Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید سه طرح مهم در استان فارس به ایانا خبر داد:

دستیابی به زنجیره شیر ممتاز برای تولید شیرخشک بر پایه کودک/ تجهیز کشتارگاه مدرن مرودشت با آخرین تکنولوژی روز جهان به تمام حلقه‌های زنجیره تولید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام که دیروز از سه طرح بزرگ در استان فارس بازدید کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران، جزئیات پروژه‌های در دست بازدیدش را تشریح کرد.

دستیابی به زنجیره شیر ممتاز برای تولید شیرخشک بر پایه کودک/ تجهیز کشتارگاه مدرن مرودشت با آخرین تکنولوژی روز جهان به تمام حلقه‌های زنجیره تولید


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام که دیروز از سه طرح بزرگ در استان فارس بازدید کرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران، جزئیات پروژه‌های در دست بازدیدش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، دیروز در استان فارس در حالی از طرح‌های مختلف در زمینه دام، طیور و صنایع تبدیلی بازدید کرد که این پروژه‌های استانی در نوع خود کم‌نظیر است.

این مقام مسئول امروز در تماس تلفنی به خبرنگار ایانا گفت: واحد کشت و صنعت فارس که یکی از زیرمجموعه‌های صنایع شیر ایران (پگاه) است، اقدامات تکمیلی برای ایجاد زنجیره تولید انجام داده که به نوع خود می‌تواند برای دیگر واحدها الگو باشد.

حسن رکنی با اشاره به اینکه این واحد بزرگ توانسته خود را به‌طور مستقیم به بازار متصل کند، افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته، مقدمات تشکیل زنجیره تولید شیرخشک بر پایه کودک فراهم شده که اتفاقاً مورد تأیید دستگاه‌های نظارتی نیز بوده است.

به گفته وی، این مجموعه با سرمایه‌گذاری حدود 10 میلیارد تومانی، توانسته اقدامات جدیدی را پایه‌گذاری کند که تولید خود را از میانگین 28 کیلوگرم به ازای هر رأس گاو شیری، به 39.5 کیلوگرم برساند و روزانه بیش از 92 تن شیرخام به بازار عرضه کند. البته طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این میزان در سال آینده به بالای 100 تن برسد.

رکنی ادامه داد: بار میکروبی پایین شیر و ویژگی ممتازی که این نوع شیر دارد، باعث شده حتی برندهای بین‌المللی نیز این محصول را تأیید کرده و برای تولید شیرخشک از آن استفاده کنند؛ بنابراین واحد یادشده، جزو معدود واحدهایی است که شیر آن، برای تولید شیرخشک پایه کودک استفاده می‌شود. البته هفت یا هشت واحد نیز در کشور هستند که چنین پتانسیلی در اختیار دارند.

وی درباره این واحد شش‌هزار رأسی بیان کرد: وجود سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده آن در اراضی کشاورزی، مدرنیزاسیون فراوری و تولید خوراک و تأمین تلیسه برای واحد وابسته به این کشت و صنعت، از دیگر مزایای واحد مذکور به‌شمار می‌رود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید از یک کشتارگاه صنعتی طیور در مرودشت استان فارس، تأکید کرد: این کشتارگاه با ظرفیت شش تا هشت‌هزار قطعه ساعت کشتار مرغ، از آخرین تکنولوژی‌های جهان استفاده کرده و به‌طور قطع به‌راحتی کد IR را نیز دریافت خواهد کرد.

رکنی یادآور شد: سرمایه‌گذاری این کشتارگاه که توسط بخش خصوصی انجام گرفته، 24 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دربر داشته و به همین خاطر، از تمام حلقه‌های تکمیلی زنجیره که لازمه یک کشتارگاه مدرن محسوب می‌شود، برخوردار است.

وی با بیان اینکه تأسیس چنین واحدهایی می‌تواند در صادرات مرغ ایران به بازارهای جهانی بسیار مؤثر باشد، عنوان کرد: تفکیک قطعات لاشه، خالی کردن امحاء و احشاء و درجه‌بندی به‌صورت مکانیزه، خنک کردن لاشه توسط هوا، بازیافت ضایعات کشتارگاهی برای استفاده در خوراک دام و همچنین تصفیه فاضلاب و استفاده در اراضی کشاورزی، از دیگر مزایایی است که می‌توان برای این کشتارگاه برشمرد.

رکنی درباره سومین رویداد مورد بازدید دیروز در این استان، اظهار داشت: در بازدیدی که از یکی از واحدهای صنایع لبنی صورت گرفت، بیشتر بررسی مشکلات دامداران و چگونگی تعامل آنها با کارخانه‌ها مدنظر بود.

به گفته وی، ارائه راهکارهای مورد نیاز برای ورود لبنیات استان فارس به بازارهای بین‌المللی و ایجاد ارزش افزوده در حلقه‌های تولیدی، از مهم‌ترین مسائلی بود که در این مرحله مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در پایان اضافه کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، معاون استانداری، معاون امور دام و تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در این بازدید حضور داشتند تا از نزدیک، با مشکلات و مسائل دامداران و صنایع لبنی آشنا شوند./

V-950925-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید