Iranian Agriculture News Agency

کارشناس وزارت بهداشت و دکترای کسب‌وکار خبر داد:

تکذیب سرطان‌زا بودن نان‌های سنتی/ تنور تنها 20 درصد در کیفیت نان تأثیر دارد

حرارت فعلی در نانوایی‌های سنتی باعث سرطان‌زا بودن نان‌ها نمی‌شود.

تکذیب سرطان‌زا بودن نان‌های سنتی/ تنور تنها 20 درصد در کیفیت نان تأثیر دارد


حرارت فعلی در نانوایی‌های سنتی باعث سرطان‌زا بودن نان‌ها نمی‌شود.

به گزارش ایانا، کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکترای کسب‌وکار در پاسخ به اظهارات مصاحبه علی‌اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حرارت مستقیم بر نان‌های سنتی و اثرات سرطان‌زایی آن گفت: ما حرارت مستقیم و غیرمستقیم نداریم، شعله مستقیم و غیرمستقیم داریم و بحث حرارت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به سال 1346 است که هنوز گاز نیامده بود و تنورهای نانوایان با نفت و گازوئیل روشن می‌شد و در شروع کار مقداری نفت یا گازوئیل می‌پاشید روی نان‌های مردم و بوی نفت می‌گرفت! نه حالا که گاز آمده و سوختی پاک است و هیچ اشکالی ندارد؛ لذا طرح موضوعی که مربوط به 40 سال پیش است، امروز موضوعیت ندارد.

محمدرضا خواجه افزود: اینکه شعله مستقیم باید از روی نان برداشته شود تا ظرف 10 ثانیه نان نارس و نپخته از تنور خارج شود نیز ما هم قبول داریم و برای رفع این ایراد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدامات ارزشمندی صورت داده‌ایم که لازم است شما و مهندسان اداره استاندارد آن را مشاهده کنید.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات وزارت بازرگانی تنور تنها 20 درصد در کیفیت نان تأثیر دارد و دانشمندان می‌گویند ابزار وسیله‌اند نه هدف! پس مواظب باشیم به جای هدف گرفتن نان خوب با چسبیدن به ریسمان‌های پوسیده تیشه به ریشه نان‌های ملی و محلی نزنیم.

خواجه ادامه داد: بهتر است مسئولان به دیدن نان‌های تهران اکتفا نکنند تا بببینید نانوایان شهرستانی با دست خالی چه انقلابی در کیفیت نان ایجاد کرده‌اند که تحسین کارشناسان سازمان بهداشت جهانی را برانگیخته است.

وی عنوان کرد: منواکسیدکربن در صورتی تولید می‌شود که احتراق ناقص صورت گیرد، اما نصب دو دودکش روی تنور دوار باعث تخلیه آن وتهویه محیط از هر نوع آلودگی می‌شود.

کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: با نصب یک دریچه کشویی پشت تنور و پیچ کردن مشعل روی آن حذف شعله از روی باند تنور به‌راحتی امکان‌پذیر می‌شود و کافی است شیب شعله از روی نان حذف و 30 سانت بالا تر تنظیم شود تا همه مشکلات حل شود.

خواجه تأکید کرد: با حذف نفت و گازوئیل و جایگزینی آن با گاز دیگر اثری از بوی نفت روی نان استشمام نخواهد شد و در صورت انجام اصلاحات بالا زمان پخت نان لواش از 10 ثانیه به 60 تا120 ثانیه افزایش خواهد یافت و نگرانی ما بابت ژلاتینه نشدن نشاسته نیز برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: بهتراست ابتدا به معضلات اصلی نان سنتی که کوتاهی زمان پخت و تخمیر و استفاده از آرد سفید، جوش و جوهر قند است بپردازیم تا اعمال مستحبی مثل تبدیل حرارت مستقیم به غیرمستقیم!؟

خواجه اضافه کرد: از نظر علمی بهترین نان نان بخارپز است، اما تمام نانوایان بخارپز ما از آردی استفاده می‌کنند که 20 درصد سبوس‌گیری می‌شود و طبق اعلان وزارت بهداشت 90 درصد فیبر و ویتامین و املاحش دورریز می‌شود؛ لذا نان‌های صنعتی و فانتزی حرارت غیرمستقیم هیچ ارجحیتی بر نان سنتی ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: قیمت یک تنور حرارت غیرمستقیم دو برابر یک تنور مستقیم است و استهلاک، پاکاری، مصرف سوخت، هزینه تعمیرات، برق و گاز، آلودگی صوتی زیاد و ناتوانی در تنظیم شعله به‌صورت مساوی روی باند و نرخ نان که هر سه سال یک‌بار افزوده می‌شود را نیز مدنظر قرار دهند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید