Iranian Agriculture News Agency

تولیدکننده نمونه ادوات کشاورزی کشور به ایانا عنوان کرد:

بیمه ماشین‌ها و معافیت مالی، راه تسخیر بازار خاورمیانه

مکانیزاسیون فعالیت‌های کشاورزی ارتباط مثبت و معنی‌داری با افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه تولید، ارتقاع بهداشت تولید، افزایش بازارپذیری محصولات کشاورزی دارد، به‌طوری‌که امکان صادرات برخی محصولات فقط در سایه مجهز شدن به مکانیزاسیون و به موازات آن تقویت مدیریت بازار امکان‌پذیر است.

بیمه ماشین‌ها و معافیت مالی، راه تسخیر بازار خاورمیانه


مکانیزاسیون فعالیت‌های کشاورزی ارتباط مثبت و معنی‌داری با افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، بهبود کیفیت محصولات، کاهش هزینه تولید، ارتقاع بهداشت تولید، افزایش بازارپذیری محصولات کشاورزی دارد، به‌طوری‌که امکان صادرات برخی محصولات فقط در سایه مجهز شدن به مکانیزاسیون و به موازات آن تقویت مدیریت بازار امکان‌پذیر است. به همین دلیل در دولت روحانی توجه به توسعه مکانیزاسیون در دستور کار وزرات جهاد کشاورزی قرارگرفت و بانک کشاورزی نیز ملزم شد علاوه بر خرید تراکتور به سایر ادوات و تجهیز واحدهای کشاورزی تسهیلات پرداخت کند، اما با وجود تمام این اقدامات توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در سال 95 کندتر از روند دو سال پیش جلو رفت و به‌نظر می‌رسد گره‌های کوری در آن وجود دارد که رفع آنها نیازمند توجه جدی‌تر دولت است.

عارف سیادت، تولیدکننده نمونه ادوات کشاورزی سال 95 امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأیید بر افزایش پرداخت تسهیلات در دولت یازدهم به توسعه مکانیزاسیون، این نوع حمایت مالی را خوب، اما کم اثر توصیف کرد و گفت: پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای بهره‌مندی از مکانیزاسیون تا حدی بر توسعه مکانیزاسیون تأثیرگذار بوده، اما کافی نیست، زیرا شرایط پرداخت این تسهیلات بسیار سختگیرانه بوده و سود دریافتی از کشاوزران بالا است و متناسب با شرایط مالی آنها نیست.

وی بیان کرد: دولت بهتر است به جای پرداخت تسهیلات کم‌اثر، هزینه مالیاتی تولیدکنندگان ادوات کشاورزی را کاهش دهد تا با کاهش هزینه تولید، ادوات مورد نیاز کشاورزان با قیمت پایین‌تری به دست آنان برسد.

تولیدکننده نمونه ادوات کشاورزی سال 95 خواستار پوشش بیمه تولیدات داخلی شد و افزود: تحت پوشش قرار گرفتن ادوات کشاورزی از ضروریات این صنعت است؛ زیرا اگر کشاورز بداند ماشین‌آلات یا تجهیزاتی که خریداری می‌کند تحت پوشش بیمه است، رغبت خرید تولیدات داخل در آنها افزایش می‌یابد.

سیادت تولید ادوات کشاورزی داخلی را مطابق با تکنولوژی‌های برتر دنیا و با توجه به شرایط اقلیمی، آب و خاک کشور دانست و عنوان کرد: دستگاه‌های تولیدشده توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی با الگوگیری از ایده‌ها و تکنولوژی روز دنیا و با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هدر رفت رطوبت و آب طراحی و بومی‌سازی می‌شود تا علاوه بر توجه به شرایط خشکسالی کشور، بر ارتقای کیفیت محصولات نیز اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه با وجود تمام سختی‌های گذشته و پیش رو هم‌اکنون حال صنعت مکانیزاسیون کشاورزی کشور بهتر شده است، یادآور شد: ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی در داخل کشور می‌تواند با تولیدات شرکت‌های مطرح جهان رقابت کند، اما برای تسخیر بازار خارورمیانه و بازارهای دیگر کشورها، باید به رفع موانع توجه جدی و خاص شود.

اولویت پرداخت یارانه مکانیزاسیون به ماشین‌های تولیدات استراتژیک

کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایانا گره کور توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را سختگیری‌های نظام بانکی دانست و اظهار داشت: هرچند تکیه توسعه مکانیزاسیون بر تولیدات داخل است، اما پرداخت تسهیلات برای خرید این ادوات با سختگیری‌های فراونی صورت می‌گیرد که در توان کشاورزان متقاضی ادوات کشاورزی نیست.

وی تأکید کرد: بسته‌های حمایتی که متوجه کشاورزان می‌شود و تسهیل در دریافت این بسته‌ها به‌طور غیرمستقیم بازار صنعتگران ادوات کشاورزی کشور را نیز بهبود می‌بخشد و راه را برای ارتقای تولید و حضور آنها در بازار منطقه و جهان فراهم می‌سازد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در پاسخ به این پرسش ایانا که شرایط پرداختی تسهیلات خرید ادوات چگونه است، ادامه داد: 20 درصد آورده شاخصی و 80 درصد تسهیلات با سود 15 درصد با باز پرداخت پنج تا هفت ساله است.

عباسی اضافه کرد: امید داریم نظام بانکی کشور با توجه بر سخنان رئیس جمهوری شرایط دریافت تسهیلات را برای کشاورزان سهل‌تر و سودهای بانکی را از 15 درصد به عددی تک‌رقمی تقلیل دهند؛ زیرا تنها در این صورت است که می‌توان به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور امید داشت.

وی با اشاره به طرح جامع 12 ساله مکانیزاسیون کشاورزی کشور، گفت: در این طرح پیش‌بینی شده است که به تولیدکنندگانی که اقدام به خریداری ادوات کشاورزی داخلی می‌کنند 30 درصد از بهای این ماشین‌آلات یارانه پرداخت شود تا از ریسک به‌کارگیری آنها کاسته شود و کشاورزان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین داخلی در بخش کشاورزی سوق پیدا کنند.

عباسی در پایان اولویت پرداخت این یارانه را به ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید محصولات استراتژیک عنوان کرد و افزود: توسعه مکانیزاسیون تولید محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و آبزیان در از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اما ادوات مورد نیاز در تولید برخی محصولات مانند گندم، برنج و دانه‌ای روغنی در اولویت پرداخت این یارانه قرار خواهند گرفت./

G-950930-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید