Iranian Agriculture News Agency

حجتی از نخستین مرکز تولید و پرورش در قفس گونه‌های بومی ماهیان خلیج فارس بازدید کرد؛

پرورش ماهی در قفس با استفاده از دانش بومی/ سرمایه‌گذاری 11 میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی برای 200 نفر از اهالی قشم

با حضور وزیر جهاد کشاورزی در قشم، از نخستین مرکز تولید و پرورش در قفس گونه‌های بومی ماهیان خلیج فارس با بهره‌مندی از دانش بومی بازدید به عمل آمد.

پرورش ماهی در قفس با استفاده از دانش بومی/ سرمایه‌گذاری 11 میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی برای 200 نفر از اهالی قشم


با حضور وزیر جهاد کشاورزی در قشم، از نخستین مرکز تولید و پرورش در قفس گونه‌های بومی ماهیان خلیج فارس با بهره‌مندی از دانش بومی بازدید به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از شرکت آبزی‌پروری و گردشگری هولدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا در قشم، گفت: برای پایداری و اقتصادی کردن تولید از طریق پروش ماهی در قفس باید زنجیره فعالیت و خدمات مرتبط با فناوری آبزی‌پروری دریایی در حوزه پیشین و پسین در کشور بومی‌سازی و تولید شود.

محسن مردی، مدیرعامل هلدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا نیز در این مراسم اظهار داشت: برای نخستین‌بار در کشور، دانش فنی پرورش ماهی در قفس بومی‌سازی شده و کلیه فرایندهای امکان سنجی و انتخاب سایت، مهندسی و طراحی و ساخت و نصب قفس‌ها و تجهیزات مرتبط به همت کارشناسان هلدینگ دانش بنیان کشاورزی دانا انجام پذیرفته و موفقیت‌های بزرگی در این زمینه حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه تکثیر و پرورش بچه‌ماهی در این سایت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و می‌تواند تبلور بارز اقتصاد مقاومتی باشد، دلیل این موضوع را چنین تشریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز، علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، تأمین بچه‌ماهی برای استخرهای دیگر بدون نیاز به واردات، امکان‌پذیر خواهد بود.

مردی بیان کرد: تأسیس سایت پرورش ماهی در قفس در قشم که با تلاش شبانه‌روزی و همت فرزندان این مرز و بوم به نتیجه رسید، بیش از 11 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دربر داشته است.

در ادامه، احمد راستی، مدیرعامل شرکت آبزی‌پروری درنا مهر قشم نیز گفت: سایت مذکور که پیش از این توسط استاندار هرمزگان و رئیس سازمان شیلات کل کشور بازدید شده بود، با تولید تجاری گونه‌های بومی ماهیان خلیج فارس مانند شانک، باله، زرد و هامور کار خود را آغاز کرده است.

وی با تأکید بر بومی‌سازی دانش فنی تولید ماهی در قفس افزود: در گذشته، تجربیات ناموفقی در زمینه پرورش ماهی در قفس در کشور با حضور مشاوران خارجی وجود داشته که اکنون به‌خاطر دستیابی به این دانش و خودکفایی در تولید ادوات مورد نیاز، نه‌تنها این مشکل برطرف شده، بلکه در حال حاضر امکان فروش و انتقال فناوری مذکور به کشورهای دیگر فراهم شده است.

راستی در پایان یادآور شد: ارتقای امنیت غذایی در سایه افزایش تولید به‌ویژه محصولات آبزی امکان‌ پذیر خواهد بود و بومی شدن دانش و فناوری مربوط به آن، می‌تواند همانند آنچه که امروز در این مرکز شاهد آن هستیم، راهکارهای مؤثر مدیریتی را برای مبارزه با بحران آب ارائه دهد.


حمایت همه‌جانبه وزارت جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران ماهی در قفس

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه و در جریان بازدید از این طرح شیلاتی عنوان کرد: طرح‌های در دست اقدام در آبزی‌پروری، روشی مطمئن، پایدار در جهت افزایش درآمد شاغلان و ساحل‌نشینان شده و در حال عمومیت یافتن است. با توجه به کاهش ذخایر دریایی و برای اشتغال پایدار و درآمدزایی بومیان و صیادان جزیره قشم، طرح‌های پرورش ماهی در قفس، تکثیر و پرورش میگو و همچنین استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان، از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای ساحل‌نشینان است.

حجتی با ابراز خشنودی از اینکه این طرح با استقبال کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، ادامه داد: تاکنون بیش از 360 قفس ظرفیت قفس‌ها با حداقل 35 تن و حداکثر 120 تن برای این تولید و در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و خزر تولید و استقرار یافته است.

وی با بیان اینکه برای قشم مجوز 84 هزارتن فعالیت پرورش ماهی در قفس صادر شده است و این فعالیت از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در تأمین منابع مالی و زیرساخت‌های آن حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه می‌کند./

V-950926-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید