Iranian Agriculture News Agency

در پی وقوع حادثه در جنگل‌های واتاشان

مظنونان حمله به فرمانده یگان حفاظت نور دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستگیری مظنونان حمله به فرمانده یگان حفاظت شهرستان نور خبر داد.

مظنونان حمله به فرمانده یگان حفاظت نور دستگیر شدند


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از دستگیری مظنونان حمله به فرمانده یگان حفاظت شهرستان نور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در یک سال گذشته این دومین باری است که فخرالدین مقصودی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور از سوی قاچاقچیان چوب مورد حمله قرار می‌گیرد. نخستین‌بار وی که به همراه فضل‌الله علی‌پور قرقبان جنگل‌های چمستان نور در هفتم خردادماه سال جاری در جنگل‌های سالده مشغول گشت‌زنی بود، زخمی شد. در این مقطع قرقبان جنگل سالده به ضرب گلوله قاچاقچیان چوب به شهادت رسید و جراحات فرمانده یگان حفاظت شهرستان نور نیز درمان شد.

این‌بار اما به بهانه اتمام قرارداد طرح جنگلداری واتاشان نور، گویا مجری اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده و فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی به دلیل کاهش تعداد نیروهای حفاظتی، در جریان گشت و بازرسی از مناطق جنگلی با متخلفان و قاچاقچیان چوب درگیر می‌شود. وی برای بار دوم در سال جاری در برخورد با متخلفان زخمی شده است. قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با ایانا حال عمومی مقصودی را مطلوب گزارش کرد.

وی بیان کرد: پنج تن از مظنونان حمله به فرمانده یگان حفاظت شهرستان نور دستگیر شده و مراتب در مراجع قضایی در حال رسیدگی است تا اگر جرم آنها اثبات شد، برای مظنونان پرونده تشکیل شود.

سبزعلی درباره وقایع رخ داده در واتاشان گفت: با توجه به زیاده‌خواهی قاچاقچیان هماهنگی و تعاملاتی با دستگاه قضا انجام شده است تا بتوانیم اقدامات مراقبتی را افزایش دهیم. دستگاه قضا نیز قصد دارد شدت برخوردی بیشتری با متخلفان داشته باشد تا این اقدامات از بازدارندگی لازم برخوردار باشند.

وی از تلاش یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها برای افزایش بضاعت و مقدورات خود در حفاظت از عرصه‌های طبیعی خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها افزود: تلاش می‌کنیم نیروهای بیشتری را در مناطق جرم خیز مستقر کنیم تا میزان تخلفات کاهش یابد. همچنین با برخوردهای شدیدتر دستگاه قضا، میزان جرم، تعرض و تعدی به جنگلبانان ما نیز کاهش خواهد یافت.

سبزعلی به این پرسش که چرا در منطقه نور میزان تخلفات بیش از سایر نقاط است، این‌گونه پاسخ داد: تخلفات این منطقه کمی پررنگ شده است. در شمال کشور با توجه به مستعد بودن برای فعالیت قاچاق چوب، احداث کوره ذغال و...، طبیعی است که تخلفات زیاد باشد اما در مناطق غیر جنگلی نظیر یزد و سمنان این تخلفات را کمتر داریم.

وی تأکید کرد: با توجه به زمینه‌های زیاد تخلف، هدف‌گذاری ما این است که هماهنگی خود را با نیروی انتظامی بیشتر کنیم تا تخلفات رخ داده در عرصه‌های طبیعی در نیروی انتظامی، آگاهی و دیگر شعبات نیز مورد پیگیری قرار گیرد؛ زیرا این تخلفات جزء جرایم مشهود به حساب می‌آید و می‌توان از این ناحیه هم پیگیری شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره احتمال اختصاص بیشتر نیرو از سوی نیروی انتظامی برای حفاظت از جنگل عنوان کرد: حفاظت از عرصه‌های طبیعی جزء وظایف یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها است و با توجه به حجم بالای کار نیروی انتظامی، این مجموعه وظیفه حفاظت از عرصه‌های طبیعی را به ما تفویض کرده است.

سبزعلی ادامه داد: در همین راستا یگان‌های حفاظت منابع طبیعی در سراسر کشور شکل گرفته‌اند و نیروهای یگان به‌عنوان ضابطان دادگستری انجام وظیفه می‌کنند و تخلفات را با مراجع قضایی اعلام می‌کنند، اما قطعاً نیروی انتظامی نیز در موارد لزوم با ما همکاری خواهد کرد.

وی در پایان اضافه کرد: در مواردی که شدت تخلفات بالاست از امکانات نیروی انتظامی نیز استفاد می‌کنیم./

L-950928-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید