Iranian Agriculture News Agency

مقاله باراک اوباما مقاله علمی سال ۲۰۱۶

مقاله باراک اوباما مقاله علمی سال ۲۰۱۶

فهرستی از ۱۰۰ مقاله برتر علمی که در سال ۲۰۱۶ بیشترین میزان توجه را به خود جلب کرده‌اند منتشر شده‌ است و شاید از دانستن اینکه رتبه نخست این فهرست به مقاله‌ای نوشته باراک اوباما تعلق دارد شگفت‌زده شوید.

به گزارش کلیک، این مقاله که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا، ‌JAMA منتشر شده‌ است، در بخش بیشترین میزان توجه جوامع علمی، رسانه‌ها و عموم مردم بیشترین امتیاز را گرفته‌ است و از رکورد‌دار پیشین،‌مقاله‌ای درباره کشف امواج گرانشی، و همچنین ویروس زیکا و سیاره نهم نیز فراتر رفته‌ است.

این فهرست از ۱۰۰ مقاله برتر به صورت سالانه توسط شرکت آلتمتریک که خروجی‌های آکادمیک و آنلاین را تجزیه و تحلیل و پردازش می‌کند، منتشر می‌شود. گزارش سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۷ میلیون مقاله از ۲٫۷ میلیون ناشر مختلف را در اخبار، شبکه‌های اجتماعی، اسناد سیاسی و مقاله‌های بازبینی دنبال کرده‌است.

مقاله باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا با عنوان " تحول نظام درمانی ایالات متحده آمریکا: پیشرفت‌های کنونی و اقدامات بعدی" در ۳۱۵ خبر، ۸۹۴۳ توئیت، ۲۰۰ پست فیس‌بوکی و ۱۴ پست در Reddit عنوان شده‌است. این مقاله اولین مقاله علمی منتشر شده توسط یک رئیس‌جمهور در راس قدرت است و اوباما در آن به ارزیابی تاثیرات تصویب قانون درمانی مقرون‌ به صرفه پرداخته‌ است و اولویت‌های درمانی دیگری را نیز به دولت‌های بعدی توصیه می‌کند.

این مقاله که مورد بازبینی دیگر محققان قرار نگرفته، به صورت رایگان در دسترس عمومی قرار داشته‌ است و همین عامل می‌تواند دلیلی بر پرمخاطب بودن آن باشد، البته اگر نوشته شدن آن توسط شخص اول یک کشور را نادیده بگیریم.

افزایش علاقه مندی عمومی نسبت به علوم، به ویژه پس از آغاز شیوع ویروس زیکا در جهان نیز باعث شده‌ است تا بسیاری از نشریه‌ها به سوی دسترسی آزاد تمایل پیدا کنند، زیرا در مورد خاص ویروس زیکا،‌ تعهد به تلاش برای یافتن درمانی برای این ویروس باعث شد تا نشریاتی مانند نیچر، نشریه پزشکی نیو‌انگلند، و لانست که معمولا مقاله رایگانی برای ارائه ندارند،‌ مقاله‌های مربوط به زیکا را برای دسترسی عموم رایگان سازند.

براساس این گزارش جدید،‌ در سال ۲۰۱۶ بیشترین گفتگو و توجه به این ۱۰ مقاله اختصاص یافته‌است:

۱- تحول نظام درمانی ایالات متحده آمریکا: پیشرفت‌های کنونی و اقدامات بعد (JAMA)

۲- خطای پزشکی، سومین عامل اصلی مرگ در آمریکا (British Medical Journal)

۳- رصد امواج گرانشی از درون یک سیاهچاله دوتایی ادغام‌کننده (Physical Review Letters)

۴- شواهدی برای یک سیاره غول‌پیکر در سامانه خورشیدی (The Astronomical Journal)

۵- پژوهشی بر صنعت قند و بیماری‌های قلبی: تحلیلی تاریخی بر اسناد داخلی صنعت (JAMA)

۶- ویروس زیکا و عوارض پس از تولد- بازبینی مدارک به دست آمده از مرگ و میر (New England Journal of Medicine)

۷- ارتباط میان درآمد و طول عمر در آمریکا، ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ (JAMA)

۸- تاثیرات فناوری‌های پوشیدنی در کنار تغییر سبک زندگی بر کاهش وزن طولانی‌مدت (JAMA)

۹- مهارت در بازی GO با کمک شبکه عمیق عصبی و پژوهش درباره درختان (نیچر)

۱۰- اطلس جهان جدید از درخشش نورهای مصنوعی در آسمان شب (Science Advances)

به گفته شرکت آلتمتریک، مقاله‌های فیزیکی معمولا در میان ۱۰ مقاله پر بحث و گفتگو جایی ندارند و قرار گیری دو مقاله فیزیکی در میان ۱۰ مقاله برتر جهان در سال ۲۰۱۶ به آن معنی است که سال ۲۰۱۶ برای جهان فیزیکی سالی فوق‌العاده بوده‌است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید