Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

اجرای آبیاری نوین در 5000 هکتار از اراضی همدان در سال جاری/ بودجه‌ای که یخ‌ها را آب نمی‌کند!

امسال قرار است دو میلیارد و 500 میلیون تومان به عملیات آب و خاک در تعاونی‌های تولید روستایی، یک میلیارد تومان به احیا و مرمت قنوات، 600 میلیون تومان به تجهیز و نوسازی اراضی، دو میلیارد و 600 تومان به ساختمان شبکه زهکشی در استان اختصاص یابد که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

اجرای آبیاری نوین در 5000 هکتار از اراضی همدان در سال جاری/ بودجه‌ای که یخ‌ها را آب نمی‌کند!

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از اجرای آبیاری تحت فشار در سطح پنج‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد.

ابراهیم فرامرزی موحد با اشاره به اجرای آبیاری تحت فشار در 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از ابتدای اجرای طرح تاکنون گفت: امسال قرار است در استان هشت‌هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شود. از این میزان پنج‌هزار هکتار به مورد اجرا درآمده است.

وی افزود: به‌دلیل اینکه تاکنون اعتبار تخصیص‌یافته به آب و خاک استان پرداخت نشده است، کشاورزان با سرمایه خودشان اقدام به تجهیز زمین‌هایشان به سیستم آبیاری تحت فشار کرده‌اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی استان همدان یادآور شد: کل اراضی مستعد کشاورزی استان همدان 635 هزار هکتار است که از این میزان، 429 هزار هکتار دیم، 206 هزار هکتار زراعی و آبی و 73 هزار هکتار باغ‌های قدیمی است که در مجموع اراضی زراعی و آبی و باغی مستععد برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین 280 هزار هکتار است.

وی گفت: در 90 درصد این اراضی از انواع شیوه‌های آبیاری بارانی استفاده می‌شود و 10 درصد نیز به‌صورت آبیاری موضعی انجام می‌گردد. همچنین در باغ‌های قدیمی استان از آبیاری کم‌فشار استفاده می‌شود.

فرامرزی طرح اجرای یک‌هزار و 800 هکتار آبیاری کم‌فشار در باغ‌های قدیمی استان را از طرح‌های مطالعاتی و اجرایی مدیریت آب و خاک استان نام برد.

وی گفت: سالانه در اراضی استان پنج‌هزار هکتار دائم به شیوه میکرو آبیاری می‌شود که با توجه به پسماند قارچ (پلاستیک و نوارها) در این نوع آبیاری و نیز یخ‌زدگی آنها مشکلاتی برای اجرای آبیاری به‌وجود می‌آید.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی استان همدان با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه تجهیز و نوسازی اراضی در استان یادآور شد: امسال در 300 هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات تجهیز و نوسازی صورت گرفته است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون در 17 هزار هکتار از اراضی عملیات تجهیز و نوسازی انجام شده است.

فرامرزی با اشاره به عملیات آب و خاک در سه تعاونی تولید روستایی استان در سطح یک‌هزار هکتار گفت: امسال قرار است عملیات آب و خاک شامل ساخت کانال، جاده دسترسی، لوله‌گذاری، جاده بین مزارع در یک‌هزار هکتار از اراضی این تعاونی‌ها انجام گیرد که پیشرفت فیزیکی آن تاکنون 80 درصد بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: امسال قرار است دو میلیارد و 500 میلیون تومان به عملیات آب و خاک در تعاونی‌های تولید روستایی، یک میلیارد تومان به احیا و مرمت قنوات، 600 میلیون تومان به تجهیز و نوسازی اراضی، دو میلیارد و 600 تومان به ساختمان شبکه زهکشی در استان اختصاص یابد که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی استان همدان در پایان با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده برای آب و خاک در استان گفت: پرداخت اعتبارات پیش‌بینی شده در فصل سرما و یخبندان در استانی مانند همدان کاساز نیست./

A-951001-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید