Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار در کشور؛

دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D از وزارت بهداشت مجوز تولید گرفت/ بهانه مخالفت با عوارض دوغ از سر راه برداشته شد

شرکت فرآورده‌های لبنی گلا آمل، برای نخستین بار در کشور موفق به تولید محصول فراسودمند "دوغ گرمادیده کم‌نمک غنی شده با ویتامین D " شد .

دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D از وزارت بهداشت مجوز تولید گرفت/ بهانه مخالفت با عوارض دوغ از سر راه برداشته شد

شرکت فرآورده‌های لبنی گلا آمل، موفق به تولید محصول فراسودمند "دوغ گرمادیده کم نمک غنی شده با ویتامین D " شد.

بوته نصراله‌پور، مسئول فنی بهداشتی شرکت فرآورده‌های لبنی گلا آمل و مسئول پروژه تولید دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D در مصاحبه با خبرنگار ایانا، ضمن اعلام این خبر گفت: غذاهای فراسودمند ( functional food ) براساس نیازهای بشر از روبه رشدترین گروه های مواد غذایی به حساب می‌آیند . " دوغ گرمادیده کم نمک غنی شده با ویتامین D گلا " هم با سه ویژگی عمده شامل کاهش نمک ، تقویت با ویتامین D و نیز حفظ 70% از ارزش‌های تغذیه‌ای شیر جزو غذاهای فراسودمند محسوب می‌شود .

نصراله‌پور راجع به غنی سازی با ویتامین D در این محصول گفت: ویتامین D نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد، جذب کلسیم بدون وجود ویتامین D به سختی انجام می‌شود. این ویتامین باعث می‌شود خطر بروز بیماری قلبی ، بیماری دیابت و بعضی از انواع سرطان و نرمی استخوان کم شده و البته به حفظ عملکرد مغز هم کمک می کند . این در حالی است که با وجود وزارت بهداشت بیش از 80 درصد مردم کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

وی افزود: مطابق دستورالعمل غذاهای فراسودمند وزارت بهداشت نیاز روزانه هر نفر به ویتامین D ، معادل 400 واحد بین المللی تعیین شده؛ که البته به نظر من این میزان را باید در بعضی از مناطق و بعضی از مشاغل بیشتر هم در نظر گرفت." دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " هم به نحوی ظرفیت‌سازی شده که مصرف یک لیوان آن می‌تواند 25 درصد نیاز به ویتامین D روزانه را تأمین کند .

این کارشناس راجع به کاهش نمک این محصول نیز گفت: توصیه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران بر مصرف روزانه حداکثر gr 5 نمک است در حالی‌که در کشور ما عملا این مقدار بیش از 2 برابر است و از 10 گرم در روز فراتر رفته است. مطابق قوانین وزارت بهداشت ایران، حد مجاز نمک در دوغ 8/0 درصد تعیین شده است یعنی با مصرف روزانه یک لیوان از دوغ های رایج، حدود پنجاه درصد از سقف مجاز توصیه شده، نمک دریافت می‌شود. به عبارتی نمک داخل دوغ به عنوان یک عامل منفی در مصرف روزانه و منظم آن به حساب می‌آید.

از ویژگی‌های عمده " دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا "، کاهش بیش از 50 درصدی نمک آن نسبت به دوغ‌های معمولی ، بدون جایگزینی با نمک‌های مشابه است، لذا به ویژه برای کسانی که دچار فشارخون بالا و مشکل قلبی و عروقی‌اند و یا پیشگیری از این بیماری‌ها برایشان مهم است توصیه می‌شود که این دوغ را مصرف کنند.

مسئول فنی شرکت گلا آمل یادآور شد: 70 درصد از محتوی این محصول از شیر تشکیل شده و به عبارتی حدود 70 درصد از مواد مغذی شیر در این محصول حفظ شده است .

وی اعلام کرد: " دوغ کم‌نمک غنی شده با ویتامین D گلا " به عنوان نخستین و در حال حاضر تنها مجوز دوغ کم نمک از وزارت بهداشت، نسبت به دوغ‌های رایج، 50 درصد نمک کمتری دارد ، 70 درصد پروتئین و کلسیم غنی‌تری دارد و با مصرف یک لیوان آن می‌توان 25 درصد ویتامین D مورد نیاز روزانه را تامین کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید