Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم به ایانا خبر داد:

افزایش تدارک علف‌کش‌های مزارع گندم در سال زراعی جاری/ علف‌کش‌های جدید کیفیت و کارایی بالاتر دارند/ استان خوزستان در اولویت قرار گرفت

در سال گذشته معادل سه میلیون و 400 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم علف‌کش مصرف شدکه در سال جاری با اندکی افزایش معادل سه میلیون و 460 هزار هکتار علف‌کش تدارک دیده شده است.

افزایش تدارک علف‌کش‌های مزارع گندم در سال زراعی جاری/ علف‌کش‌های جدید کیفیت و کارایی بالاتر دارند/ استان خوزستان در اولویت قرار گرفت


در سال گذشته معادل سه میلیون و 400 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم علف‌کش مصرف شد و در سال جاری با اندکی افزایش معادل سه میلیون و 460 هزار هکتار علف‌کش تدارک دیده شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: علف‌کش‌های مورد استفاده در مزارع گندم معمولاً شامل 16 قلم مختلف است که پیش‌بینی‌های لازم برای نوع و میزان مصرف هریک از این سم‌ها، با توجه به منطقه و نوع علف هرز، شده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور با تأکید بر اینکه علف‌کش‌های جدید تدارک دیده شده از کارایی و کیفیت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است، افزود: پیش از این بیشتر سم‌های مورد استفاده کشاورزان از کشورهای چین و هند تأمین می‌شد، اما اکنون بخش خصوصی تحت نظارت سازمان حفظ نباتات کشور، علف‌کش‌ها را از شرکت‌های معتبر اروپایی تأمین می‌کند که از کیفیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه تأمین علف‌کش‌های مناطق گرم‌‎تر در اولویت قرار دارد، بیان کرد: مصرف علف‌کش‌ها در مزارع گندم ابتدا در خوزستان آغاز و سپس سواحل خزر و در نهایت مناطق مرتفع و سردسیر را شامل می‌ شود و به همین ترتیب اولویت مناطق در تدارک این نهاده تعیین می‌گردد.

مجری طرح گندم توجه به چهار اصل مهم در مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم را ضروری دانست و ادامه داد: نوع علف‌کش، میزان مصرف، زمان مصرف، نوع سمپاش وتنظیمات آن از مواردی هستند که کشاورزان در زمان استفاده از این سموم باید به آن توجه داشته باشند.

اسفندیاری‌پور درباره عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری گندم، تأکید کرد: مجموعه عواملی همچون بارش‌های مناسب، حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی، توزیع مناسب بذر، توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، کنترل علف‌های هرز و آفت در افزایش بهره‌وری محصول و خوداتکایی کشور به تولید گندم تأثیرگذار است.

وی در پایان اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون، تأمین ماشین‌آلات و کشت به‌موقع محصول نیز از عوامل دیگر در افزایش تولید در واحد سطح است که باید به آنها توجه شود./

G-950925-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید