Iranian Agriculture News Agency

کمیسیون تلفیق "طرح تنفس" را در برنامه ششم گنجاند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تنفس توسط کمیسیون تلفیق بدون اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرح شود، در برنامه ششم گنجانده شده است.

کمیسیون تلفیق "طرح تنفس" را در برنامه ششم گنجاند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تنفس توسط کمیسیون تلفیق بدون اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرح شود، در برنامه ششم گنجانده شده است.

شمس‌الله شریعت‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: آنچه در حال حاضر توسط کمیسیون تلفیق مصوب شده، اصلاً در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرح نشده بود.

وی بیان کرد: مصوبات کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مجلس مطرح و به بحث گذاشته شود تا ببینیم نظر سایر نمایندگان درباره طرح تنفس چیست.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد که تا دو روز موضوع طرح تنفس در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد.

شریعت‌نژاد در پاسخ به این پرسش که نظر اعضای کمیسیون کشاورزی درباره توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال چیست، با تأکید مجدد بر اینکه مصوبه مورد نظر در کمیسیون کشاورزی مطرح نشده است، ادامه داد: نمی‌توانم نظر سایر اعضا را در این باره بگیرم.

وی تأکید کرد: اگر در برنامه ششم موضوع تنفس تصویب شود، باید سالانه 400 تا 500 میلیارد تومان برای این طرح اعتبار در نظر گرفته شود.

بر اساس بند (الف) ماده 48 گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم توسعه، برای حفاظت از محیط زیست بهره برداری چوب از جنگل در طول اجرای برنامه ششم ممنوع است. چوب مورد نیاز از طریق روش‌های جایگزین از قبیل توسعه جنگل‌های مصنوعی، واردات چوب، خمیر چوب و سایر راهکارها تأمین می‌شود. البته منظور کمیسیون تلفیق از توسعه جنگل‌های مصنوعی مشخص نبوده و معلوم نیست آیا بهره‌برداری از جنگل‌های دست کاشت بر اساس نظر کمیسیون تلفیق در طول برنامه ششم مجاز است یا اینکه منظور قانونگذار توسعه زراعت چوب در کشور بوده است.

همچنین بر اساس جدول "اهداف کمی راهبرد حفاظت و صیانت از منابع طبیعی کشور و توسعه آن در چهارچوب اصولی توسعه پایدار" سازمان جنگل‌ها در طول برنامه ششم باید 815 هزار هکتار جنگل‌کاری و احیای جنگل انجام دهد. تا پایان سال 93، سطح کل جنگل‌کاری انجام شده توسط این سازمان 359 هزار هکتار بوده است. بر اساس این جدول، سطح زراعت چوب در کشور نیز باید توسعه یابد. بر اساس نظر مجلس، باید 75 هزار هکتار به سطح زراعت چوب در کشور افزوده شود. به این ترتیب قانونگذار دولت را مکلف کرده، طی پنج سال سطح زیر کشت گونه‌های سریع الرشد را تا حدود دو برابر افزایش دهد. تا پایان سال 93، کل سطح زراعت چوب ایران بر اساس آمارهای اعلام شده توسط کمیسیون تلفیق، 81 هزار هکتار بوده است./

L-950930-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید