Iranian Agriculture News Agency

عوارض صادراتی ۲۴ قلم کالای کشاورزی و معدنی مشخص شد

لیست این کالاها عبارتند از حبوبات به استثنای نخود، دانه سورگوم، کاه و پوست غلات، یونجه، ‌محصولات علوفه‌ای، ‌سبوس و آخال از ذرت و گندم و سایر غلات، گندم سیاه، ارزن و سایر غلات، پوست خام گاوی، وت بلوی گاوی، پوست خام گوسفندی، سالامبور گوسفندی، پوست بزی، سالامبور بزی، وت بلوی بزی، کرک خام و...

عوارض صادراتی ۲۴ قلم کالای کشاورزی و معدنی مشخص شد

سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی تجارت کشور برای حمایت از منابع داخلی و جلوگیری از خروج گسترده مواد خام از کشور اقدام به تعیین تعرفه صادراتی برای تعدادی از کالاها کرده است. بر اساس بخشنامه گمرک، تعرفه صادراتی ۲۴ قلم کالا اعم از معدنی و کشاورزی مشخص شد.

بنا بر این گزارش ، لیست این کالاها عبارتند از حبوبات به استثنای نخود، دانه سورگوم، کاه و پوست غلات، یونجه، ‌محصولات علوفه‌ای، ‌سبوس و آخال از ذرت و گندم و سایر غلات، گندم سیاه، ارزن و سایر غلات، پوست خام گاوی، وت بلوی گاوی، پوست خام گوسفندی، سالامبور گوسفندی، پوست بزی، سالامبور بزی، وت بلوی بزی، کرک خام، قراضه فلزات، سنگ آهن به هم فشرده، اکسیدها و هیدرواکسیدهای آهن، کنسانتره سنگ‌آهن، قراضه و ضایعات باتری خودرو، صرفا آخال کاغذ، صرفا آخال از مصنوعات پلیمری و صرفا سولفور مولیبدن و آخال و انواع تفاله و کنجاله. دولت در دوره‌های مختلف، به اشکال گوناگون روی برخی کالاهای صادراتی عوارض وضع می‌کند.

بر اساس ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه، اخذ هرگونه مالیات و عوارض از صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع است، اما براساس یکی دیگر از مواد قانونی، دولت مجاز است برای صادرات کالای خام عوارض وضع و کمک کند که فرآیندهای تولیدی در داخل کشور ایجاد شود.
عوارض صادراتی محدودیتی است که برای تنظیم بازار داخلی برخی کالاها یا حمایت از صادرات کالاها با بسته‌بندی خاص از سوی هیات وزیران اعمال می‌شود. اخیرا وزارت صنعت برای جلوگیری از صادرات مواد خام معدنی نیز، پیشنهاد وضع تعرفه 5 تا 15 درصدی (سال 97 -95)را برای صادرات 11 قلم کالا ارائه کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید