Iranian Agriculture News Agency

وزارتخانه‌های کار، راه و نیرو بیشترین بودجه را در میان وزارتخانه‌های اقتصادی دریافت می‌کنند

بودجه وزارت بهداشت سه برابر بودجه جهاد کشاورزی/ وزارت جهاد کشاورزی ١٢ ‌هزار و ٤٤٩‌ هزار‌ میلیارد ریال بودجه می‌گیرد

بر اساس لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال آینده تنظیم کرده است بودجه تمام وزارتخانه‌های اقتصادی به استثنای وزارت کار کمتر از بودجه وزارت بهداشت و درمان است.

بودجه وزارت بهداشت سه برابر بودجه جهاد کشاورزی/ وزارت جهاد کشاورزی ١٢ ‌هزار و ٤٤٩‌ هزار‌ میلیارد ریال بودجه می‌گیرد


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

یکی از مباحث همواره مورد توجه در حوزه اقتصادی، تخصیص بودجه به دستگاه‌های اجتماعی و اقتصادی و... است که در سطح خدمات آن ارگان‌ها به ارباب‌رجوع و کارکنان آنها و همچنین فعالیت‌های آنها حائز اهمیت است.

بر اساس لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال آینده تنظیم کرده است و روزنامه شهروند نیز به قیاس بودجه‌های اختصاص یافته مبادرت کرده، بودجه تمام وزارتخانه‌های اقتصادی کشور به استثنای وزارت کار، کمتر از بودجه وزارت بهداشت و درمان است. بر این اساس بودجه ٩٩ هزار میلیارد ریالی وزارت بهداشت و درمان حدود ٣٣ برابر بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ١٩,٨ برابر بودجه وزارت صنعت و سه برابر بودجه وزارت جهاد کشاورزی است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در میان وزارتخانه‌های اقتصادی نیز وزارت کار، راه و شهرسازی و نیرو بیشترین بودجه را در میان وزارتخانه‌های اقتصادی دریافت می‌کنند. بررسی بودجه سایر دستگاه‌های کشور نیز نشان می‌دهد که بودجه‌ای که سازمان صدا و سیما دریافت می‌کند، از تمام بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرد، بیشتر است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که سقف منابع عمومی لایحه بودجه ٩٦ معادل ٣٢٠ هزار میلیارد تومان است همچنین رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای دولت به ١٥٩ هزار میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان ١١٣ هزار میلیارد تومان مالیات و حقوق ورودی و ٤٦ هزار میلیارد تومان مربوط به سایر درآمدها است. بر این اساس دولت بنا دارد بیش از ٧٠ درصد درآمدهای مورد نظر خود در بودجه ٩٦ را از مالیات تأمین کند که این رقم شامل ١١٢ هزار میلیارد تومان می‌شود. همچنین بر این اساس بیشترین افزایش مالیات مربوط به مالیات بر ثروت با سهم ٥٠ درصد و مالیات کارمندان واصناف با سهم ٢١ درصد بوده است. این در حالی است که بنا بر لایحه بودجه ٩٦ حقوق کارمندان برای سال آینده تنها ١٠ درصد افزایش داشته است.


کاهش 4000 میلیارد ریالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ‌سال ٩٦

بودجه‌ای که دولت در لایحه ٩٦ برای بخش‌های فرهنگی کشور درنظر گرفته، شامل بودجه‌هایی است که برای نهادهای فرهنگی غیردولتی در نظر گرفته است و درمجموع بیشتر از یک‌هزار و ٧٨٧ ‌میلیارد ریال است. بنیاد دعبل خزعلی، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، مؤسسه تحقیقاتی اسرا، دانشگاه امام صادق، جشنواره مردمی عمار و مدارس معارف اسلامی صدرای نور ازجمله این نهادها به‌شمار می‌روند. بودجه نهادهای فرهنگی کشور، اما محدود به این رقم نمی‌شود.

بودجه صداوسیما از ١٣ ‌هزار و ٣٥٨ ‌میلیارد ریال در ‌سال ٩٥ به ١٥ ‌هزار و ٩٨٦ ‌میلیارد ریال افزایش یافته است. به این ترتیب مجموع بودجه فرهنگی نهادهای غیردولتی و صداوسیما حدود ١٧ ‌هزار و ٧٧٣ ‌میلیارد ریال است. این میزان از کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیشتر است. در صورت تصویب مجلس بودجه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ‌سال ٩٦ می‌گیرد، حدود ١١ ‌هزار‌ میلیارد ریال است که این رقم حتی از بودجه ١٥‌ هزار و ٩٨٦ ‌میلیارد ریالی صداوسیما کمتر است.

علاوه بر این بودجه‌های فرهنگی، دستگاه‌های زیادی وجود دارند که بودجه فرهنگی از دولت دریافت می‌کنند. بر این اساس، در ‌سال ٩٦ جامعه المصطفی‌العالمیه دو‌هزار و ٦٧٦ ‌میلیارد ریال، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران دو‌هزار و ٢٩٠ ‌میلیارد ریال، سازمان تبلیغات اسلامی سه‌هزار و ٧٧٥ میلیارد ریال، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ٢٣٠ میلیارد ریال، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی ٦٨ میلیارد ریال، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم هفت‌هزار میلیارد ریال، مؤسسه نشر آثار حضرت امام (ره) ٧٦٩ میلیارد ریال، شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان قم ٨٨٠ ‌میلیارد ریال، شورای عالی حوزه‌های علمیه قم سه‌هزار و ٦٧٠ میلیارد ریال، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ٤٣٢ میلیارد ریال و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌های علمیه قم یک‌هزار و ١١٩ میلیارد ریال اعتبار دریافت می‌کنند. همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مشتمل بر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، دانشگاه اهل بیت، دانشگاه مذاهب اسلامی و بنیاد سعدی بیش از دوهزار و ٨٥١‌ میلیارد ریال پول دریافت خواهند کرد.

نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیش از یک‌هزار و ٢٤٦ میلیارد ریال، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ٥٦٧ میلیارد ریال، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ٢٤٤ میلیارد ریال، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ٨٣١‌ میلیارد ریال و سازمان بسیج نیز ١١ هزار و ٥٥٠‌ میلیارد ریال بودجه دریافت می‌کنند. بودجه فرهنگستان علوم ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان علوم پزشکی ایران، بنیاد ایران‌شناسی و فرهنگستان هنر به‌عنوان نهادهای فرهنگی زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری نیز، بیش از ٦٢٠ میلیارد ریال است.

بودجه‌ای که دولت برای وزارت بهداشت درنظر گرفته، از بودجه تمام وزارتخانه‌های اقتصادی به استثنای وزارت کار بیشتر است. بر این اساس بودجه وزارت بهداشت ٩٩‌ هزار‌ میلیارد ریال تعیین شده است که درمیان وزارتخانه‌های اقتصادی تنها وزارت کار با بودجه ٢٤٠ هزار میلیارد ریالی بالاتر از این وزارتخانه از نظر بودجه قرار می‌گیرد. بر این اساس، همچنین بودجه وزارت بهداشت حدود سه برابر بودجه وزارت جهاد کشاورزی، ٣٣ برابر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ١٩,٨ برابر وزارت صنعت است.


بیشترین بودجه وزارتخانه‌های اقتصادی به ترتیب به وزارت کار، راه‌ و شهرسازی و وزارت نیرو

در لایحه ٩٦ بیشترین بودجه وزارتخانه‌های اقتصادی به ترتیب به وزارت کار، راه‌ و شهرسازی و وزارت نیرو اختصاص یافته است. کمترین بودجه نیز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت رسیده است. مقایسه میزان افزایش بودجه وزارتخانه‌های اقتصادی با‌ سال گذشته نیز نشان می‌دهد تنها بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که افزایش خاصی نداشته است.

بر این اساس در لایحه بودجه ٩٦ بودجه وزارت راه و شهرسازی ٨٦ هزار میلیارد ریال، وزارت کار ٢٤٠ هزار و ٤٦٧ میلیارد ریال، وزارت صنعت پنج‌هزار و ٨٩٨ میلیارد ریال، وزارت جهاد کشاورزی ٣٣ هزار و ٩٠٥ میلیارد ریال، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سه‌هزار و ١٢٤ میلیارد ریال، وزارت نیرو ٧٥ هزار میلیارد ریال و وزارت اقتصاد ١٥ هزار و ٩٩٠ میلیارد ریال تعیین شده است.

این در حالی است که برای ‌سال جاری، بودجه وزارت راه‌ و‌ شهرسازی ٧٥‌ هزار‌ میلیارد ریال، وزارت کار ٢١٦ هزار‌ میلیارد ریال، وزارت صنعت شش‌هزار و ٤٠٠ میلیارد ریال، وزارت جهاد کشاورزی ١٢ هزار و ٤٤٩ هزار‌ میلیارد ریال، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سه‌هزار و ٧٤٥ میلیارد ریال، وزارت نیرو ٧٢ هزار میلیارد ریال و وزارت اقتصاد هشت‌هزار و ٦٧٥ میلیارد ریال تعیین شده بود. این آمار از تحولی اساسی در عملکرد حوزه‌های اقتصادی کشور خبر نمی‌دهد، به‌ویژه که علاوه بر بودجه تقریباً ثابت وزارتخانه‌های اقتصادی، نیروی انسانی آنان از رأس تا ذیل تغییر ویرانگری نمی‌کند./

S-950930-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید