Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران در گفت‌وگو با ایانا:

علوفه کنونی برای دام‌های عشایر تا اواخر دی‌ماه پاسخگوست/ نیاز به منابع جدید برای تأمین علوفه و آب عشایر

از آنجا که قیمت جهانی نهاده‌های دامی افزایش یافته، لازم است منابع جدیدی برای تأمین نیازهای جامعه عشایری تخصیص یابد یا شرکت پشتیبانی امور دام احیا شود که مشکلات این جامعه کاهش پیدا کند.

علوفه کنونی برای دام‌های عشایر تا اواخر دی‌ماه پاسخگوست/ نیاز به منابع جدید برای تأمین علوفه و آب عشایر


از آنجا که قیمت جهانی نهاده‌های دامی افزایش یافته، لازم است منابع جدیدی برای تأمین نیازهای جامعه عشایری تخصیص یابد یا شرکت پشتیبانی امور دام احیا شود که مشکلات این جامعه کاهش پیدا کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت فعلی نهاده‌ها برای جامعه عشایری به گفت: با توجه به کمبود سرمایه در جامعه عشایری و یخبندان‌ها وسرمای طولانی در پاره‌ای از مناطق کشور مشکل تأمین علوفه وجود دارد.

سیدجمیل میرزاهد افزود: بالا رفتن قیمت جهانی نهاده‌های دامی نیز مزید بر علت شده و باعث شده که با قدرت مالی فعلی، عشایر نتوانند نیازهای خود را برآورده کنند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت نهاده‌ها برای هر کیلوگرم 500 تا 700 تومان افزایش داشته است، در حالی که قیمت دام از افزایش دوهزار تومانی و قیمت گوشت 10 تا 20 هزار تومان افزایش پیداکرده و قیمت هر گوسفند تنها 50 هزار تومان افزایش داشته است.

میرزاهد ادامه داد: بالا بودن هزینه‌های حمل جاده‌ای از دیگر عواملی است که باعث شده هزینه‌های بی‌شماری بر عشایر متحمل شود.

وی تصریح کرد: در شرایط حاضر که در استان‌های سردسیری باید علوفه دستی انجام شود، در استان‌های گرمسیری نیز به‌دلیل فقر مراتع لازم است تعلیف دستی انجام شود.


فصلی بودن سرمایه عشایر امکان تأمین علوفه در تمامی سال را نمی‌دهد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران یادآور شد: سرمایه عشایر فصلی بوده و در شرایط حاضر امکان فروش دام نیز وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه آن است که دولت کمک کند تا مشکلات فعلیمرتفع شود.

میرزاهد تأکید کرد: از اواخر آبان‌ماه شروع به خرید و ذخیره‌سازی علوفه کردیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دی‌ماه علوفه فعلی تکافوی نیاز جامعه عشایری را بدهد، اما برای فصل زمستان لازماست تمهیدات خاصی اندیشیده شود و علاوه بر آن، فقیر بودن مراتع نیز وجود دارد که باید در بهار نیز فکری به حال تعلیف دام‌های عشایری بکنیم.

وی اظهار داشت: دولت در سال‌های گذشته از طریق حمایت‌های شرکت پشتیبانی امور دام اقدامات مناسبی را برای خرید دام مازاد عشایر و تهاتر آن با علوفه انجام می‌داد، اما در شرایطحاضر که این شرکت با مشکلات مالی روبه‌رو شده است،‌ مایت‌های لازم به جامعه عشایری قطع شده و لازم است دوباره برای احیای این شرکت چاره‌ای اندیشیده شود.


عشایر به تسهیلات ارزان‌قیمت برای تأمین نیازها احتیاج دارند

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران اضافه کرد: در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان‌قیمت از سوی دولت برای حمایت از جامعه تولید می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند، اما نکته دیگرآنکه عده‌ای سودجو و دلال در بازار وجود دارند که در زمینه علوفه و واردات نهاده‌ها پیشتازی می‌کنند.

میرزاهد همچنین گفت: اگر دولت تأمین نهاده‌ها را به بخش خصوصی در قالب اتحادیه‌های عشایری، روستایی و تولیدی واگذار کند و تسهیلات لازم را به این قشر اختصاص دهد، بخش بزرگی ازمشکلات مرتفع خواهد شد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته 100 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به بخش تولیدی اختصاص یافت که تمامی سهم عشایر بازپرداخت شد؛ بنابراین برای سال جاری نیز امیدواریمکه تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جامعه عشایری قرار گیرد تا مشکلی در تولید به‌وجود نیاید.

میرزاهد در پایان بیان کرد: برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز جامعه عشایری، 30 درصد از کمک‌های دولتی و 30 درصد از سرمایه موجود جامعه عشایر تخصیص یافته، اما لازم است مابقی آن ازطریق منابع جدیدی تأمین شود./

M-951001-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید