Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل فائو:

زنان، کلیدی برای رهایی از گرسنگی و فقر به‌شمار می‌آیند/ نقش کلیدی زنان روستایی برای رهایی جهان از گرسنگی و سوءتغذیه

دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان نه‌تنها مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود، بلکه می‌تواند در مبارزه با فقر شدید، گرسنگی و سوءتغذیه نقش مهمی داشته باشد. این سخنان را خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیرکل فائو گفت.

زنان، کلیدی برای رهایی از گرسنگی و فقر به‌شمار می‌آیند/ نقش کلیدی زنان روستایی برای رهایی جهان از گرسنگی و سوءتغذیه


دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان نه‌تنها مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود، بلکه می‌تواند در مبارزه با فقر شدید، گرسنگی و سوءتغذیه نقش مهمی داشته باشد. این سخنان را خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیرکل فائو گفت.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو،‌ مدیرکل فائو به‌تازگی‌ در سخنرانی خود در نشستی که با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) اتحادیه اروپا و ریاست شورای اتحادیه اروپا با همکاری صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی ( IFAD )، برنامه جهانی غذا ( WFP ) و بخش زنان سازمان ملل برگزار شد، گفت: "زنان ستون بخش کشاورزی هستند و 45 درصد از نیروی کار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهند که این رقم تا 60 درصد در بخش‌هایی از آفریقا و آسیا می‌رسد."

وی افزود: "شواهد نشان می‌دهد در صورتی که زنان از فرصت و زمان بیشتری برخوردار باشند، بازده مزارع و درآمدشان افزایش می‌یابد. همچنین منابع طبیعی بهتر مدیریت شده وتغذیه، بهبود و معیشت امن‌تری فراهم می‌شود."

مدیرکل فائو خاطرنشان کرد: "به این دلیل است که زنان روستایی نقش کلیدی برای دستیابی به تمام اهداف توسعه پایدار به‌ویژه رهایی جهان از گرسنگی و سوءتغذیه دارند."

نِوِن میمیکا Neven Mimica ، کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه همکاری و توسعه بین‌المللی، به شرکت‌کنندگان گفت: "گفته می‌شود چنانچه یک زن آموزش ببیند، در واقع یک نسل آموزش‌دیده است. با این حال، آمار در حال حاضر نشان می‌دهد که کشورها توجه کمی به این مورد دارند."

وی ادامه داد: "چنانچه زنان مانند مردان به همان منابع دسترسی داشته باشند بازده کشاورزی تقریباً یک‌سوم افزایش می‌یابد. در نتیجه 150 میلیون گرسنه در جهان کمتر خواهد شد و هنگامی که مادران سالم، مرفه و تحصیل کرده باشند کودکان چشم‌انداز بهتری برای آینده خواهند داشت این مسئله به‌ویژه روی یک‌هزار روز نخست زندگی یک کودک می‌تواند تأثیرگذار باشد."

این مقام مسئول یادآور شد: "اگر بخواهیم در مورد پایان دادن به فقر و گرسنگی جدی باشیم، نیاز به حمایت از زنان روستایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری روی خانواده‌ها و جوامع در سطح جهان باشد."

گابریلا متینا وزیر کشاورزی و توسعه روستایی اسلواکی و رئیس فعلی شورای اتحادیه اروپا گفت: "شکاف جنسیتی هزینه‌های قابل توجه به جامعه از نظر بازده کشاورزی، امنیت غذایی و رشد اقتصادی تحمیل می‌کند."

وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از نیروی کار کشاورزی در جهان را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: "با این حال زنان کمتر از 20 درصد از زمین‌های کشاورزی را در اختیار دارند. این در حالی است که 60 درصد از افراد دچار گرسنگی مزمن در جهان، زنان و دختران هستند."

متینا افزود: "مشارکت بیشتر زنان می‌تواند مزایایی همچون خانواده سالم‌تر و تغذیه بهتر، درآمد و پس‌انداز بیشتر و موارد دیگر را در پی داشته باشد و زمانی که خانواده سالم باشد به‌دنبال آن جوامع و کشورها هم در وضعیت مطلوب‌تری قرار خواهند داشت."

همکاری برای دستیابی به هدف مشترک

شرکت‌کنندگان در این نشست، بر اهمیت از بین بردن و نابرابری جنسیتی، توانمندسازی زنان به دانش، آموزش، حق مالکیت و دسترسی عادلانه به منابع و کشاورزی، تغذیه، خدمات و پشتیبانی‌های بهداشتی تأکید کردند.

کانیو اف نوانز رئیس IFAD اشاره کرد: "هنگامی که شما روی مردان سرمایه‌گذاری می‌کنید، روی یک فرد سرمایه‌گذاری کرده‌اید، اما سرمایه‌گذاری روی زنان، در واقع سرمایه‌گذاری روی جامعه است."

وی گفت: "آن زمانی را می‌بینیم که برابری جنسیتی جوامع درها را برای تقویت امنیت غذایی و تغذیه و بهبود اجتماعی و رفاه اقتصادی باز می‌کند، چرا که توانمند سازی زنان روستایی در واقع توانمندسازی بشریت است."

دنیس براون، مدیر برنامه بخش بحران برنامه جهانی غذا، به شرکت‌کنندگان گفت: "تنها از طریق قدرت دادن به زنان کشاورز می‌توان به باز کردن قفل‌های نظام‌های مواد غذایی دست یافت. حمایت از آنها در ایجاد انعطاف‌پذیری، ساخت کسب و کار قوی‌تر و پیشبرد امنیت مواد غذایی در بلندمدت ضروری است."

ماریا نوئل وزا، مدیر برنامه‌های زنان سازمان ملل، گفت: "بستن شکاف جنسیتی کشورها در بخش کشاورزی می‌تواند باعث امنیت غذایی و کاهش فقر، بهبود مدیریت آب و هوا و جوامعی صلح‌آمیز شود."/


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.fao.org/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید