Iranian Agriculture News Agency

«آب »به رنگ سیاست


شرق: دیروز همایش آب بود؛ اما بالاترین مقام حاضر در این همایش ترجیح داد بخشی از سخنانش را صرف پاسخ به منتقدان کند. این‌ روزها هرکسی در دولت هر تریبونی را که می‌یابد، به‌ناچار پاسخ مخالفان و ادعاهای آنها را می‌دهد. فرقی نمی‌کند که آن شخص، رئیس دولت باشد یا مدیری در رده‌های میانی، اما این ‌روزها اسحاق جهانگیری نقش ویژه‌ای در دفاع از دولت دارد. او دوشنبه بعد از حضور در همایش مدیران خاتم‌الانبیا و پاسخ به حواشی قرارداد کشتی‌سازی با کشور کره، در جمع مدیران وزارت نیرو حاضر شد تا به همایش آب رنگی سیاسی دهد؛ هرچند او تأکید می‌کند: «آب نباید سیاسی شود».
اصرار بر رکود
اسحاق جهانگیری در شانزدهمین همایش مدیران این وزارتخانه دو انتقاد را بی‌پاسخ نگذاشت. نخست خطاب به مدعیان رکود گفت: عده‌ای اصرار دارند که بگویند در کشور رکود وجود دارد و بنگاه‌ها تعطیل هستند. نمی‌دانم که چه عایدشان می‌شود؟ البته نه اینکه از نظر سیاسی نمی‌دانم. با سابقه سیاسی‌ای که دارم، هرکسی که جمله‌ای می‌گوید، می‌دانم دنبال چه چیز است. چرا این‌قدر علیه بخش‌های اجرائی کشور دنبال این حرف‌ها هستند.
قدرت خرید
او دومین پاسخ را به کسانی داد که از گفته‌های قبلی او برای تخریب دولت سوءاستفاده کرده‌اند. جهانگیری پیش‌تر گفته بود، سال‌ها باید تلاش کنیم تا قدرت خرید مردم به سال ١٣٩٠ بازگردد. معاون رئیس‌جمهور برای این هم پاسخی داشت: منتقدان تصور می‌کنند که باور ما این است که در آن سال شرایط ایده‌آلی برای مردم وجود داشته است؛ اما معنی درست این سخن آن است که در سال‌های ٩١ و ٩٢ اتفاقاتی در اقتصاد کشور رخ داد که درآمد افراد جامعه ٢١ درصد کاهش یافت. منظور من این است که برای جبران این اتفاقات و بازگرداندن قدرت خرید مردم به میزان سال ٩٠ باید سال‌ها تلاش کنیم تا اتفاقات نامطلوب سال‌های ٩١ و ٩٢ جبران شود.
مشکل‌داران انتقاد می‌کنند
این‌ روزها به جز افراد، دستگاه‌های مختلف هم کمر همت به انتقاد از دولت بسته‌اند. معاون اول رئیس‌جمهوری در توصیف این دستگاه‌ها گفت: دستگاه‌هایی که بیشترین اشکالات را در عملکردشان دارند و مشخص نیست که میزان رضایت مردم از آنها چقدر است به مدیران حرفه‌ای کشور تاخت‌وتاز می‌کنند.

آنها به تصور اینکه نزد مردم بتوانند جایگاهی پیدا کنند، از هر تریبون برای حمله به مدیران مظلوم کشور استفاده می‌کنند. در این شرایط مدیران با چه دلگرمی‌ای باید به کار و فعالیت ادامه دهند؟ ارزش یک مدیر حرفه‌ای در کشور بسیار بالاست و اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور حرکت کند، باید به مدیران حرفه‌ای به‌عنوان سرمایه‌های کشور اهمیت دهیم و فرصت فعالیت برای آنها فراهم کنیم. او در ادامه خطاب به مدیران گفت، هیچ مدیری از پاسخ‌گویی فرار نکند و آنها باید بتوانند به صورت شفاف از عملکرد بنگاه خود با همه جزئیات دفاع کنند.

آب، خط قرمز نظام
اسحاق جهانگیری در ادامه درباره آب گفت: موضوع آب از موضوعاتی است که باید برای حل آن و برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اجماع ملی به وجود‌ آید. مشکلات با هر درجه‌ای که باشد، با اجماع ملی حل است و اگر این موضوع تبدیل به کشمکش‌های سیاسی شود، می‌تواند به کشور آسیب بزند. هیچ‌کس نباید اجازه داشته باشد، از موضوع آب به‌عنوان دعوای سیاسی و جناحی و منطقه‌ای استفاده کند. این موضوع باید به خط قرمز نظام تبدیل شود.
به بودجه دولت نمی‌توان چشم دوخت
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بودجه دولت به نقطه‌ای رسیده که همه می‌دانند، اظهار کرد: قانون بودجه ٩٥ را با لایحه بودجه ٩٦ مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که نمی‌توان به بودجه دولت برای کارهای دیگر چشم دوخت.
نرخ مشارکت به داد بی‌کاری رسید
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین وضعیت بی‌کاری در کشور را نگران‌کننده ارزیابی کرد و افزود: در سال جاری حدود یک‌‌میلیون‌و ٢٠٠‌ هزار نیروی جدید متقاضی کار به بازار کار وارد شده است. البته این میزان بی‌کاری در شرایطی است که نرخ مشارکت فعال جامعه ٣٨ درصد و نرخ مشارکت فعال زنان نیز حدود ١٥ درصد است که اگر نرخ مشارکت در کشور افزایش پیدا کند، وضعیت بی‌کاری از این هم بدتر خواهد شد. علاوه بر اینکه درحال‌حاضر دومیلیون‌و ٧٠٠‌ هزار نفر بی‌کار در کشور وجود دارد که افراد متقاضی جدید شغل نیز به این میزان اضافه خواهند شد و با ادامه این روند موضوع بی‌کاری که هم‌اکنون یک مسئله و چالش اقتصادی است، می‌تواند به مسائل اجتماعی و دیگر مشکلات تبدیل شود.
٢٠ سال، بهره‌وری صفر
معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در ٢٠ سال گذشته بهره‌وری در کشور ما حدود صفر بوده و این در حالی است که در برخی کشورها حدود ٥٠ درصد از میزان رشد اقتصادی از محل بهره‌وری تأمین می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید