزی، نقش مهمی در ارتباط کشاورزان با بازارهای مناطق شهری و ایجاد زنجیره ارزش برای کشاورز و مصرف‌کننده بازی می‌کنند.

یکی از این تعاونی‌ها در Shiqian است که papaya (1) و honeysuckle (2) پرورش می‌دهد و با همکاری یک شرکت، پیشرفت‌هایی در تجربه بازاریابی به‌منظور افزایش فروش رسیده است.

Xiong Yong, Li Minghua و Huang Lixun درباره چگونگی بهبود زندگی‌‌شان، از زمان پیوستن (حدود یک سال پیش) به تعاونی می‌گویند: "دیگر مجبور نیستیم خانواده‌های خود را ترک کرده و به شهر مهاجرت کنیم. ما می‌توانیم در کنار خانواده خود به کار کشاورزی روی زمین های تعاونی ادامه دهیم، به علاوه سودی هم از تولید تعاونی با فروش در بازار به دست می‌آوریم."

به عبارتی دیگر تعاونی با فراهم ساختن منابع اضافی درآمد، توانسته به بهبود امنیت مالی و ماندن با خانواده های ‌شان کمک کند. در شهرستان Weining ، یک شرکت بزرگ ملی در کسب و کار طیور با همکاری یک تعاونی محلی و تحت برند تجاری، نهاده‌های با کیفیت مانند خوراک دام، جوجه نوزاد " baby chicks " و اقدامات درمانی بیماری طیور را فراهم کرده است که باعث ایجاد فرصت‌های شغلی شده و سود آن به افزایش درآمدی اعضای تعاونی و دیگر خانواده‌های فقیر ثبت نام شده منجر شده است.

پروژه توسعه روستایی گوئیژو، شامل مشاوره فنی برای سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها که بیشتر گسترده و متنوع هستند، می‌تواند شامل مواردی همچون گردشگری روستایی، تولید گیاهان دارویی، تولید و فرآوری چای و پرورش دام باشد، و آن ها را می توان طرح های منعطف و متنوع با قابلیت پروژه توسعه روستایی در گوئیژو دانست؛ از دلایلی که باعث شده تا تعاونی‌ها و شرکت‌های کشاورزی بتوانند همکاری قوی‌تری داشته و به بازارهای مدرن دست یابند.

آنچه مهم است، زنان مانند مردان می‌توانند در جلسات تعاونی و تصمیم گیری‌های کلیدی شرکت کنند و این موضوع می‌تواند روی آینده این سازمان تاثیر داشته باشد. پروژه یاد شده، در حال حاضر در نقطه آغاز سرمایه گذاری های خود، با استقبال قابل توجهی از سوی خانوارها روبه رو شده و در ادامه در نظر دارد تا با همکاری برنامه فقر زدایی چین تا سال 2020، به عنوان الگویی برای دیگر پروژه های کاهش فقر در کشور شناخته شود./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.worldbank.org/


پی‌نوشت:

١- میوه‌ای است با درخت بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای ازجمله هند، آفریقای جنوبی، سریلانکا و فیلیپین کشت می‌شود.

٢- پیچ امین‌الدوله از خانواده آقطیان و بومی نیمکره شمالی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید