Iranian Agriculture News Agency

تقویت تجارت کشاورزی آفریقا، با بهبود زنجیره ارزش "بُز"

بهبود زنجیره ارزش "بُز"؛ راهکاری برای کشاورزی سازگار با تغییرات آب وهوا در آفریقا

بر اساس گزارش بانک جهانی، برای تحقق توسعه تجارت کشاورزی آفریقا، باید به صنعت و زنجیره ارزش بز اهمیت داده شود.

بهبود زنجیره ارزش "بُز"؛ راهکاری برای کشاورزی سازگار با تغییرات آب وهوا در آفریقا


بر اساس گزارش بانک جهانی، برای تحقق توسعه تجارت کشاورزی آفریقا، باید به صنعت و زنجیره ارزش بز اهمیت داده شود.

به گزارش ایانا از CTA ، بانک جهانی پیش‌‌بینی کرده تجارت کشاورزی به حدود یک تریلیون دلار امریکا تا سال 2030 می‌رسد که برای تحقق این موضوع، باید به بخش‌هایی که بیشر نادیده گرفته می‌شود، ازجمله صنعت بز توجه بیشتری کرد و در بهبود زنجیره ارزش بز، به عنوان یک اساس برای توسعه تجارت کشاورزی در جوامع روستایی باید گام برداشت. گزارش بانک جهانی ادامه می‌دهد، کشاورزان و تجارت کشاورزی باید با مصرف‌کنندگان شهری در آفریقا ارتباط بیشتری برقرار کنند.

این گزارش می‌افزاید که برای نقطه آغاز در جنوب آفریقا، در راستای تقویت کشاورزی سازگار با آب و هوا، از طریق توسعه زنجیره ارزش بز، این کار انجام و در این مرحله بهترین شیوه‌ها در سلامت بز و پرورش آن در نظر گرفته شود.

در این راستا، یک تور مطالعاتی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا از طریق دام، در کوازولو - ناتال، آفریقای جنوبی، از 26 تا 28 اکتبر سال جاری، توسط مرکز فنی کشاورزی و روستایی ( CTA ) (1) برپا شد که از همکاران این برنامه می‌توان به وزارت توسعه روستایی و اصلاحات ارضی (2) ، پروژه توسعه روستایی Mdukatshani ، Heifer International - South Africa (2) و وزارت کشاورزی و توسعه روستایی، اشاره کرد.

توسعه زنجیره ارزش بز

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی، جنگلداری و شیلات آفریقای جنوبی، این کشور دارای سهم کوچکی از تولید بز حدود سه درصد بز آفریقا و کمتر از یک درصد از تعداد بز در جهان را در اختیار دارد. آفریقای جنوبی، همچنین دارای نژادهای بز شامل بز بوئر، ساوانا و کالاهاری قرمز است که برای استفاده گوشت، پوست و ترمه، پرورش داده می‌شود.

بز حیوانی انعطاف‌پذیر و قادر به زنده ماندن در محیط‌های سخت است. روند توسعه زنجیره ارزش بز به سمت بخش غیررسمی است یا به‌طور موقت در تجارت کشاورزی به آن توجه می‌شود. این موضوع می‌تواند از مسائل بحرانی در توسعه تجارت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی باشد که نیازمند به تغییر در روش‌های اساسی است. چرا که زنجیره ارزش این دام می‌تواند اساس تجارت محصولات کشاورزی شود.

پروژه تجارت کشاورزی بز

شرکت‌کنندگان در تور مطالعاتی که از سازمان‌ها و مؤسسه‌های کشاورزان مختلف کشورهای جنوب آفریقا حضور داشتند، به شیوه‌ای آزاد، ایده‌ها و راه‌های ابتکاری خود را برای مقابله با تهدیدات تغییر آب و هوا از طریق دام مطرح کردند. همچنین بر ضرورت ایجاد یک زنجیره ارزش بز به‌گونه‌ای توسعه‌یافته و حتی با وجود خشکسالی شدید و خطرات آب و هوایی مرتبط، تأکید کردند.

پروژه تجارت کشاورزی بز توسط انجمن بهداشت مددکار اجتماعی حیوانات ( CAHW: Community Animal Health Worker ) سرپرستی می‌شود و نشان می‌دهد که بهبود زنجیره ارزش بز یک گام ضروری برای تحقق بخشیدن پتانسیل تجارت کشاورزی آفریقا به‌شمار می‌رود.

بنابراین در این راستا لازم است تا محققان، کارشناسان و کشاورزان بهترین شیوه و استراتژی‌ها برای کاهش خشکسالی در کشورهای جنوب آفریقا، با یکدیگر به اشتراک گذارند و آنچه مهم است، این حیوان می‌تواند به‌عنوان بخشی قدرتمند از اقتصاد روستایی دیده شود. بر این اساس تور مطالعاتی پروژه Jozini ، کوازولو - ناتال، اذعان کرد که بز از محیط زیست حفاظت می‌کند، این حیوان می‌تواند به یاری انسان‌ها برای کنترل تخریب‌های زیست‌محیطی بیاید./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.cta.int/


پی‌نوشت:

١- Technical Centre for Agricultural and Rural Cooperation (CTA) : مرکز فنی کشاورزی و روستایی ( CTA ) بخشی از نهاد بین‌المللی آفریقا، کارائیب و اقیانوس آرام ( ACP ) به‌شمار می‌رود. این مرکز اهداف توانمندسازی جوامع کشاورزی و روستایی در آفریقا، کارائیب و اقیانوس آرام با دانش و مهارت‌های لازم برای مبارزه با گرسنگی و افزایش رفاه دنبال می‌کند.

2- Department of Rural Development and Land Reform.

3- Heifer International - South Africa : سازمان غیرانتفاعی و بین‌المللی است که در زمینه پایان دادن به گرسنگی و فقر در آفریقای جنوبی و مراقبت از زمین فعالیت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید