Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیته فنی صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با ایانا:

لبنیات سنتی از هفت دولت آزادند/ شیرهای برگشتی کارخانه‌ها سر از لبنیات سنتی درمی‌آورد/ فله‌فروشی‌ها؛ رها از نظارت سختگیرانه وزارت بهداشت

یکی از کارشناسان مجرب صنایع غذایی، از رشد قارچ‌گونه لبنیات سنتی، برای سلامتی مردم ابراز نگرانی کرد.

لبنیات سنتی از هفت دولت آزادند/ شیرهای برگشتی کارخانه‌ها سر از لبنیات سنتی درمی‌آورد/ فله‌فروشی‌ها؛ رها از نظارت سختگیرانه وزارت بهداشت


یکی از کارشناسان مجرب صنایع غذایی، از رشد قارچ‌گونه لبنیات سنتی، برای سلامتی مردم ابراز نگرانی کرد.

رئیس کمیته فنی صنایع لبنی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه فروشندگان لبنیات سنتی، از هفت دولت آزاد بوده و هیچ دستگاه نظارتی، آنها را کنترل نمی‌کند.

وحید مفید با اشاره به اینکه سنتی‌ها ادعا دارند که مجوز خود را از صنف مربوطه دریافت می‌کنند، افزود: صرف گرفتن یک مجوز از صنف، نمی‌تواند مصداقی برای رعایت مسائل بهداشتی باشد و این موضوع، سرپوشی منطقی بر چگونگی عملکرد کارگاه‌های زیرزمینی نیست.

به گفته وی، متأسفانه بخش‌های نظارتی از حدود یک دهه قبل، به‌طور کامل این واحدهای فله‌فروشی را به حال خود رها کرده و در همین مدت، شاهد رشد بیماری‌های مشترک در مناطق شهری بوده‌ایم؛ زیرا گوشتی که از کشتارگاه بیرون می‌آید، شدیدترین نظارت‌های دامپزشکی بر آن اعمال شده و بسیار بعید به‌نظر می‌رسد بیماری‌هایی مانند تب‌مالت، از طریقی به‌جز لبنیات آلوده سنتی، منتقل شود.

این کارشناس معتقد است: سنتی‌ها چون در تجهیزات، لوازم آزمایشگاهی و کنترل کیفیت هزینه‌ای نمی‌کنند، محصولات خود را ارزان‌تر به دست مشتری می‌رسانند. با این وجود، باز هم حاشیه سود بسیار بالایی داشته و همین امر، باعث رشد قارچ‌گونه این مغازه‌ها شده و دسترسی آسان به آنها برای مردم بسیار خطرآفرین است؛ ضمن اینکه در برخی از این واحدها هم‌زمان، گوشت و مرغ نیز به فروش می‌رسد.

مفید با تأکید بر نظارت‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای که از طرف وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بر لبنیات صنعتی وجود دارد، بیان کرد: دولت اگر به این نتیجه رسیده که می‌تواند از طریق سنتی‌ها و فله‌فروشی‌ها محصول کاملاً سالم و بهداشتی به دست مردم برساند که این امر در واقعیت ممکن نیست، پس کارخانه‌ها را نیز به حال خود رها کرده و وضعیت این بخش را دوباره به همان 50 سال قبل برگرداند.

وی تأکید کرد: وقتی شیرخام با مقدار آنتی‌بیوتیک بالا و بار میکروبی بیش از حد مجاز، از ورودی کارخانه‌ها برگشت خورده و مورد قبول واقع نمی‌شود، دامدار هیچ راهی ندارد مگر فروش همین شیرخام به لبنیات‌های سنتی؛ زیرا آنها دستگاه‌ها و امکانات تجهیزاتی نداشته و نمی‌توانند ناسالم بودن محموله خریداری شده را متوجه شوند. متأسفانه همین شیر یا فراورده‌های مربوط به آن، از سفره‌های مردم سر درمی‌آورد.

مفید در پایان دلیل اصلی رشد قارچ‌گونه این فله‌فروشی‌ها را در اعلام ناصحیح برخی مسائل از طرف وزارت بهداشت دانست و اظهار داشت: موضوعاتی مانند وجود پالم و... که از طرف دستگاه‌های امین مردم عنوان شد و مبنای درست هم نداشت، موجب هجوم مردم به فله‌فروشی‌ها شد که در نهایت این به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود./

V-950929-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید