Iranian Agriculture News Agency

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع پژوهشگران کشاورزی مطرح کرد:

ایجاد گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل رشته جدید دانشگاهی در زیربخش باغبانی خبر داد.

ایجاد گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل رشته جدید دانشگاهی در زیربخش باغبانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد فرهادی امروز که در مراسم انتخاب پژوهشگران نمونه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حضور یافته بود، گفت: گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی ازجمله گرایش‌های جدیدی است که حتی تقاضای معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به برنامه‌های این وزارتخانه در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در برنامه ششم تدوین و تصویب شده است.

وی با تبریک به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی که مسئولیت سنگین کمک به تأمین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند، افزود: امروزه در تمامی برنامه‌های جهانی، هر اقدامی با نگاه توسعه متوازن و پایدار انجام می‌گیرد و طبیعتاً، بخش کشاورزی نیز باید علاوه بر کاهش فقر و بهبود امنیت غذایی، پایداری اکوسیستم‌های طبیعی را نیز مدنظر قرار دهد.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با توجه به تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی کشور و افزایش جمعیت همراه با تقاضا برای غذای باکیفیت‌تر تأمین غذای مورد نیاز دشوارتر شده و برای تداوم آن راهی جز دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به این چالش‌ها باید بیش از گذشته به منابع مهم پایه از قبیل آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی توجه کرد، ضمن اینکه لازم است سیاست‌گزاران کشور در دولت و مجلس به سایر عوامل مؤثر در توسعه این بخش نظیر سرمایه، بازار، افزایش ضریب تکنولوژی و نیروی ماهر توجه کنند.

فرهادی درباره تربیت نیروی ماهر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: همکاران ما در وزارت علوم در اجرای برنامه‌های دولت در سه سال گذشته بازنگری و به‌روز کردن برنامه‌های درسی تمامی رشته‌ها و گرایش‌های موضوع در مقاطع مختلف کشاورزی و منابع طبیعی را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا تمامی رشته‌ها در مقاطع مختلف کشاورزی و منابع طبیعی به‌روز شده است؛ به‌گونه‌ای که در مجموع به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، 92 برنامه درسی قبلی در قالب 45 برنامه درسی تجمیع و بازنگری شده است. طبق این فرآیند، 47 برنامه درسی منسوخ و 16 گرایش جدید ایجاد شده است.

فرهادی بر ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک بین مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با دانشکده‌های کشاورزی برای رویارویی با چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی تأکید کرد و یادآور شد: در این باره، انعقاد تفاهم‌نامه بین این سازمان و معاونت پژوهش و فناوری و وزارت علوم برای جهت‌دهی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، اقدام ارزنده‌ای است که لازم است اهتمام جدی‌تری در اجرایی کردن آن و استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

تسریع در صدور مجوز مراکز رشد برای کمک به تأمین زیرساخت‌های توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان، ساماندهی مراکز آموزش عالی و پژوهشی و همکاری با این سازمان در تجمیع مراکز پژوهش مرتبط با باغبانی و سایر موارد در دست اقدام، از دیگر مواردی بود که وی در پایان سخنانش به آن اشاره کرد./

V-950928-07

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید