Iranian Agriculture News Agency

مدیر مؤسسه تحقیقات مکانیزاسیون کشاورزی قزاقستان خبر داد:

یک درصد؛ سهم تولید ماشین‌آلات کشاورزی داخلی قزاقستان/ افزایش سهم تحقیقات دولت در تولید داخلی ماشین‌آلات کشاورزی

بخش کشاورزی قزاقستان نیاز قابل توجهی به بهبود بهره‌وری دارد؛ درباره این موضوع بارها از سوی مقام عالی کشور در طول جلسات با کشاورزان مطالبی گفته شده که این تنها راه برای رسیدن به کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه رقابت‌پذیری است. همچنین افزایش بهره‌وری به‌طور مستقیم بستگی به استفاده از ماشین‌آلات و فناوری مدرن و پیشرفته دارد.

یک درصد؛ سهم تولید ماشین‌آلات کشاورزی داخلی قزاقستان/ افزایش سهم تحقیقات دولت در تولید داخلی ماشین‌آلات کشاورزی


در حال حاضر در سراسر جهان مقررات فنی مربوط به تولید و کیفیت محصولات است. با در نظر گرفتن این موضوع، فناوری قدیمی و دستی به دلیل مطابقت نکردن با استانداردهای موجود، جایی در بازارهای خارجی نخواهند داشت.

به گزارش ایانا از وب‌سایت Zerno Kazakh ، Seitkazy Keshuov ، استاد، دکتر علوم فنی، مدیرکل مؤسسه تحقیقات مکانیزاسیون کشاورزی قزاقستان " Kazakh Research Institute of Mechanization and Electrification of Agriculture " به خبرنگار KazakhZerno گفت: "مشکلات مکانیزاسیون در صنعت کشاورزی قزاقستان، همچون خرید تراکتور و ماشین های دیگر از طریق کانال های مختلف است، از آن جمله می توان به اجاره نامه‌هایی اشاره کرد که با حمایت دولت انجام می‌شود. اما با توجه به سطح کنونی قیمت ها تنها مزارع قدرتمند حبوبات و غلات (تولیدکننده محصولات دانه‌ای)استطاعت به کارگیری ماشین‌آلات جدید را دارند. در حالی‌که ، مزارع دام، که نیاز به ماشین‌آلات علوفه دارند، امکان خرید چنین تجهیزاتی را ندارند."

با توجه به این که واردات باعث شده تا ماشین‌آلات پس از کاهش ارزش پول قزاقستان، با افزایش قیمت روبه‌رو شود، بنابراین برای تغییر این وضعیت لازم است که تولید داخلی بیشتر و قابل دسترس با توجه به شرایط محلی انجام شود.

این استاد در ادامه می‌گوید: "در روسیه حدود نیمی از ماشین‌آلات کشاورزی مورد استفاده از تولیدات داخلی است و در بلاروس 90 درصد تولیدات، داخلی هستند. همچنین در کشور همسایه، ازبکستان، بیش از 80 درصد از خودروها، تولید داخلی است. این در حالی است که تلاش‌ها برای حمایت از تولید کنندگان داخلی برای کاهش واردات انجام می‌شود. اما در قزاقستان وضعیت برعکس است. بر اساس محاسبات ما، در حال حاضر، این کشور یک درصد از تجهیزات مورد استفاده در کشاورزی را تولید می‌کند."

وی در ادامه می گوید: "من به مونتاژ قطعات وارداتی برای تولید داخلی معتقد نیستم. چراکه در این صورت وابسته به تکنولوژی وارداتی خواهیم بود.پیش از آن شرایط متفاوت بود، قزاقستان بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی را تولید و به سایر جمهوری‌های شوروی سابق و خارج از کشور صادر می‌کرد. حتی مؤسسه تحقیقات مکانیزاسیون و برق کشاورزی قزاقستان، که از سال 1948 ایجاد شده، ‌تجهیزات را تولید و برای فروش به خارج آماده می‌کرد. این در حالی است که در حال حاضر چنین فرصتی وجود ندارد."

این مؤسسه دارای دفتر مرکزی در آلماتی است که در زمینه طراحی ماشین‌آلات برداشت و علوفه فعالیت دارد و شعبه دیگر آن در کستانای قرار دارد که به طور عمده به مکانیزاسیون و برق در صنعت دانه مشغول است.

این مدیر در ادامه گفت: "آمارها نشان می‌دهد که افزایش قیمت دوره ای به صورت قانونی انجام نمی شود. برای نمونه، امروز برای تراکتور یک قیمتی است، فردا قیمتی با ده درصد بالاتر وجود دارد که برای این مسئله هیچ دلیلی نیست و ‌کشاورزان به دلیل این که به این ابزار نیاز دارند مجبور به قبول شرایط هستند."

این استاد مؤسسه تحقیقاتی قزاقستان، در بازدیدی که با دعوت معاون فرماندار Shagurashida Mamalinova ، از Karaganda داشت، در نشست اختصاصی به موضوع چشم انداز کشاورزی در کارخانه منطقه اشاره کرد. صنعتگران مؤسسه Karaganda از 29 نوع از ماشین‌آلات که می تواند برای کشاورزان مفید باشد رونمایی کردند.

وی اشاره می‌کند که در Karaganda ، که یک شهر صنعتی است، کارخانجات و مهندسان مشغول به کار و آماده ارائه مستندات طراحی و فنی برای تولید ماشین‌آلات داخلی هستند.

این مرکز، در حال حاضر در حال نهایی کردن قرارداد با نمایندگان کارخانه‌ها است که به زودی شرایط برای آغاز همکاری آماده خواهد شد.

باید به این نکته اشاره کرد، توسعه‌یافتگی دولت‌ها در جهان توسط این معیار شناخته می‌شود و چنانچه کشوری قادر به ارائه تجهیزات باشد، از جایگاه شایسته ای برخوردار خواهد بود.

گفتنی است،‌ تکنیک‌های ماشین‌آلات توسط موسسات تحقیقاتی برای تولید دستگاه کاشت و برداشت توسعه داده شده است. علاوه بر این، این مؤسسه به استفاده ترکیبی از منابع انرژی تجدیدپذیر و توسعه مکانیسم های تولید برق از طریق باد و پمپ های بادی روی آورده است. همچنین مؤسسه های تحقیقاتی مذکور در سال های اخیر، در حال کار بر روی شناسایی فناوری‌های اطلاعات برای فرآیند اتوماسیون بوده اند.

در ادامه استاد مؤسسه تحقیقاتی گفت: "من فکر می‌کنم در حال حاضر چشم اندازی در افزایش مکانیزاسیون در صنعت کشاورزی قزاقستان ظاهر شده است."

دولت وعده داده، که به تعاونی‌هایی که در زمینه به روز رسانی فناوری فعالیت دارند، وام دراز مدت با بازپرداخت (کمتر از هفت سال)، با نرخ بهره مناسب می دهد. یادآوری این نکته مهم است، برای سرعت بخشیدن به نوسازی بخش کشاورزی قزاقستان باید میزان بیشتر تامین مالی از سوی دولت و برنامه های مشترک با دانشمندان و صنعت وابسته انجام شود./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://eng.kazakh-zerno.kz/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید