Iranian Agriculture News Agency

مرکز آمار ایران منتشر کرد:

حدود 55 درصد دامداران، دام سبک دارند/ فعالیت بدون مزد بیش از سه میلیون نفر در دامداری‌ها

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود ابعاد جدیدی از آمار بهره‌برداران و دامداری‌های کشور منتشر کرد.

حدود 55 درصد دامداران، دام سبک دارند/ فعالیت بدون مزد بیش از سه میلیون نفر در دامداری‌ها


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود ابعاد جدیدی از آمار بهره‌برداران و دامداری‌های کشور منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در این گزارش که بر اساس طرح زمستانی سال 93 نتیجه‌گیری شده است، تعداد بهره‌برداران دارای دام کشور را یک میلیون و 467 هزار نفر برآورد کرده که دارای یکی از انواع دام بوده‌اند. این نتایج همچنین نشان می‌دهد 54.7 درصد از این بهره‌برداری‌ها دارای فقط دام سبک، 25.5 درصد فقط دام سنگین و 19.7 درصد نیز دارای هر دو گروه دام سبک و سنگین بوده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد یک میلیون و 93 هزار بهره‌بردار، دارای 44 میلیون و 732 هزار رأس گوسفند و بره و 15 میلیون و 918 هزار رأس بز و بزغاله بوده‌اند. البته تعداد گوسفند و بره در اردیبهشت‌ماه سال 93 بیش از 52 میلیون و بز و بزغاله بالای 17 میلیون رأس برآورد شده است.

در این طرح آمارگیری، 651 هزار بهره‌بردار دارای گاو و گوساله بودند که یک میلیون و 612 هزار رأس گاو و گوساله بومی، دو میلیون و 148 هزار رأس گاو و گوساله آمیخته و 812 هزار رأس نیز گاو و گوساله اصیل داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، شیر تولیدشده از گاو، گوسفند، بز، گاومیش و شتر در یک سال، شش میلیون و 328 هزار تن بود که بیش از 90 درصد آن مربوط به گاو، شش درصد گوسفند و 3.2 درصد بز و بقیه گاومیش و شتر بوده است.

آمار کشتار دام در کشتارگاه‌ها حکایت از آن دارد که بز و بزغاله با سه میلیون و 389 هزار رأس بیشترین و گاو و گوساله با یک میلیون و 96 رأس کمترین میزان را داشته‌اند. در حالی که گوسفند و بره یک میلیون و 790 هزار رأس را به ثبت رسانده است.

البته تعداد گوسفند و بره، بز و بزغاله و گاو و گوساله ذبح‌شده در بهره‌برداری‌ها نیز به ترتیب یک میلیون و 795 هزار، 919 هزار و 30 هزار رأس برآورد شده است.

در بخش دیگری از این آمار، سه میلیون و 64 هزار نفر بدون دریافت مزد و حقوق و 309 هزار نفر با دریافت مزد و حقوق به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت در بهره‌برداری‌های دارای دام کشور فعالیت داشته‌اند./

V-950924-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید