Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایانا:

سه رقم جدید لوبیا به کشاورزان معرفی می‌شود/ روش جدید کشت لوبیا باعث صرفه‌جویی آب یک سد در هر استان

در راستای کاهش مصرف آب، امکان انتقال عدس و نخود به کشت پاییزه وجود دارد و لوبیا باید همچنان بهاره کشت شود.

سه رقم جدید لوبیا به کشاورزان معرفی می‌شود/ روش جدید کشت لوبیا باعث صرفه‌جویی آب یک سد در هر استان


در راستای کاهش مصرف آب، امکان انتقال عدس و نخود به کشت پاییزه وجود دارد و لوبیا باید همچنان بهاره کشت شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره انتقال کشت حبوبات به پاییزه گفت: محصول نخود و عدس قابل انتقال به کشت پاییزه هستند، اما انواع لوبیا را نمی‌توان به کشت پاییزه منتقل کرد.

حمیدرضا دری افزود: کشت نخود و عدس به‌صورت تأخیری می‌تواند از بارندگی‌های پاییزه استفاده کند و در بهار نیز به رشد مناسب‌تری برسد، اما محصول لوبیا را نمی‌توان جزو کشت پاییزه محسوب کرد.

وی خاطرنشان کرد: نخود را می‌توان در اسفند تا اوایل فروردین‌ماه کشت کرد تا بتواند از بارندگی‌ها استفاده کند، اما امکان کشت لوبیا و انتقال آن به پاییز وجود ندارد.

دری درباره وضعیت بازاریابی لوبیا نیز ادامه داد: میزان تولید به اندازه‌ای است که پاسخگوی نیاز داخلی است، اما برای صادرات آن فاصله‌هایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سال جاری 9 رقم لوبیا به عرصه معرفی شده که شش رقم آن توسط بهره‌برداران مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دنبال آن هستیم که توده‌های لوبیا را حذف و ارقام جدید را جایگزین آن کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی یادآور شد: در سال جاری سه رقم جدید لوبیا به کشاورزان معرفی خواهد شد.

دری از تناوب کشت حبوبات با گندم در برخی مناطق کشور خبر داد و تأکید کرد: خانواده لگوم‌ها به‌دلیل اثرات مطلوبی که در حاصلخیزی خاک دارند، می‌توانند در تناوب با محصول گندم در برخی مناطق مورد استفاده قرار گیرند.

وی اظهار داشت: دو دلیل وجود دارد که نمی‌توان لوبیا را در تمامی مناطق گندمکاری کشور به‌ویژه دیم کشت کرد؛ زیرا کشت لوبیا در تناوب با گندم به‌دلیل وجود دوره رشدی یکسان امکان‌پذیر نیست و علاوه بر آن بیش از پنج میلیون هکتار از اراضی گندمکاری کشور دیم است که نمی‌توان محصول لوبیا را در مناطق دیم کشت کرد.


حبوبات بهترین تناوب با گندم در برخی مناطق کشور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: لوبیا به شب‌های خنک نیاز دارد؛ بنابراین نمی‌توان در مناطق گرم‌سیری که گندم کشت می‌شود، نسبت به کشت لوبیا اقدام کرد، اما می‌توان در تناوب با گندم در مناطق حاشیه زاگرس از این محصول بهره برد.

دری از ابداع روشی که باعث کاهش یک‌چهارم آب مصرفی در محصول لوبیا شده است، خبر داد و افزود: با استفاده از تغییر روش آبیاری به تیپ و روش کاشت به جوی و پشته توانستیم میزان مصرف آب را از 20 هزار مترمکعب به پنج‌هزار و 200 مترمکعب برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تنها در استان مرکزی صرفه‌جویی در این مقدار آب و در سطحی معادل 17 هزار هکتار اراضی کشت لوبیا باعث می‌شود که 300 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به اندازه یک سد آب به‌وجود آید.


آبیاری تیپ، جایگزین روش آبیاری مرسوم در کشت لوبیا می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: در سال‌های آینده با مشکلات آبی بیشتری روبه‌رو خواهیم بود؛ بنابراین می‌توانیم روش آبیاری تیپ را جایگزین روش‌های فعلی کرده و علاوه بر آن در کاشت جوی و پشته‌ای با سه ردیف کاشت روی پشته به فاصله‌های مشخص عملکرد مطلوبی را داشته باشیم.

دری درباره حمایت دولت از این طرح تصریح کرد: از آنجا که اعتبار زیادی برای آبیاری تیپ و روش کاشت نیاز نیست، بسیاری از کشاورزان با سرمایه شخصی خود اقدام به این روش جدید کرده‌اند؛ زیرا سود اقتصادی که از آن حاصل می‌شود، برای بهره‌برداران بخش کشاورزی مزیت‌های خوبی دارد.

وی در پایان یادآور شد: این طرح حدود سه سال است که تحت بررسی قرار گرفته، اما پکیج کامل آن امسال تکمیل شده است./

M-950923-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید