Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اعلام کرد:

انقراض نسل بخشی از نرم‌تنان خلیج فارس/ ساحل مکران محل مناسبی برای توسعه صنایع نفت نیست

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه فعالیت صنایع در ساحل بیشترین تهدید برای آبزیان نوار ساحلی به‌شمار می‌‎رود از انقراض نسل بخشی از نرم‌تنان خلیج فارس خبر داد.

انقراض نسل بخشی از نرم‌تنان خلیج فارس/ ساحل مکران محل مناسبی برای توسعه صنایع نفت نیست


رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه فعالیت صنایع در ساحل بیشترین تهدید برای آبزیان نوار ساحلی به‌شمار می‌ رود از انقراض نسل بخشی از نرم‌تنان خلیج فارس خبر داد.

محمد صدیق‌مرتضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا موجودات ساکن در حد فاصل جذر و مد دریا را آسیب‌پذیرترین آبزیان در برابر توسعه صنایع دانست.

وی بیان کرد: صدف‌ها و آبزیان کف‌زی که تحرک ندارند از توسعه صنایع تأثیرات زیادی می‌پذیرند. عموماً آبی که برای خنک کردن سیستم‌های صنعتی از دریا بر داشته می‌شود، ابتدا باید تصفیه شود. در این فرآیندها تمام موجودات زنده موجود در آب از بین می‌رود ضمن آنکه آب خروجی از واحدهای صنعتی حدود هشت تا 10 درجه گرم‌تر است و در دریا آلودگی حرارتی ایجاد می‌کند و موجودات بستر را از بین می‌برد.

به گفته رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، حدود سال‌های 1370 تا 1375 اطلس نرم‌تنان خلیج فارس چاپ شده که لیستی از این آبزیان را در دسترس ما قرار می‌داد، اما امروز بسیاری از گونه‌هایی که در آن اطلس نام آنها ذکر شده، از بین رفته است.

صدیق‌مرتضوی افزود: بررسی دقیقی درباره گونه‌هایی که با توسعه صنعتی نسل آنها در خلیج فارس منقرض شده، انجام نداده‌ایم. فقط در ارتباط با برخی گونه‌های اقتصادی نظیر صدف مرواریدساز مطالعه‌ای انجام شده و نشان می‌دهد ذخایر این صدف کاهش یافته است. جمعیت صدف‌های خوراکی وضعیت مطلوبی دارد و برای آگاهی یافتن از روند تغییر جمعیت سایر نرم تنان خلیج فارس بر اثر فعالیت‌های صنعتی، نیازمند پایش دوباره جمعیت آنها هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم، توسعه صنعت در نوار ساحلی غرب بندرعباس، آلودگی زیادی ایجاد کرده است. در این منطقه مقدار زیادی از ترکیبات نفتی روغن ترانسفورماتور در کنار نیروگاه خلیج فارس وارد آب‌های منطقه شده و مشکل ایجاد می‌کند.


توسعه خلیج مکران به صیادی آسیب وارد می‌کند

بر اساس برنامه‌های دولت در افق 1404، خلیج مکران به‌عنوان یکی از مناطق مناسب برای توسعه ایران انتخاب شده است. دسترسی منطقه به آب‌های آزاد و تأثیر مخرب کمتر استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها با هدف تأمین آب شرب جمعیتی که در منطقه مستقر خواهد شد، دلایلی است که باعث شده حتی متولیان محیط زیست هم با این انتخاب مخالفت چندانی نداشته باشند، اما رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان تأکید کرد: با توسعه خلیج مکران مخالفیم و معتقدیم خلیج مکران محل مناسبی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی به‌ویژه صنعت نفت نیست.

صدیق‌مرتضوی گفت: در حال حاضر بیشترین صید را در دریای عمان داریم از 220 هزار تن حجم صید فعلی حدود 180 هزار تن ماهی از سمت دریای عمان برداشت می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: نخستین تهدید توسعه صنعتی خلیج مکران برای صنعت شیلات است. به همین دلیل در این باره نگرانی جدی داریم. به‌ویژه توسعه صنایع نفت و گاز اگر مطابق با استانداردهای محیط زیستی نباشد، برای صنعت شیلات مشکل ایجاد خواهد کرد./

L-950929-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید