Iranian Agriculture News Agency

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد:

کاهش 43 درصدی حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: از ابتدای سال آبی تا هفته سوم آذرماه جاری، حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان، 43 درصد کاهش داشته است.

کاهش 43 درصدی حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: از ابتدای سال آبی تا هفته سوم آذرماه جاری، حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان، 43 درصد کاهش داشته است .

به‌گزارش ایانا به نقل از پاون، با توجه به کاهش حدود 60 درصدی بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 24 آذرماه جاری، حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته،‌ 43 درصد کاهش داشته است .

بر اساس این گزارش، حجم آب ورودی به سدهای استان خوزستان در سال گذشته سه میلیارد و 988 میلیون متر مکعب بوده که با 43 درصد کاهش در سال جاری، دو میلیارد و 256 میلیون متر مکعب ثبت شده است .

در این گزارش آمده‌است: سدهای کرخه و سیمره با بیشترین میزان کاهش حجم ورودی آب مواجه بوده‌اند و سد مارون بیشترین میزان افزایش حجم ورودی آب را داشته است .

بنابراین گزارش، حجم آب ورودی به سدهای کرخه و سیمره در سال جاری، 342 میلیون متر مکعب بود که با توجه به ورودی یک میلیارد و 230 میلیون متر مکعبی سال گذشته، 72 درصد کاهش داشته است .

پس از سدهای کرخه و سیمره، بیشترین کاهش حجم ورودی آب مربوط به سد دز با 56 درصد کاهش بوده‌است .

حجم آب ورودی به سد دز،‌ از ابتدای مهرماه تا 24 آذرماه جاری 567 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با ورودی یک میلیارد و 281 میلیون متر مکعبی سال قبل، 56 درصد کاهش داشته است .

حجم آب ورودی به سدهای کارون 4، کارون 3، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا نیز با 12 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، یک میلیارد و 198 میلیون مترمکعب بوده است .

سد جره نیز که در سال قبل از 22 میلیون متر مکعب حجم آب ورودی برخوردار بود، امسال با 7 درصد کاهش، ورودی آن به 20 میلیون مترمکعب رسید .

بر پایه گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران: از 10 سد موجود در استان خوزستان فقط سد مارون با 35 درصد افزایش حجم آب ورودی نسبت به سال گذشته روبرو بوده و 9 سد دیگر با کاهش حجم آب ورودی مواجه بوده‌اند .

سد مارون که در سال گذشته از 95 میلیون مترمکعب آب ورودی برخوردار بوده است، در سال جاری با 35 درصد افزایش، 129 میلیون متر مکعب ورودی داشته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید