Iranian Agriculture News Agency

پروژه محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد؛

روبات؛ دستیاری برای صرفه‌جویی آب و افزایش بازده کشاورزی/ تنظیم آبیاری با تصویر هوایی، نسل بعدی کشاورزی دقیق

کمک مالی تا یک میلیون دلاری وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، به پروژه مشارکتی اصلاح تکنولوژی رباتیک دانشگاه کالیفرنیا اختصاص داده شد. این پروژه می‌تواند تحولی در بخش کشاورزی در سراسر جهان به‌وجود آورد تا جایی که به صرفه‌جویی سالانه میلیون‌ها گالن آب و قرار گرفتن کشاورزی دقیق در سطح بالاتری نسبت به شرایط موجود منجر شود.

روبات؛ دستیاری برای صرفه‌جویی آب و افزایش بازده کشاورزی/ تنظیم آبیاری با تصویر هوایی، نسل بعدی کشاورزی دقیق


کمک مالی تا یک میلیون دلاری وزارت کشاورزی ایالات متحده ( USDA )، به پروژه مشارکتی اصلاح تکنولوژی رباتیک دانشگاه کالیفرنیا اختصاص داده شد. این پروژه می‌تواند تحولی در بخش کشاورزی در سراسر جهان به‌وجود آورد تا جایی که به صرفه‌جویی سالانه میلیون‌ها گالن آب و قرار گرفتن کشاورزی دقیق در سطح بالاتری نسبت به شرایط موجود منجر شود.

به گزارش ایانا از وب‌سایت university of california ، پروژه سه ساله ربات دستیار آبیاری دقیق ( RAPID ) (1) پروژه‌ای است که توسط استفانو کارپین، استاد رباتیک دانشگاه مرسد کالیفرنیا (2) ، کن گلدبرگ،استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا و مدیر طرح ربات و مردم مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات ( CITRIS ) (3) و انستیتو بوناتاو و استیو ووگیوکاس، دانشیار زیست‌شناسی ومهندسی دانشگاه دیویس کالیفرنیا هدایت و سرپرستی می‌شود.

با توجه به برخی مطالعات، 85 درصد از آب شیرین جهان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود؛ بنابراین لازم است تا روش‌های موجود برای کشت و نگهداری محصولات بهبود یابد. محققان در نظر دارند تا نشان دهند می‌توان با صرفه‌جویی آب از طریق به کار بردن رباتیک دستیار و فناوری آبیاری دقیق، به حفظ گیاه در سطح ایده‌آلی دست یافت.

کارپین گفت: "این راهکار برای نگرانی درباره خشکسالی و نگهداری محصولات کشاورزی است، هر روشی که بتوان در راستای صرفه‌جویی آب باشد، باید ادامه داشته، چراکه از مسائل بسیار مهم به‌شمار می‌رود."

در حال حاضر، محققان در نظر دارند آزمایش‌ها را پس از گفت وگوهایی که با تولیدکنندگان انگور درباره نگرانی‌های محصول‌شان انجام شد، در دره مرکزی ( Central Valley ) و دره نپا ( Napa Valley ) آغاز کنند.

سیستم RAPID ، شامل قطره چکان کوچک و پلاستیکی است که هزینه حدود 25 سنت دارد و متصل به خطوط آبیاری است و با دستگاه‌های کامپیوتری و توسط کارگران تنظیم شده یا می‌تواند روی ربات‌های متحرک نصب می‌شود. سیگنال دستگاه قطره چکان برای تنظیم مقدار آب دریافتی انگور به‌کار می‌رود.

واگیوکاس گفت: "با دستگاه‌های کامپیوتری، محققان هر درخت انگور را به‌صورت جداگانه آبیاری می‌کنند تا مطمئن شوند هر تاک مقدار دقیق آب مود نیاز (درخت انگور) همراه با حفظ بهترین عملکرد خود را دریافت کرده است."

گلدبرگ گفت: "سیستم رباتیک دستیار ارزان‌تر از سیستم‌های رایج آبیاری است."

کارپین گفت: "ما در نظر داریم آزمون‌ها را با انگور شروع کنیم، چرا که محصول نهایی به‌شدت به تنظیمات درست بستگی خواهد داشت. برای هزاران سال است انگور را پرورش داده‌ایم و برای برداشت خوب انگور باید روش درست را به کار برد، به این معنا که آبیاری باید نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد."

همچنین، ‌با کمک مالی وزارت کشاورزی آمریکا، محققان و دانشجویان می‌توانند طی سه سال آینده بهینه‌سازی ربات RAPID را انجام دهند. این پروژه بخشی از طرح ملی رباتیک بنیاد ملی علوم و برنامه برتر رباتیک کشور است.

کشاورزان از تکنولوژی مانند تکنولوژی سنجش با اشعه مادون قرمز و هواپیماهای بدون سرنشین با نظارت بر مزارع، برای دریافت مصرف آب توسط گیاه استفاده کرده‌اند.

گلدبرگ گفت: "تنظیم آبیاری بر اساس داده‌های تصویر هوایی، یکی از چالش‌های باقی مانده است و این سیستم رباتیک نسل بعدی از کشاورزی دقیق است."

کارپین گفت: "روبات باید قوی و محکم باشد، و دره مرکزی ( Central Valley )، منطقه مناسب برای آزمون این تکنولوژی است، مکانی با گرمای تابستان و گرد و غبار، که می‌تواند یک مکان خشن برای تجهیزات حساس باشد. آزمون‌ها تعیین خواهد کرد که آیا رباتیک می‌تواند به‌خوبی در محیط‌های مختلف به‌جز شرایط آزمایشگاهی کار ‌کند یا خیر؟"

گلدبرگ گفت: "به‌دنبال ثبت اختراع هستیم، تا امکان تجاری‌سازی آن فراهم شود، ما در نظر داریم به توسعه فناوری که به سود بشریت، اقتصاد و محیط زیست است ادامه دهیم."/


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.universityofcalifornia.edu/


پی‌نوشت:

1- Robot-Assisted Precision Irrigation and Diagnostics.

٢- دانشگاه مرسد ( University of California, Merced ): دهمین و جدیدترین مؤسسه آموزشی ایالت کالیفرنیا ست که در "سن ژاکلین" در "مرسد" قراردارد و نخستین دانشگاه تحقیقاتی است که در قرن بیست‌ویکم ساخته شده است..

3- Center for Information Technology Research in the Interest of Society.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید