Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران به ایانا خبر داد:

امیدواری گندمکاران برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم به‌دنبال رایزنی‌های وزارت جهاد کشاورزی/ تولید گندم برای پایداری نیازمند سرمایه‌گذاری است

وزارت جهاد کشاورزی همچنان برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم در حال رایزنی است و گندمکاران امیدوار هستند که متناسب با تورم، این نرخ اصلاح شود.

امیدواری گندمکاران برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم به‌دنبال رایزنی‌های وزارت جهاد کشاورزی/ تولید گندم برای پایداری نیازمند سرمایه‌گذاری است


وزارت جهاد کشاورزی همچنان برای تغییر نرخ خرید تضمینی گندم در حال رایزنی است و گندمکاران امیدوار هستند که متناسب با تورم، این نرخ اصلاح شود.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت استقبال گندمکاران برای کشت این محصول استراتژیک در کشور گفت: هنوز در برخی مناطق کشور کشت پاییزه به انجام نرسیده است، اما به‌دلیل برخی مشکلات همچون پایین بودن نرخ خرید تضمینی اعلام‌شده و حمایت‌هایی که دولت به‌صورت ویژه از دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا می‌کند، عده‌ای را وسوسه کرده که به سمت سایر محصولات متمایل شوند.

علی‌قلی ایمانی افزود: در حال حاضر برای تشویق بهره‌برداران بخش کشاورزی، بذر یارانه‌ای کلزا، بیمه رایگان و کمک‌های بلاعوض در بخش ماشین‌آلات تعلق می‌گیرد که کشاورز برای بهبود وضعیت معیشتی خود و افزایش درآمدش، تشویق شده که نوع کشت خود را تغییر دهد.

وی خاطرنشان کرد: گندم از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و اگر امسال به خوداتکایی دست یافتیم، نتیجه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همت پرتلاش بهره‌برداران بوده است و برای آنکه بتوانیم آن را پایدار نگه داریم، لازم است حمایت‌های دولتی در این بخش تقویت شود.

ایمانی ادامه داد: فراهم بودن نهاده‌های تولیدی همچون کود، بذر و سم و مناسب بودن قیمت آنها باعث می‌شود که کشاورزان برای تولید خود مشکلی نداشته باشند، اما در حال حاضر که رقم یک‌هزار و 300 تومانی برای خرید تضمینی گندم اعلام شده است، به‌نظر نمی‌رسد که هزینه‌های مختلفی چون تورم و اثراتی را که روی دستمزدها گذاشته است، پاسخ دهد و در مجموع هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی تصریح کرد: از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری‌هایی برای افزایش نرخ اعلامی گندمکاران را دلگرم به ادامه کار کرده است؛ بنابراین امیدواریم که با حمایت‌های بیشتر این وزارتخانه که متولی تولید است، گندمکاران در بخش خود باقی مانده و در خوداتکایی گندم طی سال‌های آینده سهیم باشند.


افزایش عملکرد و کاهش ضایعات با کمباین‌های 50 سال پیش امکان‌پذیر نیست

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران یادآور شد: اگر اعتقاد برنامه‌ریزان بر آن است که افزایش عملکرد در واحد سطح را داشته باشیم و همچنین کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم مدنظر است، باید کمباین‌های فعلی که تکنولوژی 50 سال پیش را به همراه دارد، تغییر کرده و به‌روز شود.

ایمانی تأکید کرد: بخش گندم نیاز به سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های جدید دارد و دولت در این راستا باید حمایت‌های خود را همه‌جانبه‌تر کند تا فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تکیه بر تولید داخل تحقق یابد.


خوداتکایی گندم بدون برنامه نبود

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران اظهار داشت: به‌طور قطع خوداتکایی بدون برنامه محقق نشده است و از ابتدای دولت یازدهم میزان خرید گندم به مرور رو به افزایش بوده است؛ به‌گونه‌ای که در سال نخست دولت یازدهم که طرح خوداتکایی کلید خورد، میزان خرید گندم 6.6 میلیون تن بود که در سال دوم به هشت میلیون و 200 هزار تن ارتقاء یافت و در سال سوم برنامه خرید 11.5 میلیون تنی و تولید حدود 14 میلیون تنی گندم تحقق یافت.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزان و متولیان تولید باید همچنان به تولید گندم توجه کنند تا خودکفایی پایدار بماند؛ در غیر این صورت خودکفایی همچون سال 1383 ناکام خواهد ماند.

ایمانی همچنین گفت: فرهنگ‌سازی و مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گندم لازم و ضروری است و امیدواریم که دولت نیز توجه ویژه داشته باشد و در زمانی که مصوبه نرخ خرید تضمینی ابلاغ رسمی می‌شود، قیمت آن از یک‌هزار و 300 تومان اعلام‌شده فراتر رفته باشد.

وی درباره سطح زیر کشت گندم نیز افزود: در برخی مناطق هنوز کشت گندم انجام نشده است و باید تا اوایل دی‌ماه برای مشخص‌تر بودن آمار تحمل کرد.

ایمانی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق برنامه ابلاغی، حدود شش میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص می‌یابد./

M-950924-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید