Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب خبر داد:

تببین موضوع همکاری‌های مشترک اتاق ایران و محیط زیست در هفته آینده/ محیط زیست باید به صحنه سرمایه‌گذاری مولد تبدیل شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: محیط زیست باید به صحنه سرمایه‌گذاری مولد در اقتصاد کشور تبدیل شود.

تببین موضوع همکاری‌های مشترک اتاق ایران و محیط زیست در هفته آینده/ محیط زیست باید به صحنه سرمایه‌گذاری مولد تبدیل شود


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: محیط زیست باید به صحنه سرمایه‌گذاری مولد در اقتصاد کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایانا ، غلامحسین شافعی که در "سومین هم‌اندیشی سیاست‌گذاران منابع آب با عنوان اقتصاد سبز و حکمرانی" در سازمان حفاظت محیط زیست سخن می‌گفت، تبدیل شدن محیط زیست به صحنه سرمایه‌گذاری مولد را عاملی برای جذب فعالان اقتصادی و سپس برنامه‌ریزی اصولی با کمک سیاستگذاران و دولت برای نجات کشور از بلایای جدید نظیر خشک شدن تالاب‌ها دانست.

وی بیان کرد: هم ریزگردهایی که امروز بزرگ‌ترین عامل آزاردهنده مردم و نشانه تخریب محیط زیست هستند و هم بحران‌های ناشی از آب در کشور، با مشارکت همگانی قابل کنترل است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مطمئناً توجه به مفاهیم اقتصاد سبز که با همکاری و مساعدت بسیار خوب وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست آغاز شده به سرمنزل مقصود خواهد رسید و کشور را از بحران‌های پیش رو نجات می‌دهد.

شافعی اضافه کرد: مفهوم اقتصاد سبز با هدف جلوگیری از خسارت به محیط زیست پیگیری می‌شود، برای رسیدن به این هدف، تلاش مضاعف دولت و بخش خصوصی ضروری است. در این باره تجارب کشورهای جهان نشان داده زمینه‌های زیادی برای ورود به این عرصه وجود دارد و کشور ما نیز از ظرفیت‌های خوبی بهره‌مند است؛ بنابراین باید موانع موجود در راه اقتصاد سبز را برطرف و زمینه حضور سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مرتبط با فعالیت‌های محیط زیستی را فراهم کنیم.

هلند؛ نمونه موفق اجرای اقتصاد سبز/ رشد 14 درصدی در اقتصاد با تعطیلی کارخانه‌های عامل ورود مس و ارسنیک به منابع آب

وی کشور هلند را نمونه موفق اجرای اقتصاد سبز اعلام کرد و افزود: این کشور با تعطیلی کارخانه‌هایی که عامل ورود مس و ارسنیک به منابع آب هستند، رشد 14 درصدی در اقتصاد خود ایجاد کرد. دولت فرانسه قصد دارد در سال 2020، 23 درصد انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کرده و در مصرف دو میلیون تن نفت خام صرفه‌جویی کرده و ارزش اقتصادی زیادی نصیب کشور خود کند.

مدیریت پسماند در رأس برنامه‌های دانمارک/ انگلستان، چین و کنیا هم پای کار آمدند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: دانمارک مدیریت پسماند را در راس برنامه‌های خود قرار داده و انگلستان، چین و کنیا نیز چنین برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

شافعی ادامه داد: در ایران تلاش می‌کنیم که مقوله محیط زیست را که هنوز در کشور ما به‌عنوان کار بنیادی، اساسی و اصولی به آن نگاه نمی‌شود را سر میز فعالیت‌های اقتصادی بنشانیم.

سال‌های 89 و 90؛ سال‌های سیاهی برای بخش آب کشور

وی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح دلایل تشکیل مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در پارلمان بخش خصوصی، سال 89 و 90 را سال‌های سیاهی برای بخش آب کشور معرفی کرد.

به گفته شافعی، در سال 89 در مجلس موضوعی مطرح شده که برای چاه‌های آب غیرمجاز مجوز صادر شود. این اتفاق بسیار نامیمونی برای منابع آب کشور بود. به همین دلیل در این باره دفتر آب و کشاورزی اتاق ایران فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرد و با همکاری بسیار خوب شورای نگهبان این مسئله به سرانجام مطلوبی رسید تا از یک بحران جدید در مسائل آب کشور جلوگیری شود.

انصراف از طرح فاجعه‌بار فدک با رایزنی‌های اتاق با دفتر رهبری و سران سه قوه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید کرد: در سال 90 نیز طرح فدک در کشور مطرح بود. بر اساس این طرح قرار بود در دو میلیون هکتار از اراضی کشور با استفاده ازمنابع آب زیرزمینی توسعه کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: در این باره مطالعه و بررسی لازم توسط اتاق ایران انجام شده و گزارش جامعی از نتایج بحران‌زای این تصمیم تهیه و گزارش آن به دفتر مقام معظم رهبری و سران سه قوه ارسال شد. خوشبختانه نتیجه کار به این شکل درآمد که در نهایت مجری طرح در اتاق ایران حاضر شد و اعلام کرد که این طرح اجرایی نخواهد شد.

شافعی بیان کرد: به این ترتیب از بحرانی که می‌رفت آب کشور را به تنگنای غیرقابل بازگشت برساند، جلوگیری شد.

وی، مشارکت این مجموعه در موضوع بحران دریاچه ارومیه را یکی دیگر از اقدامات این مجموعه معرفی کرد که به نتیجه‌ مثبتی منجر نشده است.

رئیس اتاق ایران همچنین افزود: کارگروه خصوصی‌سازی صنعت آب با موافقت وزیر نیرو در اتاق ایران تشکیل شده و نظام نامه‌های اجرایی این کار نیز تنظیم شده است. با وزارت جهاد کشاورزی نیز در زمینه طرح جامع بهره‌وری آب همکاری‌هایی آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال به نتایج مطلوب دست یابیم.

شافعی تشکیل کمیسیون آب و اقتصاد سبز در اتاق ایران با همکاری محیط زیست را دیگر اقدام پارلمان بخش خصوصی در حوزه محیط زیست معرفی کرد.

به گفته وی، بعد از حضور ابتکار در اتاق ایران، زمینه همکاری مشترک بین فعالان بخش خصوصی و سازمان محیط زیست فراهم شد و امیدواریم در هفته آینده موضوع همکاری بین دو مجموعه نهایی شود.

شافعی در پایان گفت: کمیسیون اقتصاد سبز؛ معرفی، ترویج و تحقق رویکرد اقتصاد سبز را در برنامه‌های توسعه کشور پیگیری می‌کند. در سیاست‌های محیط زیستی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به این مسئله تأکید شده‌ است./

L-950925-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید